راهنمای خرید

مودم استوک چیست و چرا ارزان‌قیمت است؟

این روزها چندین فروشگاه اینترنتی اقدام به فروش مودم‌های اصطلاحا «استوک» کردند. 

تا چند سال پیش، فروش محصولات استوک و دست دوم یا ریفربیشد فقط در فروم‌ها و برخی فروشگاه‌های فیزیکی مرسوم بود ولی امروز می‌بینیم فروشگاه‌های معروف و رسمی بخشی به نام «استوک» باز کردند و به طور کاملا علنی و شفافی دارند محصولات استوک از جمله مودم استوک می‌فروشند.

برای نمونه می‌توان به فروشگاه‌های مودم‌مارت، ایسام، استوک‌دیجیتال و استوک‌ایران اشاره کرد.

به هر حال، یکی از نتایج گران شدن دلار و آشفتگی بازار ارز، افزایش تقاضا برای خرید مودم‌های استوک یا دست دوم است. کسب‌وکاری که به شدت بازار شبکه ایران و شرکت‌های تجاری رسمی نمایندگی برندهای معروف را تهدید و تخریب می‌کند.

اما مودم استوک چیست و چرا ارزان‌تر از مودم‌های اصلی است؟

مودم استوک چیست؟

اصلاحا محصول در حد نویی که از درون جعبه بیرون آماده باشد یا جعبه‌اش باز شده و استفاده شده باشد را «استوک» می‌گویند. تصور کنید یک مودم چند روز کار کرده باشد و دوباره بخواهند آن را بفروشند.

در بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی، فروشگاه‌های خرده‌فروشی یا اپراتورهای تلفن همراه مدت زمانی به خریدار فرصت تست و استفاده محصول را می‌دهند و اگر راضی نبود؛ جنس پس گرفته می‌شود.

معمولا این محصولات یا مودم‌ها که در حد نو هستند؛ با قیمت ارزان‌تر از بازارهای کشورهای درجه دوم یا سوم سر درمی‌آوردند و طبیعی است که ارزان‌تر به فروش می‌رسند. 

این مودم‌ها گارانتی ندارند؛ هیچ تضمینی برای سالم بودن یا عملکرد خوب‌شان وجود ندارد و فروشنده تنها یک مودم به شما تحویل می‌دهد. گاهی اوقات این مودم‌ها جعبه، دفترچه راهنمای، سی‌دی نصب، کابل شبکه یا آداپتور برق هم ندارند و خود مشتری باید این لوازم را تهیه کند.

بیشتر بخوانید: اگر می‌خواهیم تجهیزات شبکه دست دوم بخریم؛ باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

تنها مزیت بزرگ مودم‌های استوک در قیمت ارزان‌شان است. تصور کنید یک مودم که در بازار قیمتی حدود ۵۰۰ هزار تومان دارد را می‌توانید با قیمتی ۱۵۰ هزار تومانی خریداری کنید.

مودم استوک بخریم؟

توصیه من همیشه خرید یک جنس با اصالت گارانتی‌دار است. بخشی از نقش و وظیفه ما در جامعه کمک به کسب‌وکارهایی است که به طور سالم در بازار فعالیت می‌کنند و تلاش دارند جنس‌های با کیفیت و به‌روزی از طریق مراجعه قانونی وارد کشور کرده و خدمات پشتیبانی ارایه بدهند.

البته، منظور من این نیست که هر استوک‌فروشی، کسب‌وکار سالمی ندارد. همین فروشگاه‌های استوک‌فروش را نگاه کنید، برخی جزو معتبرترین خرده‌فروشی‌های آنلاین در ایران هستند. 

خرید مودم یا هر محصول شبکه دیگر به صورت دست اول هم اطمینان‌خاطر مشتری را به همراه دارد و هم می‌تواند از خدما پس از فروش آن سود ببرد.

در صورتی که ناچار به خرید مودم یا محصولات شبکه استوک شدید؛ سعی کنید از مراکز معتبر خرید کنید و جنس‌هایی را انتخاب کنید که معروف‌تر و با کیفیت ساخت بالاتر هستند و واقعا ارزش‌اش را دارند!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا