راهنمای خرید

در چه شرایطی خرید مودم ۴G رومیزی به‌صرفه‌تر از مودم همراه است؟

دیروز اتفاق جالبی افتاد که برای خودم هم تازگی داشت و حیفم آمد به اشتراک نگذارم.

دوستی ازم درخواست کرد برای شرکت کوچک و چند نفره‌اش یک راه‌کار اینترنت بدهم. یک کامپیوتر و چند لپ‌تاپ دارند و عمدتا از موبایل هم استفاده می‌کنند. شرکت آن‌ها در محی واقع شده که تلفن ثابت ندارد و نمی‌توانند از اینترنت ADSL استفاده کنند.

اینترنت بی‌سیم و فیبرنوری هم برای آن‌ها مناسب نیست چون اصولا این‌قدرها مصرف اینترنت ندارند و نهایت کارشان یک وب‌گردی ساده یا ثبت‌نام در چند سایت است. جزو معدود کسب‌وکارهایی هستند که هنوز به اینترنت وابسته نیست!

خیلی سریع به این نتیجه رسیدیم که باید یک مودم همراه بگیرند و راحت اینترنت را بین چند دستگاه به اشتراک بگذارند. اتفاقا آنتن‌های ایرانسل نزدیک محل شرکت است و آنتن‌دهی خوبی دارند. من با مودم همراهم توانستم سرعت‌های ۲۰ مگابیت را روی شبکه ۴G تست بگیرم. هنوز در این محل شبکه ۴.۵G راه‌اندازی نشده است.

راه‌کاری یکپارچه به جای خریدهای جداگانه

اما به یک مشکل شیرین و جالب برخورد کردیم. برای استفاده از اینترنت روی کامپیوتر رومیزی باید یک دانگل وای‌فای هم خریداری کنیم. به علاوه، مکان دفتر شرکت طوری است که احتمالا به آنتن خارجی هم نیاز خواهند داشت.

بنابراین، در حالی که داشتم به این دوستم پیشنهاد می‌دادم کدام مودم ۴G را به همراه کدام مدل دانگل وای‌فای و آنتن خارجی خریداری کند؛ به ذهنم رسید چرا یک مودم ۴G رومیزی نخرد؟

برای خرید مودم ۴G حداقل باید هزینه‌ای ۵۰۰ هزار تومانی را متحمل می‌شد.

قیمت یک دانگل ساده وای‌فای هم از ۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و یک مدل مناسب کار این‌ها حدود ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

آنتن‌های خارجی هم حداقل هزینه‌ای ۱۰۰ هزار تومانی خواهند داشت. 

بنابراین؛ خرید این سه قلم کالا شاید هزینه‌ای ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان برای این شرکت داشته باشد در حالی‌که یک مودم ۴G رومیزی مانند مد تی‌پی‌لینک MR200 قیمتی ۷۵۰ هزار تومان دارد. مدل‌های مودم ۴G رومیزی بهتر با قدرت آنتن‌دهی و سرعت بالاتر هم حدود یک میلیون تومان هستند.

یک حساب و کتاب ساده نشان می‌دهد در چنین شرایط و موقعیتی باید سراغ خرید مودم رومیزی رفت و قید مودم همراه را زد. به‌خصوص اینکه شرکت دوستم نیازی به جابه‌جایی مودم ندارند و فقط یک اتصال اینترنت در محل شرکت نیاز دارند.

مودم‌های رومیزی این مزیت را دارند که از درگاه‌های LAN بهره می‌برند و خیلی راحت می‌توان یک کامپیوتر رومیزی را با کابل شبکه به اینترنت ۴G متصل کرد.

راه‌کار استفاده از اینترنت TD-LTE هم مطرح شد که من بعید می‌دانستم در آن محل چنین سرویسی ارایه شود یا اصلا خوب آنتن‌دهی داشته باشد و به دوستم گفتم هزینه‌ای برای TD-LTE خواهید کرد ولی دوباره سراغ اینترنت ۴G می‌روید.

به هر حال، گاهی اوقات رفتن سراغ یک راه‌کار یکپارچه می‌تواند مزیت‌های بیشتری برای شما داشته باشد. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام
    خسته نباشید
    خونه ی ما سیمکارت ایرانسل خیلی ضعیفه و تقریبا هیچی نت ایرانسل نداریم درحدی ۲g هم وصل نمیشه ولی همراه اول خوب آنتن میده. حالا من به خاطر این مشکل میخواستم اینترنت بگیرم برا خونه ولی مرددم که چه نوع اینترنتی بگیرم. چون به سرعت بالا نیاز دارم میخواستم td lte ایرانسل بخرم ولی میترسم اونم آنتن نده و پولم به باد بره. میشه راهنمایی کنین چه نوع اینترنتی بگیرم؟

    1. TD-LTE نگیرید به‌خصوص اینکه گفتید ایرانسل آنتن‌دهی ضعیفی دارد
      یک سیم‌کارت همراه اول بگیرید و بسته اینترنت نوترینو بخرید. براساس اینکه چقدر می‌توانید هزینه کنید یک مودم ۴G تهیه شود

  2. یک سوال
    اگه دکل ایرانسل نزدیک شرکت دوستتون هست و آنتن دهی ۴g خوبی هم داره و تحت پوشش td-lte هم هستن پس چرا پیشنهاد نکردین که یک مودم td-lte ایرانسل با قیمت ۲۰۰ هزار تومان بخرند که هم به لحاظ هزینه خیلی مقرون به صرفه تره هم میتونن با کابل lan به مودم وصل بشن، هم حداقل سرعت ۲۰ مگابیت رو معمولا داره؟

    1. دوست عزیز
      در خرید مودم TD-LTE کاملا به سیم‌کارت و شرکت ارایه‌دهنده اینترنت وابسته هستید
      مثلا اگر از ایرانسل خرید کردید باید مودم همان شرکت را بگیرید
      اگز از مبین‌نت اینترنت گرفتید باز هم باید مودم مبین‌نت را دریافت کنید
      اگر از شاتل خدمات می‌گیرید باید یکی از مودم‌های این شرکت را انتخاب کنید
      به همین دلیل و تفاوت زیاد مودم‌های هر شرکت با دیگری نمی‌توان مدل خاصی نام برد

  3. سلام.
    ما جایی زندگی می‌کنیم که فقط همراه اول آنتن میده ونتش هم ۲g هست،من یه سیم کارت ۴g های وب گرفتم که تا فاصله ۵۰ متری خونمون باز آنتن نمیده ولی بعضی وقتا تو خونه علامت ۴g میاد رو گوشی، خواستم لطف کنید راهنمایی کنید آیا با یه مودم ۴g میتونم این مشکل رو حل کنم یا نه؟
    اگه آره چه مودمی بگیرم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا