راهنمای خرید

۳ دلیل مهم برای نخریدن مودم و روتر قدیمی

قیمت محصولات شبکه در چند ماه اخیر افزایش یافت و شاهد قیمت‌هایی چند برابر هستیم. 

یک مودم روتر ساده ADSL از ۶۰ الی ۷۰ هزار تومان به ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. همین‌طور، مودم روترهای در محدوده قیمتی ۲۰۰ هزار تومان با نرخ‌های جدید قیمتی بالای ۷۰۰ هزار تومان دارند.

در اوایل امسال، به تعداد انگشتان دست مودم روتر یا روتر بی‌سیم بالای یک میلیون تومان در بازار ایران یافت می‌شد ولی حالا تعداد دستگاه‌های یک میلیون تومان به بالا قابل شمارش نیستند و بسیاری از آن‌ها هم ارزش خریدی به این اندازه ندارند.

بیشتر بخوانید: با روترهای بی‌سیم قدیمی چه‌کار کنیم؟

اما یک مشکل بزرگ‌تر در این بازار رخ داده است. مودم‌ها و روترهای قدیمی که در انبار شرکت‌ها خاک می‌خوردند؛ ارزش پیدا کرده و به بازار سرازیر شدند.

مردم هم از روی ناچاری و بی‌پولی و گران بودن مدل‌های جدیدتر، سراغ خرید مودم و روتر قدیمی رفتند. کافی است این روزها نگاهی به پرفروش‌ترین تجهیزات شبکه سایت‌هایی مانند دیجی‌کالا بیندازید تا متوجه حرفم شوید.

مودم روتر ADSL که در سال ۲۰۱۰ ساخته شده است؛ هنوز در بازار ایران پرفروش‌ترین محصول است و تازه به نظر می‌رسد ارزش‌اش چند برابر شده است. 

من شدیدا نگران این وضعیت هستم و خطر خرید مودم‌های قدیمی را احساس می‌کنم. ۳ دلیل بزرگ برای این حرفم وجود دارد:

۱- مشکلات امنیتی

مودم و روتر قدیمی ضعف‌ها و مشکلات امنیتی متعددی دارد که می‌تواند دامن‌گیر کاربران باشد. 

فریم‌ویر این تجهیزات به‌روز نمی‌شود. از پروتکل‌ها و استانداردهای قدیمی رمزنگاری استفاده می‌کنند. باگ‌ها و آسیب‌پذیری‌هایی دارند که امکان هک شدن آن‌ها به طور سراسری وجود دارد.

سال‌ها است در شبکه اینترنت کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته و سازمان‌های امنیتی، دولتی و تیم‌های هکری سایبری با این روترها و مودم‌ها آشنایی کامل دارند و روش‌های زامبی شدن‌شان را خوب یاد گرفتند.

بدافزارها و نرم‌افزارهای مخرب به راحتی روی این محصولات نشسته و آن‌ها را آلوده می‌کنند و مهم‌تر از همه اینکه کاربران هیچ کاری از دست‌شان برنمی‌آید.

۲- محروم شدن از فناوری‌های جدید

مودم و روتر قدیمی از استانداردها و فناوری‌های قدیمی و تاریخ مصرف شده‌ای برخوردار هستند.

وای‌فای سری N، فناوری آنتن قدیمی، فریم‌ویرهایی که امکان پیکربندی مودم و روتر را نمی‌دهند، مجهز به قابلیت‌هایی مانند شبکه میهمان، کنترل والدین، اولویت‌بندی شبکه، مدیریت ترافیک و پهنای‌باند، فیلترینگ اینترنت و مقابله با بدافزارها و کدهای مخرب نیستند.

در بخش قبلی اشاره کردم امکان استفاده از استانداردهای جدید رمزنگاری وجود دارد و امنیت شبکه به شدت در معرض خطر است. تا سال گذشته، سیستم رمزنگاری WPA2 امن‌ترین مکانیزم وای‌فای بود ولی حالا روزی نیست که خبری درباره هک رمز عبور WAP2 به گوش نرسد.

تصور کنید از وای‌فای دو بانده، شبکه اترنت یک گیگابیت، VLAN، کیفیت سرویس و زمان‌بندی وای‌فای محروم باشید و دایما بابت سرعت پایین وای‌فای و اینترنت، عدم آنتن‌دهی و ضعف‌های مودم حرص بخورید.

۳- هزینه بیشتر

با هزینه‌ای کمتر یک مودم روتر قدیمی می‌خرید ولی برای جبران مشکل سرعت و آنتن‌دهی باید سرویس اینترنت سریع‌تری خریداری کنید یا پس از چند ماه، سراغ تقویت‌کننده، اکستندر، آنتن‌های خارجی، تغییر آنتن روتر، نصب پاورلاین یا خرید اکسس‌پوینت بروید.

شک نکنید خرید یک مودم روتر قدیمی در درازمدت برای شما هزینه‌ای بیشتر از خرید یک مودم روتر به‌روزتر دارد. شاید با پرداخت صد هزار تومان بیشتر، از نصب آنتن خارجی و تقویت‌کننده بی‌نیاز شوید و وای‌فای سریع‌تری برای کارهای خودتان داشته باشید.

داشتن اینترنت و وای‌فای پرسرعت می‌تواند مزایا و ارزش‌افزوده زیادی داشته باشد. حس رضایت‌مندی شما از یک دستگاه می‌تواند انرژی و انگیزه زیادی به کارتان بدهد و موفقیت‌های بیشتری نصیب‌تان کند.

بنابراین؛ جدا پیشنهاد می‌کنم در این بازار، سعی کنید تجهیزات شبکه‌ای به‌روزتر انتخاب و خرید کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. اگه یک مودم قدیمی +یک روتر جدید استفاده کنیم چی؟
    و همچنین اگه از مودم و روتر قدیمی ولی کابلی ونه وایرلس استفاده بشه چی باز هم خطر داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا