راهنمای خرید

مقایسه سریع‌ترین روترهای دنیا: TP-Link Talon AD7200 در برابر Netgear Nighthawk X10

روترهایی از دو شرکت نت‌گیر و تی‌پی‌لینک روی سکوی اول سریع‌ترین روترهای بی‌سیم دنیا در سال ۲۰۱۷ ایستاده‌اند. هر دو روتر سرعتی ۷۲۰۰ مگابیتی داشته و مجهز به مجموعه‌ای از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها و امکانات شبکه‌های بی‌سیم هستند اما کدام‌یک بهتر است؟ اگر شما بخوانید سریع‌ترین روتر دنیا را خریداری کنید؛ کدام روتر را انتخاب می‌کنید؟ TP-Link Talon AD7200 یا Netgear Nighthawk X10؟

در مطلب زیر می‌خواهیم نگاهی مختصر به این دو روتر بی‌سیم پرچم‌دار دنیا بیندازیم و از منظرهای مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم. 

معرفی

در جدول زیر می‌توانید به طور خلاصه مشخصات سخت‌افزاری دو روتر مدنظر ما را ببینید و یک مقایسه مختصر باهم داشته باشید. 

  TP-Link Talon AD7200 Netgear Nighthawk X10
پردازنده پردازنده ۴ هسته‌ای با سرعت ۱.۴ گیگاهرتز پردازنده  هسته‌ای با سرعت ۱.۷ گیگاهرتز
حافظه رم و فلش ۵۱۲ مگابایت حافظه رم و ۲۵۶ مگابایت حافظه فلش یک گیگابیت حافظه رم و ۵۱۲ مگابایت حافظه فلش NAND
باندهای رادیویی یک باند ۲.۴گیگاهرتز، یک بانده ۵ گیگاهرتز، یک باند ۶۰ گیگاهرتز یک باند ۲.۴گیگاهرتز، یک بانده ۵ گیگاهرتز، یک باند ۶۰ گیگاهرتز
تعداد آنتن هشت آنتن خارجی، یک آنتن داخلی چهار آنتن خارجی، یک آنتن داخلی
سرعت ۷۲۰۰ مگابیت (۸۰۰ + ۱۷۳۳ + ۴۶۰۰) ۷۲۰۰ مگابیت (۸۰۰ + ۱۷۳۳ + ۴۶۰۰)
درگاه‌های ارتباطی ۴ درگاه LAN گیگابیتی، ۱ درگاه WAN گیگابیتی، ۲ درگاه USB 3.0 ۶ درگاه LAN گیگابیتی، ۱ درگاه WAN گیگابیتی، ۲ درگاه USB 3.0
اندازه ۲۳ در ۲۳ در ۴.۳ سانتی‌متر ۲۲.۴ در ۱۶.۸ در ۷.۳ سانتی‌متر
وزن ۱.۱ کیلوگرم ۱.۸ کیلوگرم
قیمت ۳۵۰ دلار (حدودا ۱.۶۰۰ میلیون تومان) ۴۵۰ دلار 

هر دو روتر سه بانده هستند و یک باند روی فرکانس ۵ گیگاهرتز و یک باند روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز دارند؛ از استاندارد ۸۰۲.۱۱ad برای ارتباطات بی‌سیم روی فرکانس ۶۰ گیگاهرتز سود می‌برند؛ مجهز به MU-MIMO و Beamforming هستند و برای استریم ویدیو ۴K یا بازی‌های آنلاین، کاربردهای چندمنظوره و چند کاربری طراحی شده‌اند. 

پردازنده‌ و رم

روی روتر Talon AD7200 از پردازنده ۴ هسته‌ای IPQ8064 کواک‌کام استفاده شده است. سرعت این پردازنده ۱.۴ گیگاهرتز است. چیپ‌ست فرکانس‌های ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز QCA9980 و چیپ‌ست فرکانس ۶۰ گیگاهرتز QCA9500 است. روی این روتر ۵۱۲ مگابایت حافظه رم و ۲۵۶ مگابایت حافظه فلش استفاده شده است. 

اما روی روتر Nighthawk X10 از پردازنده ۴ هسته‌ای شرکت Annapurna Labs با سرعت ۱.۷ گیگاهرتز استفاده شده است. یک گیگابایت حافظه رم DDR3 و ۵۱۲ مگابایت حافظه فلش NAND دارد. همانند روتر تی‌پی‌لینک؛ از چیپ‌ست QCA9980 برای فرکانس‌های وای‌فای و چیپ‌ست QCA9500 برای فرکانس ۶۰ گیگاهرتز سود می‌برد. 

در این بخش وضعیت سخت‌افزارهای روتر بی‌سیم Nighthawk X10 تی‌پی‌لینک بهتر است. 

وای‌فای

هر دو روتر از سرعت ۸۰۰ مگابیتی روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و سرعت ۱.۷۳۳ مگابیتی روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سود می‌برند و چیپ‌ست‌های وای‌فای آن‌ها یکسان است. هر دو روتر بی‌سیم از فناوری MU-MIMO و Beamforming پشتیبانی می‌کنند و به نسل دوم استاندارد ۸۰۲.۱۱ac یا Wave 2 مجهز هستند. اما روتر تی‌پی‌لینک به خاطر تعداد آنتن بیشتر در ارزیابی‌ها و محک‌زنی‌ها سرعت بهتری از خود نشان می‌دهد. 

روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز عملکرد هر دو یکسان و بسیار به هم نزدیک است اما روی فرکانس ۵ گیگاهرتز شاهدیم که در فاصله‌های نزدیک‌تر روتر تی‌پی‌لینک کمی بهتر ظاهر می‌شود ولی باز هم فاصله‌های دورتر عملکردی نزدیک به هم دارند. از نظر سایر ویژگی‌ها و قابلیت‌های وای‌فای باز هم نزدیک به هم هستند. 

در این بخش برنده روتر بی‌‌سیم Talon AD7200 تی‌پی‌لینک است. 

آنتن

همان‌طور که در تصاویر می‌بینید و در جدول مقایسه‌ای دو روتر هم ذکر شد؛ هر دو روتر یک آنتن داخلی برای فرکانس ۶۰ گیگاهرتز دارند ولی در آنتن‌های خارجی باهم متفاوت هستند. روتر Talon AD7200 تی‌پی‌لینک هشت آنتن خارجی و روتر Nighthawk X10 نت‌گیر ۴ آنتن خارجی دارد. بنابراین، روتر بی‌سیم تی‌پی‌لینک می‌تواند به هریک از فرکانس‌های وای‌فای ۴ آنتن خارجی اختصاص دهد و MIMO 4×4 را پیاده‌سازی کند. آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهند که روتر تی‌پی‌لینک وضعیت بهترین در سیگنال‌دهی دارد. 

امکانات ارتباطی

هر دو روتر بی‌سیم جزو بهترین روترها از نظر سرعت و استاندارد هستند ولی روی درگاه‌های ارتباطی چنین نیست. البته، این حرف به این معنی نیست که درگاه‌های ارتباطی کمی دارند ولی نسبت به برخی از روترهای بی‌سیم بازار درگاه‌های معمولی دارند.

روتر بی‌سیم Talon AD7200 چهار درگاه LAN و یک درگاه WAN یک گیگابیتی در کنار دو درگاه USB 3.0 دارد. روتر Nighthawk X10 از ۶ درگاه LAN یک گیگابیتی دارد و در دیگر درگاه‌ها با روتر تی‌پی‌لینک برابر است چون یک درگاه WAN یک گیگابیت و دو درگاه USB 3.0 دارد. 

در این بخش روتر بی‌سیم Nighthawk X10 نت‌گیر امکانات بهتری دارد. 

فناوری‌ها و امکانات جانبی

گفتیم که هر دو روتر از MU-MIMO و Beamforming پشتیبانی می‌کنند. همچنین، در برخی فناوری‌ها مانند WDS یا WMM و امکانات امنیتی مشابه هم هستند ولی نت‌گیر ابزارها و سرویس‌های بیشتری روی روتر خود مانند ReadyCLOUD و ReadySHARE ارایه می‌کند تا کاربران بتوانند با سرویس‌های پشتیبان‌گیری ابری به سادگی کار کنند.

روتر نت‌گیر از بلندگوی آمازون اکو پشتیبانی می‌کند و با اپلیکیشن‌های مختلف از روی گوشی‌های موبایل قابل کنترل و مدیریت است. 

روتر بی‌سیم Nighthawk X10 امکانات و قابلیت‌های بهتری فراهم کرده است. 

قیمت

از نظر قیمتی روتر تی‌پی‌لینک حدود ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از روتر نت گیر است. روتر Talon AD7200 در بازارهای جهانی ۳۵۰ دلار است و در ایران محدوده قیمتی ۱.۵۰۰ تا ۱.۶۰۰ میلیون تومان دارد. طبیعی است که نسبت به دیگر روترهای بازار؛ قیمت بالاتری دارد ولی نسبت به ویژگی‌ها و سرعتی که ارایه می‌دهد؛ قیمت مناسبی است. 

اما روتر Nighthawk X10 در بازارهای جهانی قیمتی حدود ۴۵۰ دلار دارد. کلا روترهای نت‌گیر گران‌تر از میانگین بازار هستند. در ایران؛ هنوز فروشگاه یا شرکتی این روتر را عرضه نکرده تا قیمت آن به تومان مشخص شود ولی نباید انتظار داشته باشیم کمتر از ۲ میلیون تومان باشد. شاید این مقدار هزینه برای یک روتری که روی فرکانس‌های وای‌فای سرعتی بیشتر از ۲۶۰۰ مگابیت عرضه نمی‌کند، بسیار گران باشد. 

در این بخش؛ مطمئنا روتر Talon AD7200 تی‌پی لینک مقرون‌به‌صرفه‌است.

برنده نهایی

اگر پارامتر قیمت و سرعت عملی را نادیده بگیریم؛ روتر بی‌سیم Nighthawk X10 نت‌گیر کیفیت ساخت، سخت‌افزار، امکانات و درگاه‌های ارتباطی بیشتری دارد و کارایی کلی بهتری ارایه می‌کند. در عوض، روتر بی‌سیم Talon AD7200 تی‌پی‌لینک قیمت بهتری دارد و سرعت واقعی بالاتری به دست می‌دهد. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا