راهنمای خرید

بهترین روترهای گیمینگ سال ۲۰۱۷

هنوز اتصال کابلی بهترین گزینه برای بازی‌های آنلاین تک نفره یا چند نفره است اما همیشه این اتصال امکان‌پذیر نیست!

خوش‌بختانه در سال ۲۰۱۷، شرکت‌های سازنده روترهای بی‌سیم، قابلیت‌های بسیار خوب و ویژه‌ای برای بازی‌های آنلاین به محصولات خود اضافه کردند. ویژگی‌هایی که اجازه می‌دهند ترافیک اینترنت اولویت‌بندی شود یا با استفاده از قابلیت‌های کیفیت بر سرویس؛ کیفیت ارتباطات در هنگام بازی آنلاین تضمین شود.

در روترهای گیمینگ شاهد درگاه‌های اترنت هزار مگابیتی هستیم و از قابلیت‌های MU-MIMO و Beamforing سود می‌برند. آنتن‌های خارجی بیشتری دارند و سرعت‌های آن‌ها روی فرکانس‌های رادیویی به مرز چند گیگابیت می‌رسد.

باید توجه کنیم، هر روتر پرقدرت معرفی شده‌ای در بازار لزوما یک روتر گیمینگ خوب نیست. روترهای گیمینگ باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشند و برای بازی‌های آنلاین و ترافیک مرتبط با آن طراحی و بهینه‌سازی شوند. 

مثلا روترهای پرقدرت و رده بالای Netgear R9000 Nighthawk X10 AD7200 یا Linksys EA9500 AC5400 جزو بهترین روترهای گیمینگ سال ۲۰۱۷ قرار نمی‌گیرند. 

همچنین؛ باید توجه داشته که چندین شرکت روترهایی گیمینگ بسیار خوبی معرفی کردند اما هنوز وارد بازار نشده و در ابتدای سال ۲۰۱۸ شاهد آن‌ها خواهیم بود. بنابراین؛ این روترها نیز در ارزیابی‌ها و محک‌زنی‌ها قرار ندارند.

سایت تک‌رادر با بررسی ده‌ها نمونه روتر گیمینگ بازار در سال ۲۰۱۷ به ۵ روتر زیر رسیده است که غالبا در بازار ایران هم یافت می‌شوند:

Asus RT-AC5300

همه سایت‌ها این محصول ایسوس را بهترین روتر گیمینگ دنیا می‌دانند. ایسوس به هدف کاربران گیم این روتر را طراحی کرده است و مجموعه‌ای از امکانات و قابلیت‌های مخصوص بازی‌های آنلاین روی آن ارایه می‌دهد. 

سه بانده است و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۶۰۰ مگابیت و روی هر دو فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۲۱۶۷ مگابیتی دارد. چهار درگاه اترنت یک گیگابیت، یک درگاه WAN یگ گیگابیت، یک درگاه USB 2.0 و یک درگاه USB 3.0 دارد.

از قابلیت‌هایی مانند MU-MIMO، ابزارهای تحلیل ترافیک، فناوری‌های تشخیص ترافیک بازی‌های آنلاین و اولویت‌دهی به آن‌ها، Link Aggregation و فناوری‌های اختصاصی ایسوس سود می‌برد. حافظه رم آن ۵۱۲ مگابایتی است و ۸ آنتن خارجی دارد.

البته، این روتر چندمنظوره است و برای استریم ویدیو نیز به کار گرفته می‌شود ولی گیمرها مطمئن باشند با این روتر بی‌سیم می‌توانند از بازی‌های آنلاین لذت ببرند!

این روتر روی سایت آمازون ۳۷۰ دلار و در ایران حدودا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

Zyxel Armor Z2 AC2600

از شرکت زایکسل معمولا روتر رده بالا کم دیدیم ولی این مدل یک استثنا است. سرعت این روتر ۲۶۰۰ مگابیت است که سهم فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز ۸۰۰ مگابیت و سهم فرکانس ۵ گیگاهرتز ۲۱۶۷ مگابیت می‌شود.

چهار درگاه LAN و یک درگاه WAN گیگابیتی دارد. به علاوه، از یک درگاه USB 2.0 و یک درگاه USB 3.0 به همراه چهار آنتن خارجی سود می‌برد.

پردازنده این روتر دو هسته‌ای با سرعت ۱.۷ گیگاهرتز و اندازه حافظه رم آن ۵۱۲ مگابایت است. از فناوری‌هایی مانند MU-MIMO و StreamBoost پشتیبانی می‌کند و برای استریم ویدیو ۴K مناسب است. اما در ارزیابی‌های صورت گرفته، روی بازی‌های آنلاین کارایی بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد.

این روتر می‌تواند جنس ترافیک روی شبکه را تشخیص بدهد و مثلا اگر استریم ویدیو یا بازی است؛ تنظیمات شبکه را طوری ترتیب می‌دهد که اولویت و کیفیت ارتباطات مربوط به این ترافیک‌ها تضمین شود. 

قیمت این روتر روی سایت آمازون ۱۷۰ دلار است.

Asus RT-AC88U

باز هم به سراغ یک روتر بی‌سیم دیگر از ایسوس برویم. RT-AC88U یک روتر هیکلی و بسیار مجهز است. سرعت آن حداکثر ۳۱۰۰ مگابیت است که روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۱۰۰۰ مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۲۱۶۷ مگابیتی دارد.

۹ درگاه اترنت یک گیگابیتی دارد که به تنهایی می‌تواند نقش یک سوییچ ۸ درگاهه را در شبکه شما بازی کند. یک درگاه US‌B 2.0 و یک درگاه USB 3.0 به همراه چهار آنتن خارجی پرقدرت دارد. از مدولاسیون 1024-QAM، فناوری MU-MIMO، فناوری‌های اختصاصی WTFast Gamers Private Network و AiProtection سود می‌برد. روی این روتر می‌توانید از فریم‌ویر AsusWRT استفاده کنید که مجموعه‌ای از امکانات و قابلیت‌های نرم‌افزاری فراهم می‌کند.

برای استفاده از بالاترین کارایی روی این دستگاه باید از سخت‌افزارهای مناسب استفاده کرد.

قیمت این روتر در سایت آمازون ۲۷۰ دلار است و در ایران حدودا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

Netgear Nighthawk X4S VDSL/ADSL Modem Router D7800

مگر می‌شود از بهترین روترهای بی‌سیم گیمینگ صحبت کنیم و مدلی از نت‌گیر معرفی نکنیم. این مودم روتر از مودم VDSL هم بهره‌مند است و استفاده چندمنظوره دارد.

روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۸۰۰ مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۱۷۳۳ مگابیتی دارد. ۵ درگاه اترنت یک گیگابیتی و دو درگاه USB 3.0 و یک درگاه eSATA دارد. البته، یک درگاه هم برای مودم ADSL/VDSL دارد.

از فناوری‌های MU-MIMO و Quad Stream سود می‌برد. پردازنده آن دو هسته‌ای با سرعت ۱.۴ گیگاهرتز است و در سرعت و محدوده پوشش‌دهی یک قدرت بی‌نظیر دارد. به طور خودکار می‌تواند ترافیک شبکه یا اینترنت روی مودم‌ها را تشخیص دهد. به طور خودکار می‌تواند کیفیت لینک‌های استریم ویدیو یا بازی آنلاین را افزایش دهد. 

به طور کلی، در شرکت نت‌گیر سری محصولات X4S بالاترین رده این شرکت هستند. قیمت این مودم روتر ۱۵۰ دلار است. 

D-link DIR-885L/R

یکی از معروف‌ترین روترهای بی‌سیم بازار است. یک زمانی جزو سریع‌ترین روترهای بازار بود ولی شرکت‌های دیگر به سرعت مدل‌های بهتر و سریع‌تری روانه بازار کردند. اکنون با سرعت ۳۱۵۰ مگابیت جزو روترهای رده متوسط بازار است اما برای کارهای استریم بازی و ویدیو عالی است. قیمت بسیار مناسب‌تری هم نسبت به دیگر روترهای گیمینگ بازار دارد.

روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت هزار مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۲۱۶۷ مگابیتی به نمایش می‌گذارد. چهار درگاه LAN و یک درگاه WAN دارد. از درگاه USB 3.0 سود می‌برد و مجهز به فناوری‌های SmartConnect و MU-MIMO است.

پردازنده این روتر نیز دو هسته‌ای با سرعت ۱.۴ گیگاهرتز است. اندازه حافظه رم اصلی آن ۲۵۶ مگابایت و اندازه حافظه فلش ۱۲۸ مگابایت است. 

قیمت این روتر در بازارهای جهانی ۲۸۰ دلار است اما در ایران اگر بتوانید پیدایش کنید، حدودا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. ببخشید می خواستم بگم یک مودم نسبتا خوب با قیمت بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ پیدا نمیشه . و پینگ نسبتا خوبی داشته باشه بازی من هم زیاد سنگین نیست و نسبتا سبک و سرعت Upload هم بین ۲۰ تا ۳۰ مگ بشه خیلی ممنون مشیم معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا