اپلیکیشن

معرفی اپلیکیشن: اندازه‌گیری سیگنال و سرعت شبکه‌های موبایل LTE و وای‌فای

برای اندازه‌گیری سیگنال و سرعت شبکه‌های وای‌فای؛ ابزارهای زیادی روی اینترنت وجود دارد ولی برای اندازه‌گیری سیگنال و سرعت شبکه‌های موبایل اپ‌های شناخته شده کمی در دسترس است. در این مطلب می‌خواهم به شما برنامه اندرویدی معرفی کنم که هر دو کار را انجام می‌دهد. به علاوه؛ چندین ویژگی جذاب دیگر هم دارد.

 Signal Strength نرم‌افزاری است که می‌تواند سیگنال‌های شبکه‌های وای‌فای، LTE و ۳G/4G را اندازه‌گیری کند و به شما بگوید چقدر به روتر بی‌سیم یا دکل‌های موبایل نزدیک یا دور هستید و در منطقه‌ای که ایستاده‌اید؛ آنتن‌دهی خوبی دارید یا خیر.

همچنین؛ این نرم‌افزار می‌تواند به شما سرعت شبکه موبایل یا وای‌فای را بگوید و کلی اطلاعات دیگر درباره این شبکه‌ها مانند دستگاه‌های متصل به شبکه یا نوع دکل موبایل نزدیک شما در اختیارتان قرار بدهد. Signal Strength نرم‌افزاری است که هر کاربر اندرویدی می‌تواند روی گوشی خود نصب و استفاده کند. 

این نرم‌افزار را می‌توانید از روی گوگل‌پلی یا لینک انتهای این مطلب دانلود و نصب کنید. 

در صفحه اصلی این برنامه می‌توانید ابزار اندازه‌گیری سرعت و قدرت سیگنال‌های شبکه‌های دیتا و وای‌فای را مشاهده کنید.

اگر به شبکه وای‌فای متصل باشید؛ می‌توانید از کلیدهای پایین برنامه وای‌فای را انتخاب تا سرعت و قدرت سیگنال‌ها را مشاهده کنید. 

اگر به یک شبکه موبایل متصل هستید و اتصال دیتای گوشی شما هم باز است؛ می‌توانید گزینه DATA را انتخاب کنید. 

هرچقدر سیگنال‌ها کمتر باشند؛ قدرتمندتر هستند. نوع اتصال موبایل هم در اینجا به شما نشان داده می‌شود می‌توانید بفهمید که از شبکه ۳G یا ۴G استفاده می‌کنید. در بخش DATA Network چراغ هر شبکه روشن و سبزرنگ بود؛ نشان دهنده فعال بودن آن شبکه است. 

در بخش WiFi Link Speed هم می‌توانید میزان سیگنال‌های وای‌فای را ارزیابی کنید. اگر هیچ شبکه موبایل یا وای‌فای شناسایی نشد؛ می‌توانید با گزینه Scan شروع به گشتن برای یک شبکه جدید کنید. 

از منوی اصلی برنامه می‌توانید به گزینه‌های بیشتری مانند ابزارهای Speed Test یا شبکه وای‌فای و دستگاه‌های متصل به وای‌فای دسترسی پیدا کنید. در همین منو؛ ابزارهایی برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شبکه وای‌فای، شبکه موبایل، دکل‌های مخابراتی موبایل و غیره وجود دارد. 

با ابزار Speed Test می‌توانید انواع روش‌های سنجش سرعت یک شبکه را انتخاب کنید. در روش Passive خود برنامه سرعت شبکه را ارزیابی می‌کند ولی در روش‌های Active باید به یک سرور و سایت ارزیابی و تست سرعت متصل شود. 

با ابزار WiFi Network می‌توانید شبکه وای‌فای خودتان و دیگر شبکه‌های وای‌فای همسایه را مشاهده و درباره‌شان اطلاعات بیشتری کسب کنید. مثلا خودتان روی کدام باند فرکانسی هستید و شبکه‌های همسایه از کدام باندهای فرکانسی استفاده می‌کنند. 

ابزار WiFi Device نیز تمامی دستگاه‌های متصل به وای‌فای شما را اسکن و نشان‌تان می‌دهد. در این فهرست؛ نام دستگاه، آدرس IP و آدرس MAC نشان داده می‌شود. این ابزار برای شناسایی افراد غریب متصل به شبکه وای‌فای مناسب است. 

ابزار WiFi Info می‌تواند اطلاعاتی درباره قدرت سیگنال‌های وای‌فای، باند فرکانسی، شماره کانال، نوع روتر و حداکثر سرعت مجاز، آدرس IP و MAC، آدرس گیت‌وی، آدرس‌های DNS و چیزهای دیگر به شما بدهد. 

ابزار Cellular Info نیز به همین ترتیب اطلاعات فراوانی درباره شبکه موبایلی که استفاده می‌کنید؛ مانندقدرت سیگنال‌های موبایل، نوع شبکه موبایل و غیره نمایش می‌دهد.

اپلیکیشن Signal Strength رابط کاربری ساده‌ای دارد. کمی کار با آن سخت است اما پس از چند دقیقه می‌شود سریعا کارهایی که نیاز دارید را دنبال کنید. یک اپ سبک و ضروری برای هر گوشی اندرویدی محسوب می‌شود و اگرچه محدودیت‌هایی مانند محدودیت ارزیابی سیگنال‌های بین منفی ۳۵ تا منفی ۹۵ دسی‌بل را دارد؛ اما باز هم یک ابزار کاربردی است. 

با این برنامه می‌توانید ارزیابی کنید سرعت شبکه ۴G یا LTE موبایل شما چقدر است و در کدام منطقه‌ها و نقاط خانه آنتن‌دهی بهتری دارد. همین‌طور؛ درباره شبکه وای‌فای می‌توانید اطلاعات زیادی جمع‌آوری کنید که به استفاده بهتر از روتر بی‌سیم منجر می‌شود. 

اپلیکیشن Signal Strength را از روی لینک زیر دانلود و استفاده کنید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا