راهنمای خرید

هنگام خرید مودم همراه از این ۵ اشتباه دوری کنید

گاهی اوقات برای خرید یک دستگاه، ویژگی را اهمیت داده و تمام تمرکزمان روی آن است. مثلا، به سرعت یا آنتن‌دهی مودم توجه کرده و دیگر مشخصات و امکانات دستگاه را بررسی نمی‌کنیم یا فراموش می‌شوند.

نتیجه این می‌شود که پس از مدتی متوجه برخی کاستی‌ها و کمبودهای مودم می‌شویم در حالی‌که هزینه زیادی هم متحمل شده و امکان تعویض یا خرید مدل دیگری را نداریم.

برای مودم‌های همراه و ۴G هم این مسئله اتفاق می‌افتد. نظرات کاربران روی سایت شبکه‌چی و سوالاتی که مطرح می‌کنند؛ نشان می‌دهد به برخی ویژگی‌ها و مشخصات مودم‌ها توجهی ندارند و بعد در کار متوجه می‌شوند که دیگر دیر شده است.

مثلا کاربری پس از اینکه مودم همراهی خریده و چند روزی با آن کار می‌کند؛ متوجه شده باتری ندارد یا اینکه حمل آن بسیار سخت است و نمی‌شود همیشه همراه‌اش باشد.

به همین دلیل، بهتر دیدم ۵ ویژگی یا مشخصه زیر را برای یک مودم همراه بررسی کنم و از کاربران بخواهم به آن‌ها توجه و دقت بیشتری داشته باشند:

۱- مودمی که ۳G است نه ۴G

مودم‌های ۳G از رده خارج هستند. همه اپراتورهای موبایل ایران شبکه ۴G دارند و شما باید یک مودم همراه ۴G خریداری کنید.

حتما پیش از خرید یک مودم همراه، مطمئن شوید که از شبکه موبایل ۴G و فرکانس‌های آن پشتیبانی می‌کند و حداقل سرعت ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه را به شما می‌دهد.

خرید مودم ۳G علاوه بر اینکه شما را از دسترسی به اینترنت پر سرعت محروم می‌کند؛ بسیاری از امکانات رایج شبکه‌های امروزی را هم ندارد. برخی فروشنده‌ها از روی عمد درباره ۳G یا ۴G بودن مودم صحبت نمی‌کنند ولی شما تحقیق کنید یا نام مودم را در اینترنت جست‌وجو کرده تا مطمئن شوید حداقل از شبکه‌های ۴G پشتیبانی می‌کند.

۲- مودمی که از آنتن خارجی پشتیبانی نمی‌کند

من ترجیح می‌دهم مودمی خریداری کنم که کانکتور برای اتصال آنتن خارجی هم داشته باشد.

اگرچه این آنتن‌ها زیاد روی سرعت و گیرندگی مودم تاثیرگذار نیستند ولی باز هم تحت شرایطی می‌توانند کمک‌ حال شما باشند. بهتر است مدل مودم ۴G انتخاب کنید که بشود در آینده از آنتن خارجی استفاده کند.

۳- مودمی که بدون باتری است

اگر مودم همراه می‌خواهید بخرید؛ یعنی باید باتری داشته باشد. چون ۱۰۰ درصد در شرایطی قرار می‌گیرید که نیاز به باتری دارید و نمی‌توان مودم را به برق وصل کرد.

غالب مودم‌های همراه از باتری پشتیبانی می‌کنند ولی باز هم در بازار مودم‌های همراه یا مودم‌های ۴G مشاهده می‌شود که باتری ندارند یا باتری جداشدنی ندارند. بهتر است مودم ۴G با باتری جداشدنی خریداری کنید.

۴- مودمی که از SMS و USSD پشتیبانی نمی‌کند

وقتی سیم‌کارت همراه اپل، ایرانسل و رایتل را روی مودم می‌اندازید و از دیتا استفاده می‌کنید؛ چگونه می‌خواهید پیامک‌های رسیده برای سیم‌کارت را مشاهده یا اینکه برخی دستورات USSD را اجرا کنید.

شاید با خودتان بگویید مگر مودم همراه و ۴G هم داریم که از SMS و USSD پشتیبانی نکند؟ بله؛ من می‌توانم چند مدل به شما پیشنهاد بدهم ولی هیچ‌گاه سراغ خریدشان نروید.

۵- مودم با وزن و اندازه بزرگ

این مشخصه هم واضح است و نیازی به توضیح ندارد ولی باز هم مشاهده می‌کنیم مردم یک مودم دسکتاپ خریداری کرده ولی انتظار همراه ازش دارند که درست نیست.

مودم‌های همراه باید وزنی زیر ۲۰۰ گرم داشته باشند و اندازه‌های آن‌ها حداکثر به اندازه کف دست یا هارددیسک‌های اکسترنال جیبی باشد.

اگر امکان دارد مودم را از نزدیک مشاهده کنید و وزن و اندازه آن را برآورد کرده و ببینید برای حمل‌اش مشکلی ندارید. تا حد امکان چشم بسته مودم همراه را نخرید و براساس نیازتان ابعاد آن را مشخص کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. باسلام وخسته نباشید. تمام مواردکه فرمودید معقولانه بسیارتیزبین وارزشمند بودند.ایکاش چندنمونه هم پیشنهادمیدادید که باهرسیم کارتی بتوان ازآن استفاده کرد. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا