راهنمای خرید

اگر می‌خواهید مودم روتر جدیدی بخرید؛ ابتدا به این ۵ پرسش جواب دهید

دلایل زیادی وجود دارد که باعث شدند تصمیم بگیرید یک مودم روتر جدید خریداری کنید. برای اینکه بتوانید سریع‌تر و راحت‌تر مودم روتر خود را انتخاب کنید و یک مدل متناسب با کارتان و همین‌طور بودجه‌تان پیدا کنید؛ بهتر است ابتدا این ۵ پرسش را برای خودتان جواب بدهید:

۱- شما یک مودم/روتر می‌خواهید یا اینکه مودم دارید و باید یک روتر جدید خریداری کنید؟

اگر یک مودم اینترنت دارید و خوب کار می‌کند؛ نیازی به خریدن مودم جدیدی ندارید و می‌توانید بودجه آن را برای خریدن یک روتر بی‌سیم بهتر خرج کنید. مودم‌ها نسبت به روترها کمتر نیاز به به‌روزرسانی دارند و از ویژگی‌های جدید و فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌کنند. اگر ۵ سال پیش یک مودم ADSL خریداری کردید؛ احتمالا هنوز این مودم می‌تواند برای شما کار کند و روی سرعت اینترنت نیز تاثیرگذار نیست اما روترهای بی‌سیم دوره به‌روزرسانی بسیار سریع‌تری دارند و بهتر است هر چند سال یک بار روتر بی‌سیم خود را عوض کنید. بنابراین، ابتدا تصمیم بگیرید یک مودم/روتر جدید می‌خواهید یا فقط روتر بی‌سیم خریداری خواهید کرد؟ مودم‌های قدیمی با تمامی روترهای جدید سازگار هستند و از طریق یک کابل اترنت می‌توانید مودم را به روتر نصب کنید. 

۲- از چه نوع اینترنتی استفاده می‌کنید: ADSL یا کابل یا NBN؟

در دنیا سرویس‌های اینترنت مختلفی به کاربران ارایه می‌شود. ADSL و فناوری‌های مرتبط با آن فقط یک نوع اتصال اینترنت هستند. سرویس‌های اینترنت دیگر شامل کابلی و NBN می‌شوند. البته، اینترنت همراه داستان مجزایی دارد. در NBN از طریق فیبر نوری سعی می‌کنند یک اتصال اینترنت به شما بدهند. در ایران، غالبا از ADSL استفاده می‌شود و شما هم احتمالا یک مودم ADSL یا VDSL می‌خواهید و اینترنت کابلی یا NBN استفاده نمی‌کنید. 

۳- تنها از ارتباطات بی‌سیم استفاده می‌کنید یا به ارتباطات کابلی هم نیاز دارید؟ چند درگاه اترنت نیاز دارید؟

یکی از نکات مهم در هنگام خریدن یک مودم/روتر جدید؛ تعداد درگاه‌های اترنت یا LAN است. برخی دستگاه‌ها فقط یک درگاه دارند؛ برخی ۴ درگاه و مودم/روترهای جدید گاهی تا ۸ درگاه LAN در اختیار شما قرار می‌دهند. باید تصمیم بگیرید چند درگاه اترنت برای اتصال دستگاه‌ها با کابل به مودم یا روتر نیاز دارید. برخی کاربران فقط از ارتباطات بی‌سیم استفاده می‌کنند و نیازی به کابل و درگاه LAN ندارند اما برخی دیگر از کاربران باید چندین دستگاه را از طریق کابل به مودم/روتر متصل کنند. 

۴- خانه شما چقدر بزرگ است؟

در نسل جدید مودم/روترها؛ مساحت و اندازه خانه یا دفتر کار شما بسیار مهم است. برای هر محدوده مساحتی یک نوع روتر پیشنهاد می‌شود. براساس اندازه خانه‌تان باید تصمیم بگیرید یک روتر تک بانده، روتر دو بانده، سه بانده یا روتر مش وای‌فای خریداری کنید. بنابراین، مهم است کجاهای خانه باید وای‌فای داشته باشید و آیا کل خانه و نقاط کور مهم است وای‌فای پر سرعتی داشته باشند یا خیر. برای مساحت‌های زیر صد مترمربع یک سری مودم.روتر، برای مساحت‌های صد تا دویست مترمربع سری دیگری و برای مساحت‌های بالای ۲۰۰ مترمربع و حتا بالای ۴۰۰ مترمربع روترهای دیگری پیشنهاد می‌شود. حتما مساحت خانه یا دفتر محل کارتان را در خرید مودم/روتر جدید دخیل کنید.

۵- چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟

شاید مهم‌ترین سوالی که باید جواب بدهید؛ میزان پول شما برای خرید یک مودم/روتر جدید است. با بودجه‌ای کمتر از ۱۰۰ هزار تومان انتخاب‌های کمتری در بازار ایران دارید. در محدوده ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می‌توانید مدل‌های خوب و مناسب و مجهز به فناوری‌های روز خریداری کنید و با بودجه‌ای بالاتر از ۲۰۰ هزار تومان صاحب یک مودم/روتر سریع AC چند بانده و سرعت وای‌فای چند گیگابیت می‌شوید. برای اطلاع شما باید بگویم که در بازار ایران مودم/روترهایی با قیمت‌های ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هم یافت می‌شود که برای کاربران و کسب‌وکارهای خاص مناسب است. در نتیجه، باید بررسی کنید چه قابلیت‌ها و امکاناتی نیاز دارید و دقیقا براساس آن‌ها بودجه مناسبی برای خرید مودم/روتر کنار بگذارید. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا