راهنمای خرید

۵ روش خرید ارزان‌تر محصولات شبکه از جمله مودم و روتر

این روزها بازار تجهیزات IT اصلا حال و روز خوبی ندارد.

انبار همه فروشگاه‌ها و سایت‌ها خالی است یا جنس‌های موجود را عرضه نمی‌کنند و عدم موجودی زدند. معدود محصولاتی هم که در بازار هست؛ قیمت‌هایی غیرواقعی دارند. 

در بازار شبکه هم اوضاع همین‌گونه است. کافی است نگاهی به سایت‌های فروش محصولات شبکه مانند دیجی‌کالا، مقداد آی‌تی، مودم‌مارت و غیره بزنید تا متوجه شوید جنسی برای خرید نیست یا قیمت‌ها بسیار بالا است.

بسیاری از شرکت‌های شبکه‌ای آن‌طور که اعلام کردند؛ درخواست‌ها و ثبت سفارش‌های محصولات‌شان را انجام دادند ولی هنوز به دست‌شان نرسیده یا در گمرک دارد مراحل اداری ترخیص را طی می‌کند و مشکلات جاری دیگری که باعث شده هنوز این اجناس وارد بازار نشوند.

خوب، حالا در این شرایط بازار چه باید کرد؟

منتظر بمانیم تا اوضاع بهتر شود و محصولات جدید به بازار سرازیر شوند؟ قیمت‌ها کاهش پیدا کند و هر اتفاق خوش‌آیند دیگری که ممکن است رخ دهد؟

شاید استراتژی بالا مفید باشد و جواب بدهد ولی اگر به طور فوری و اضطراری نیاز به یک محصول شبکه داریم؛ چه باید کرد؟ مودم ADSL خانه‌مان سوخته است یا اینترنت مخابرات قطع شده و باید مودم ۴G بخریم!

براساس تجربه‌ای که از بازار شبکه در سال‌های اخیر دارم؛ ۵ ترفند یا روش برای خرید ارزان‌تر محصولات شبکه یا خرید محصولات کم‌یاب و نایاب در این آشفته بازار پیشنهاد می‌کنم:

جنس دست دوم بخرید

وقتی اصل یک مدل و محصول در بازار یافت نمی‌شود یا قیمت بسیار بالایی دارد؛ چاره‌ای نیست جز اینکه سراغ مدل‌های دست دوم برویم. طی سال‌های اخیر، سایت‌های خرده‌فروشی معتبری مانند دیوار یا شیپور اقدام به خرید و فروش اجناس شبکه دست دوم کردند.

به‌خصوص، محصولاتی مانند مودم، روتر، مودم روتر، مودم ۴G و نظایر این‌ها را می‌توانید دست دوم ولی تمیز و سالم خرید کنید.

چندی پیش، به درخواست یکی از کاربران سایت شبکه‌چی؛ راهنمای کاملی برای خرید اجناس دست دوم شبکه نوشتم که بد نیست نگاهی به آن بیندازید:

اگر می‌خواهیم تجهیزات شبکه دست دوم بخریم؛ باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

جنس استوک بخرید

در مطلب «مودم استوک چیست و چرا ارزان‌قیمت است؟» به طور مفصل درباره محصولات شبکه استوک صحبت کردم. محصولات استوک عموما تجهیزات سالم و دست نخورده‌ای هستند که بسته‌بندی آن خراب و مخدوش شده است یا اینکه این دستگاه‌ها چند روز و چند هفته‌ای کار کردند و بعد تعویض شدند.

باز هم شاهدیم که در سال‌های اخیر، برخی فروشگاه‌های معروف و رسمی بخشی به نام «استوک» باز کردند و به طور کاملا علنی و شفافی دارند محصولات استوک از جمله مودم استوک می‌فروشند.

برای نمونه می‌توان به فروشگاه‌های مودم‌مارت، ایسام، استوک‌دیجیتال و استوک‌ایران اشاره کرد.

خرید جنس استوک می‌تواند یک راه‌کار خوب و قابل اطمینان برای این روزهای بازار شبکه ایران باشد.

اجناس حراجی و پیشنهاد ویژه بخرید

همیشه، سایت‌های فروش آنلاین اجناس IT بخشی به عنوان پیشنهادهای ویژه یا تخفیف‌های ویژه دارند. 

من روزانه به این سایت‌ها سر می‌زنم و عمدتا چند محصول شبکه را می‌بینم که تخفیف‌هایی چند ده هزار تومانی و حتا گاهی ۱۰۰ هزار تومان و بالاتر شامل‌شان شده است و بهترین فرصت برای خریدشان است.

شرکت‌های نمایندگی و تولیدکننده/واردکننده محصولات شبکه؛ هر از چندگاهی به خرده‌فروشی‌ها اجازه می‌دهند برخی اجناس را حراج کنند. مودمی که در حالت عادی ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد؛ یک باره هم در بازار به وفور یافت می‌شود و هم اینکه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان تخفیف می‌خورد.

همیشه، پیش از خرید یک محصول شبکه، کمی در سایت‌ها بچرخید و ببینید آیا سایت و فروشگاهی با قیمت کمتر آن را عرضه نمی‌کند.

یکی از بهترین سایت‌ها برای خرید محصولات شبکه با تخفیف از فروشگاه‌های مختلف سراسر کشور؛ سایت آی‌تی‌ بازار است. در لینک زیر هم می‌توانید معتبرترین سایت‌های فروشگاهی شبکه در ایران را مرور کنید:

محصولات شبکه را از کدام فروشگاه آنلاین خرید کنیم

نمونه مشابه بخرید

گاهی اوقات اصرار ما برای خرید یک محصول و مدل شبکه نابه‌جا است. مثلا روی یک برند خاص تعصب داریم و برای سازگاری و یک دست شدن شبکه؛ سراغ خرید محصولات یک شرکت خاص می‌رویم.

خوش‌بختانه، بازار شبکه طوری است که همیشه می‌توان برای یک محصول، چندین جایگزین و مشابه خوب یافت. شما می‌توانید با ۲ میلیون تومان یک روتر دو بانده AC1200 بخرید و البته با ۳۰۰ هزار تومان هم می‌توانید صاحب یک روتر AC1200 شوید.

مسلم است که روتر ۲ میلیون تومانی ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی دارد که روتر ۳۰۰ هزار تومانی ندارد ولی آیا مطمئن هستید که شما به این قابلیت‌ها و ویژگی‌ها نیاز دارید؟

من می‌توانم مثال‌های زیادی در همین بازار کنونی ایران بزنم که می‌شود برای هر مدل محصولی؛ نمونه مشابه ارزان‌تر و با همان کیفیت خریداری کرد. به مطلب زیر نگاهی بیندازید تا متوجه برخی مسایل شوید:

۵ دلیل برای نخریدن سریع‌ترین روترهای بی‌سیم بازار

از برندهای باکیفیت آسیایی بخرید

با احترام به همه برندهای شبکه از جمله برندهای امریکایی، اروپایی و حتا جنوب آسیایی معروف؛ برخی برندهای شبکه عمدتا آسیایی هم محصولات بسیار خوب و با کیفیتی می‌سازند و وارد بازار ایران کردند و هم قیمت به مراتب مناسب‌تری دارند.

بهترین مثال برند شیائومی است. روترها و محصولات شبکه این برند در بازار ایران یافت می‌شوند ولی قیمت‌های چندین برابر کمتر از نمونه‌های دیگر دارند.

همین‌طور، برندی مانند توتولینک که دو سال است در ایران فعالیت می‌کند؛ جدا محصولات شبکه خوبی دارد و قیمت‌شان هم نصف یا شاید یک سوم برندهای امریکایی و برخی برندهای معروف در آسیا است.

خوب، وقتی می‌توانیم یک مودم یا روتر با کارایی خیلی خوب که نیازمان را رفع می‌کند با قیمتی مناسب بخریم؛ چرا باید دنبال یک برند معروف و گران‌قیمت باشیم که محصولات‌اش اکنون در بازار ایران یافت نمی‌شوند؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا