راهنمای خرید

آیا برای خرید تجهیزات شبکه خانگی منتظر شروع سال ۲۰۱۸ بمانیم؟

چند روز دیگر وارد سال ۲۰۱۸ می‌شویم!

شاید افرادی که قصد خرید یک مودم، روتر، اکسس‌پوینت و دیگر تجهیزات شبکه را دارند؛ با این سوال کلنجار بروند که «آیا این روزها زمان خوبی برای خرید یک محصول شبکه است یا بهتر است منتظر محصولات جدید بمانیم؟»

در این مطلب، به طور خلاصه و سریع نکاتی کلی را درباره زمان خرید روتر و دیگر تجهیزات شبکه در ایران می‌گویم و در نهایت به این سوال جواب می‌دهم.

نکاتی درباره زمان خرید محصولات شبکه خانگی

۱- دوره تغییر فناوری در دنیای شبکه بسیار بیشتر از حوزه‌های دیگری مانند موبایل، لپ‌تاپ، دسکتاپ و حتا دستگاه‌هایی مانند کنسول بازی است. در این حوزه‌ها شاید هر ساله با فناوری‌ها و محصولات جدیدی روبرو باشیم ولی در حوزه شبکه شاید ۴ الی ۵ سال یک بار فناوری‌ها عوض بشود و در نتیجه شاهد دستگاه‌های جدیدی در بازار باشیم.

هر ساله؛ شرکت‌ها روترها و محصولات شبکه خانگی جدیدی روانه بازار می‌کنند ولی این‌ها یک سری به‌روزرسانی و ارتقاهای کوچک و جزیی دارند و با تغییر فناوری روبرو نیستیم. بنابراین؛ روتری که اکنون در بازار است با روتری که شش ماه بعد وارد بازار می‌شود تفاوت زیادی ندارد. 

۲- دوره تغییر فناوری و محصولات شبکه در ایران نسبت به دنیا هم طولانی‌تر است. در دنیا تمام فروش روی روترهای سری AC است ولی در ایران هنوز روترهای سری N در بورس هستند. شرکت‌ها سعی می‌کنند محصولات شبکه را با فاصله زیاد وارد بازار کنند. 

در حال حاضر؛ روترهای معرفی شده در سال ۲۰۱۷ به تعداد انگشت‌شمار وارد بازار ایران شده‌اند. روترهای سال ۲۰۱۸ نیز پس از یک الی دو سال وارد بازار ایران می‌شود. اکنون؛ شاهد حضور روترها و محصولات خانگی سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در بازار ایران هستیم. بنابراین؛ انتظار برای شروع سال جدید یا رسیدن به نیمه سال برای تجهیزات شبکه در ایران عملا بی‌معنی است! 

جز اینکه قصد خرید محصولات شبکه به قیمت دلاری و از خرده‌فروشی‌های خارج از ایران باشید.

۳- آیا روترهای پرچم‌دار هر سال مناسب شما هستند؟ این سوال بسیار جدی‌ و مهمی است که باید جواب دهید. آیا یک روتر سه بانده با قیمت حدود ۲ میلیون تومان می‌تواند نیازهای شما را پاسخ بدهد؟ یک مودم روتر ۴G با سرعت یک گیگابیت برای کاربران ایرانی مناسب است؟ یک NAS با جدیدترین پردازنده‌های پرقدرت ای‌ام‌دی و درگاه‌های ۱۰ گیگابیتی و ظرفیت ۴۸ ترابایت به کار کاربران ایرانی می‌آید؟ پس نکته بعدی که باید توجه کنید این است که برخلاف گوشی‌های موبایل؛ کامپیوترهای دسکتاپ و لپ‌تاپ‌ها؛ در محصولات شبکه نیازی به یک بسته کاملی از تجهیزات سازگار با یکدیگر دارید و خرید یک روتر پرچم‌دار لزوما نمی‌تواند مشکل را حل کند.

۴- در دنیای شبکه؛ بیشتر از زمان خرید، فناوری و مشخصات دستگاه‌ها اهمیت دارد. شما هر زمانی که نیاز باشد؛ می‌توانید وارد بازار شوید و محصولات شبکه مورد نیازتان را خرید کنید؛ به شرط اینکه دقت کنید دقیقا چه می‌خواهید و کدام محصول شبکه می‌تواند مشکل شما را حل کند.

بخریم یا نخریم؟

با صحبت‌هایی که در بالا کردیم؛ نتیجه می‌گیریم شروع سال جدید میلادی تاثیری در خرید محصول شبکه ما ندارد. به علاوه؛ پیش‌بینی نمی‌کنیم در سال ۲۰۱۸ با یک فناوری یا رویکرد بزرگ و انقلابی در محصولات شبکه روبرو باشیم. روترهای جدید با سرعت‌های بیشتر و یک سری به‌روزرسانی‌ها معرفی می‌شوند؛ روترهای با استاندارد ۸۰۲.۱۱ac وارد بازار می‌شوند؛ درگاه ۱۰ گیگابیت بیشتر مورد استقبال قرار خواهد گرفت و اکستندرهای سه بانده رواج پیدا می‌کنند. البته؛ سیستم‌های مش وای‌فای وارد موج دوم خود می‌شوند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا