راهنمای خرید

برای دانلود چه نوع اینترنتی مناسب است تا ارزان‌تر تمام شود؟ (مقایسه هزینه انواع اینترنت‌ها)

اگر روزانه ده‌ها گیگابایت دانلود داشته باشید؛ از کدام نوع اینترنت استفاده می‌کنید؟

این روزها هزینه اینترنت یک مسئله جدی است و برای دانلودبازها یک مسئله بحرانی؛ چون تفاوت استفاده از یک اینترنت با دیگری ممکن است چند میلیون تومان شود. 

شاید ما روزانه یک یا دو گیگابایت مصرف اینترنت داشته باشیم یا آخر هفته چند فیلم و سریال دانلود کنیم ولی افرادی هستند که کسب‌وکارشان و زندگی‌شان سراسر با دانلود عجین شده است و نیاز دارند روزانه چند ده گیگابایت دانلود داشته باشند.

این افراد در ماه حجم‌هایی مانند ۳۰۰، ۵۰۰ و شاید هم ۱۰۰۰ گیگابایت مصرف حجم اینترنت دارند و نمی‌توانند بدون حساب و کتاب یا برنامه‌ریزی یک بسته اینترنتی خریداری کرده و شروع به دانلود کنند.

اجازه بدهید با یک مثال برای شما تشریح کنیم که تفاوتی از نظر هزینه‌ای میان استفاده از اینترنت موبایل و ADSL برای یک دانلودباز است.

شکاف هزینه‌ای وحشتناک بین ADSL و ۴G

تصور کنید فردی در ماه نیاز به دانلود چند ترابایت اطلاعات دارد. اگر بخواهد از سرویس اینترنت +ADSL2 استفاده کند؛ باید سرعت خط ۱۶ مگابیت و بسته‌هایی با حجم اینترنت چند ترابایت را خریداری کند.

شرکتی مانند پارس‌آنلاین بسته‌هایی ۱۲ ماهه با حجم ۳.۳ و ۶ ترابایت مصرف روزانه دارد که هزینه‌ای ۸۶۴.۰۰۰ و ۱.۴۵۸.۰۰۰ هزار تومان دارند. اگر بسته‌های اینترنتی خریداری کند که حجم دانلود شبانه رایگان هم دارند؛ هزینه‌ای کمتر پرداخت می‌شود.

برخی شرکت‌های اینترنت ثابت مانند آسیاتک بسته‌های بالای ۱۰۰۰ گیگابایت ندارند و مشترک باید بسته‌هایی مثلا ۱۲ ماهه با سرعت ۱۶ گیگابیت و مصرف ۴۸۰ گیگابایت با قیمت ۴۸۰ هزار تومان خریداری کند و بعد سراغ گیگ باکس‌ها برود. یک گیگ باکس ۲۲۰ گیگابایتی ۴۵ روزه در آسیاتک هزینه‌ای ۶۰ هزار تومانی دارد. البته، آسیاتک بسته‌های سه ماهه با حجم ۲۶۰۰ گیگابایت هم دارد که حدود ۲۴۰ هزار تومان هزینه دارند.

بنابراین، اگر شما بخواهید چند ترابایت اطلاعات دانلود کنید؛ با سرویس اینترنت ۱۶ مگابیت ADSL هزینه‌ای زیر یک میلیون تومان برای شما در بر خواهد داشت.

اما سراغ هزینه اینترنت ۴G برای دانلود چند ترابایت اطلاعات از اینترنت برویم. ایرانسل و همراه اول یک بسته ۷۰ گیگابایت یک ساله را حدود ۱۵۰ هزار تومان می‌دهند. ۱۵ گیگابایت ماهیانه هم هزینه‌ای ۳۷ هزار تومانی دارد.

در اپراتورهای موبایل می‌توان طرح‌های شبانه را با مصرف حجم بالا انتخاب کرد که البته ارزان‌تر هستند ولی باید حوصله دانلود در شب را داشته باشید.

با یک حساب سرانگشتی، چه بسته‌های سالیانه یا ماهیانه همراه اول و ایرانسل را خریداری کنید یا اینکه سراغ خرید حجم دانلود اضافی بروید؛ باید هزینه‌ای نزدیک به ۴ تا ۵ میلیون تومان برای دانلود چند ترابایت اطلاعات بدهید.

اگر از بسته‌های شبانه استفاده کنید؛ باز هم هزینه‌ای بالای یک میلیون تومان برایتان آب می‌خورد ولی با این فرض که تمام چند ترابایت را در بازه زمانی ۲ الی ۷ صبح دانلود می‌کنید.

واضح است که هزینه دانلود در اینترنت ADSL قابل مقایسه با ۴G نیست. دانلودبازها بهتر است اصلا به فکر استفاده از اینترنت ۴G نباشند و در صورتی که امکانات‌اش فراهم است؛ سراغ اینترنت ADSL بروند.

هزینه‌های اینترنت TD-LTE 

اگر کاربر اینترنت TD-LTE باشید؛ اوضاع به نسبت ۴G بهتر است ولی باز هم گران‌تر از ADSL تمام می‌شود.

در ایرانسل، بسته‌های با حجم ۷۲۰ گیگابایت سالانه با قیمت ۴۹۵ هزار تومان داریم. همین‌طور، بسته‌های ۱۰۰ گیگابایت ماهیانه شبانه یا ۸۰ گیگابایت ماهیانه روزانه با قیمت ۵۷ هزار تومان مشاهده می‌شود.

اگر تصور کنیم مصرف ماهیانه یک دانلودباز حدود ۲۰۰ گیگابایت است؛ هزینه‌ای نزدیک به ۲ میلیون تومان برای دانلود ۲.۴ ترابایت اطلاعات برآورد می‌شود که بهتر از اینترنت ۴G است ولی باز هم از اینترنت ADSL بسیار گران‌تر است.

هزینه‌های اینترنت TD-LTE مبین‌نت نسبت به ایرانسل ارزان‌تر است. شما می‌توانید یک بسته ۱۰۰۰ گیگابایتی روزانه با دانلود شبانه ۲۰۰۰ گیگابایتی برای یک سال را با قیمت ۸۵۰ هزار تومان خریدای کنید. حتی بسته‌های یک ماهه ۱۰۰ گیگابایتی با قیمت ۸۵ هزار تومان در دسترس است.

سرعت TD-LTE مبین‌نت تا ۴۰ مگابیت است که از ADSL بیشتر بوده و به راحتی از پس دانلود حجم زیاد اطلاعات بر می‌آید. کاربر مبین‌نت حتی دردسرهای تمدید بسته ایرانسل را هم ندارد چون بسته‌هایی با حجم‌های بسیار زیاد ماهیانه، شش ماهه و سالیانه خواهد داشت.

غالبا مشترکان TD-LTE سعی می‌کنند بسته‌هایی با حجم بالای دانلود شبانه انتخاب کنند و دانلودهای خود را در ان زمان برنامه‌ریزی کرده تا هزینه‌های کمتری روی دست‌شان بیفتد. با این فرض، باز هم هزینه دانلود ۳ ترابایت اطلاعات در این سرویس نزدیک به ۱ میلیون تومان خواهد شد.

پس، اینترنت TD-LTE به مراتب بهتر از اینترنت ۴G برای دانلودهای با حجم بالا است ولی از ADSL گران‌تر است که یک امر طبیعی است.

هزینه‌های اینترنت VDSL و فیبرنوری

معمولا شرکت‌ها و کاربرانی که نیاز به حجم بالایی از اینترنت دارند؛ سراغ سرویس‌های فیبرنوری و VDSL می‌روند. 

هزینه‌های نصب و راه‌اندازی این سرویس‌ها بالا است ولی در درازمدت صرفه اقتصادی بسیار زیادی برای کاربران دارد. در این سرویس‌ها عموما حجم بالایی از اینترنت ارایه می‌شود و صحبت از حجم‌های چند صد گیگابایت در ماه است. 

مثلا، سرویس VDSL مخابرات دارای سرویس ۵۰۰ گیگابایت ماهیانه با سرعت ۵۰ مگابیت بر ثانیه است ولی باید کل هزینه یک جا برای یک سال پرداخت شود که نزدیک به ۲ میلیون تومان بدون نصب و راه‌اندازی است.

برای سرعت‌های پایین‌تری مانند ۲۰ مگابیت، بسته‌های مصرف ماهیانه ۳۲۵ گیگابایت در نظر گرفته شده است که هزینه‌ای نزدیک به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد. 

در سرویس تانومای مخابرات (FTTH) هم با کابل‌کشی و نصب رایگان، ۳.۶ ترابایت حجم اینترنت یک ساله با سرعت ۵۰ مگابیت هزینه‌ای نزدیک به ۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان دارد.

اگر در تانوما سرعت‌های پایین‌تری نیاز داشته باشید؛ هزینه شما به مراتب کمتر می‌شود. مثلا، ۱۲ ماه ۳ ترابایت با سرعت ۳۰ مگابیت نزدیک به ۱ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان می‌شود. ۱۴۴۰ گیگابایت ۱۲ ماهه با سرعت ۱۶ مگابیت هم تعرفه‌ای ۹۶۰ هزار تومانی دارد.

مشکل این سرویس‌ها، عدم دسترسی کاربران خانگی به آن‌ها است. همه‌جا به VDSL و فیبرنوری دسترسی وجود ندارد و تازه اگر کاربری یک خط از این سرویس‌ها بکشد؛ مجبور به استفاده و تمدید آن است؛ حتی اگر نیازی به حجم اینترنت آن نداشته باشد.

به همین دلیل، کاربران خانگی و معمولی سراغ VDSL و فیبر نمی‌روند ولی شرکت‌های به خاطر استفاده روزانه و سرویس‌هایی که باید به مشتریان بدهند؛ متقاضی هستند و هزینه‌های نصب و راه‌اندازی یا اشتراک یک ساله را پرداخت می‌کنند.

جمع‌بندی

دانلودبازها باید سراغ اینترنت‌های ADSL و TD-LTE بروند. اگر حجم‌ اینترنت مصرفی آن‌ها در طول سال همیشه بالا است و مثلا باید ماهی چند صد گیگابایت مصرف کنند؛ بهتر است سراغ سرویس‌های VDSL و FTTH بروند.

هزینه اینترنت TD-LTE از ADSL بالاتر است ولی نسبت به ۴G به‌صرفه‌تر خواهد بود. هزینه اولیه VDSL و FTTH نیز نسبت به ADSL و TD-LTE بالاتر است ولی در درازمدت به نفع کاربر و کسب‌وکارها بوده و هزینه‌های بسیار کمتری برایشان آب می‌خورد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. بسته های شبانه ایرانسل و همراه اول که ایرانسل ۶۰ گیگ سه ساعته ۲ تا ۷ رو میده ۲ تومن و همراه اول ۱ تا ۱۱ ۶۰ گیگ رو میده ۲۵۰۰ تومن به صرفه تره منتهی یکم حوصله میخواد.

  2. سلام؛ از اینترنت td-lte زی تل صحبتی نکردین! فک کنم توو مقایسه ها رتبه اول رو کسب کنه (هم از لحاظ سرعت که بالا هس نسبتاً هم از لحاظ حجم که نامحدوده!!!) فقط خب مشکلش اینه که پوشش سراسری نداره فعلا!!!
    راستی یه سوال ذهنم رو مشغول کرده! اگه سرویسی که زی تل ارائه میکنه همون TD-LTE هس چرا پس ایرانسل و همراه اول (مبین نت) مثل زی تل نمیان نامحدود ارائه بدن تا یه رقابتی توو سرعت و هزینه شکل بگیره بین این شرکت ها؟؟؟
    مثلا زی تل الان سرعت ۴۰ مگ با حجم نامحدود رو میده ماهی ۱۵۰ تومن، ایرانسل هم بیاد برا رقابت بگه سرعت ۵۰ مگ با حجم نامحدود میدم ۱۴۰ تومن مثلاً، یا مبین نت هم بیاد بگه سرعت ۵۰ مگ با حجم نامحدود میدم ۱۳۰ تومن!!!
    کلاً منظورم اینه اگه همه اینا TD-LTE هستن و نوعش یه چیزه، چرا فقط زی تل داره دست و دلبازی میکنه و نامحدود میده؟ اون یکی ها چرا نمیدن؟ تازه اون یکی ها علاوه بر اینکه نامحدود نمیدن بلکه خیلی هم گرون میدن با حجم کم!!!

    1. سلام
      ممنون از یادآوری شما. آره زی‌تل را هم میشه برای دانلودبازها معرفی کرد البته فقط کاربران تهران
      اینترنت زی‌تل همون TD-LTE است با تفاوت‌هایی در نحوه اتصال کاربران به اینترنت
      مسئله اصلی تفاوت زی‌تل با ایرانسل و مبین‌نت در شبکه پوشش‌دهی و هزینه‌ها و انحصار و کیفیت و سطح کاربران و نظایر این‌ها است.
      زی‌تل محدوده‌اش را خاص کرده؛ کیفیت سرویس‌اش را برده بالا و می‌خواهد به کاربران خاصی سرویس نامحدود بدهد ولی ایرانسل اگر بخواهد با چند ده میلیون کاربر سرویس نامحدود بدهد باید کلی سرور و تجهیزات و آنتن و پهنای‌باند و … بخرد و برایش نمی‌صرفد.
      دقیقا مثل این است که به یک شهرک ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفره خدمات بدهی یا به یک شهر چند صد هزار نفره
      پهنای‌باند و سرورهای شرکت‌های بزرگ برای پوشش داده چند میلیون کاربر جوابگو نیست حتی اگر هزینه‌های سرویس‌های خود را چند برابر زی‌تل کنند

      1. در کل بگو ما تو ایران سرویس های مخابراتی و سرورهای ضعیف داریم و همه شون قدیمی هستن و جوابگو نیستن و در کل ایرانه که فقط گیگی همش حساب میکند و عادلانه نیست کشور اروپا اینترنت نامحدود داره تازه این کشور همون سرویسی که ۶ ماه یا سالانه پرداخت میکنند هست و نامحدود اینترنت ۲۴ ساعته دانلود کن و آپلود کن سرعتشون هم ۵۰۰ مگابیت دانلود شاید کمتر و آپلود هم ۳۰۰ مگابیت یا بیشتر هم میشه البته این سرویس ودافون خانگی هست که میگم دارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا