راهنمای خرید

مودم جیبی TD-LTE مبین‌نت چه مشخصات و امکاناتی دارد؟

شرکت مبین‌نت اولین بار در نمایشگاه تلگام از مودم جیبی TD-LTE خود رونمایی کرد و به تعداد محدودی با طرح‌های تخفیفی به مشتریان فروخت.

این شرکت در اطلاعیه جدیدی، باز هم قصد دارد تعداد محدود دیگری مودم جیبی TD-LTE خود را به متقاضیان واگذار کند.

مبین‌نت در اطلاعیه‌اش می‌گوید این مودم جیبی تا سرعت ۴۰ مگابیت روی سرویس اینترنت TD-LTE را پشتیبانی کرده و مجهز به باتری است که ۸ ساعت شارژ به شما می‌دهد. 

در هر نقطه‌ای که شبکه TD-LTE مبین‌نت پوشش‌دهی دارد؛ می‌توان از این مودم جیبی و همراه استفاده کرد. به زعم مبین‌نت؛ این مودم اصولا برای افرادی است که دوست دارند از اینترنت TD-LTE مبین‌نت در مکان‌های مختلف و در حین جابه‌جایی استفاده کنند.

اما مودم جیبی TD-LTE مبین‌نت چه مشخصات و امکاناتی دارد و چرا باید سراغ خرید آن رفت؟ من خودم به دنبال جواب این پرسش‌ها بودم و یافته‌های خود را با شما در میان می‌گذارم:

مودم جیبی و همراه TD-LTE

مودم جیبی TD-LTE که مبین‌نت عرضه می‌کند؛ مودم Seowonintech SLR-120S42G ساخت شرکت کره‌ای است. جدول مشخصات این مودم را در زیر مشاهده می‌کنید:

این مودم از حداکثر سرعت دانلود ۱۱۰ مگابیت با MIMO 2×2 و ۶۴QAM به همراه حداکثر سرعت آپلود ۱۰ مگابیت با ۱۶QAM پشتیبانی می‌کند. 

۲ آنتن داخلی با قدرت ۳ دسی‌بل و MIMO 2×2 دارد که روی فرکانس رادیویی باند B42 کار می‌کنند. فرکانس رادیویی باند B42 همان فرکانس رادیویی ۳۵۰۰ مگاهرتز است که برای سرویس‌های اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت استفاده می‌شود. حداکثر قدرت این آنتن‌ها ۲۳ دی‌بی‌ام است.

وای‌فای این مودم تک بانده و از نوع استاندارد ۸۰۲.۱۱n روی فرکانس رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز است. فقط از یک آنتن داخلی روی وای‌فای با MIMO 1×1 استفاده می‌کند و حداکثر ۱۱ دستگاه می‌توانند به آن متصل شوند.

یک درگاه USB 2.0 دارد تا برای شارژ باتری مودم استفاده شود. سه چراغ LED برای شبکه موبایل LTE، وای‌فای و پاور/باتری روی آن تعبیه شده است و باتری ۱۸۰۰ میلی‌آمپرساعتی قابل تعویض دارد که گفتیم به گفته مبین‌نت تا ۸ ساعت شارژ باتری می‌دهد.

اندازه این مودم جیبی ۸۰ در ۶۵ در ۱۱.۴ میلی‌متر است. بسیاری از قابلیت‌های نرم‌افزاری مودم‌های همراه نیز روی این مودم TD-LTE ارایه شده و قابل استفاده هستند.

تناقض با اصول اولیه اینترنت TD-LTE

واژه «TD-LTE» در فارسی «اینترنت بی‌سیم نسل چهار ثابت» یا چیزی شبیه به این عبارت ترجمه و استفاده می‌شود. در این عبارت به وضوح روی کلمه «ثابت» تاکید شده است یعنی این سرویس با ۴G که اینترنت همراه بی‌سیم است؛ تفاوت دارد و بیشتر برای مصارف «بی‌ئیم ثابت» است.

مهندس ریاضی، مدیرعامل مبین‌نت هم بارها در نشست‌های خبری و جلسات رسانه‌ای روی این موضوع تاکید کردند که اینترنت TD-LTE برای مصارف بی‌سیم ثابت است. یعنی کاربر یک مودم را خریداری کرده و در جای ثابتی قرار دهد و از اینترنت بی‌سیم استفاده کند.

حالا چرا مبین‌نت اقدام به عرضه مودمی کرده که اصول اولیه اینترنت TD-LTE را زیرپا می‌گذارد و می‌خواهد نقش و تقلیدی از ۴G باشد؛ حداقل بر من معلوم نیست!

حرف آخر

مزیت بزرگ این مودم TD-LTE نسبت به مودم‌های دیگری مانند هواوی ‌B612 برخورداری از باتری و اندازه کوچک‌تر است که اجازه حمل آسان آن را فراهم می‌کند و قابلیت‌های موبیلیتی بیشتری به مودم و کاربر می‌دهد.

اصولا پیشنهاد نمی‌شود کاربران از اینترنت TD-LTE در حال حرکت و جابه‌جایی استفاده کنند ولی اگر ناچار به این کار هستند؛ مبین‌نت مودم جیبی TD-LTE خود را با طرح‌هایی مانند مختلف اینترنت حجمی به کاربران ارایه می‌کند.

به‌روزرسانی: توضیحات مبین‌نت درباره علت عرضه مودم جیبی TD-LTE

چند روز پس از انتشار این مطلب، بچه‌های شرکت مبین‌نت تماس گرفتند و توضیحاتی درباره اهداف این شرکت از عرضه مودم جیبی TD-LTE و موارد ابهامی در این مقاله ارایه دادند.

من در این مطلب اشاره کرده بودم اصولا اینترنت TD-LTE برای مصارف ثابت است و عرضه یک مودم جیبی و همراه منطقی نیست: 

«مهندس ریاضی، مدیرعامل مبین‌نت هم بارها در نشست‌های خبری و جلسات رسانه‌ای روی این موضوع تاکید کردند که اینترنت TD-LTE برای مصارف بی‌سیم ثابت است. یعنی کاربر یک مودم را خریداری کرده و در جای ثابتی قرار دهد و از اینترنت بی‌سیم استفاده کند. حالا چرا مبین‌نت اقدام به عرضه مودمی کرده که اصول اولیه اینترنت TD-LTE را زیرپا می‌گذارد و می‌خواهد نقش و تقلیدی از ۴G باشد؛ حداقل بر من معلوم نیست!»

مبین‌نت این‌طور درباره اینترنت بی‌سیم ثابت TD-LTE نظر داده است:

«به‌طور کلی مفهوم اینترنت بی‌سیم ثابت، به اینترنتی گفته می‌شود که در حال حرکت (ماشین، قطار و…) قابل استفاده نیست؛ نه اینکه اصلاً قابل جابه‌جا کردن نباشد. در واقع TD-LTE مبین‌نت Mobility ندارد ولی Portability دارد. یعنی می‌توان آن را در نقاط تحت پوشش جابه‌جا کرد. از این‌رو مشترکین مبین‌نت اگر مودم TD-LTE را در بین نقاط تحت پوشش جابه‌جا کنند، می‌توانند به‌صورت ثابت از اینترنت TD-LTE استفاده کنند و با این مضمون TD-LTE مبین‌نت تقلیدی از FD-LTE یا ۴G نخواهد بود.»

در حقیقت، منظور مبین‌نت این است که ارایه یک مودم جیبی TD-LTE به دلیل سهولت استفاده از ظرفیت نقاط تحت پوشش مبین‌نت انجام شده است. کاربران می‌توانند مودم‌های رومیزی TD-LTE را هم در نقاط مختلف تحت پوشش این شبکه استفاده کنند؛ موضوعی که مبین‌نت زیاد توصیه نمی‌کند:

«در مجموع توصیه‌ مبین‌نت برای استفاده از اینترنت با کیفیت، ثابت نگه داشتن مودم در محلی است که توسط کارشناسان تعیین شده است. هر فردی می‌تواند حتی مودم‌های رومیزی را هم جابه‌جا کند و باتوجه به در حال توسعه بودن مناطق تحت‌ پوشش مبین‌نت و افزایش سطح دسترسی، این کار اختلالی در استفاده‌ او نیز ایجاد نکند.»

از صبحت‌های مبین‌نت این‌طور برداشت کردم که مودم جیبی برای افرادی است که هم در خانه و هم در محل کار یا نقاط دیگری به اینترنت TD-LTE دسترسی دارند و می‌خواهند از این سرویس استفاده کنند.

مبین‌نت هم در صحبت‌هایش روی موضوع عدم موبیلیتی بودن TDD تاکید کرده است و توصیه می‌کند مشترکان مودم‌ها را در همان مناطقی که در ابتدای دریافت سرویس توسط کارشناسان ارزیابی و تحویل داده شده؛ استفاده کنند.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

  1. خیلی خوبه که مبین نت مودم td lte ای ساخته که نیازی به سیم نداره. من خودم tf i60 ایرانسل رو دارم و از سرعتش راضیم. چند مگ سرعت دانلودمه. ولی اینکه بی سیم باشه مزیت فوق العاده ایه. دیگه هیچ فرقی با مودم همراه ۴g نداره و از این نظر عالیه که به جای اینکه از نت سیمکارت استفاده کنم و هر گیگ رو ۳ ۴ تومن بگیریم دیگه میتونیم حدود هزار تومن بگیریم. ولی دوتا اشکال داره: یک اینکه کاش حداقل کت۵ بود
    دو اینکه کاش باتریش قویتر بود و حداقل ۳۰۰۰ میلی آمپر بود چون من شک دارم ۸ ساعت شارژ نگه داره اخه خودم مودم همراه دارم ۳۰۰۰ میلی آمپر باتری داره ۸ ساعت نگه میداره اینکه ۱۸۰۰ داره چجوری ۸ ساعت نگه میداره اخه 😐
    ولی در کل اگه کسی زیاد جابه جا میشه تو شهر و هزینش هم واسش مهم نیست خوبه که این مودم رو هم داشته باشه تا هرجایی دغدغه پریز برق نداشته باشه. البته من خودم که یه کابل تغییر ولتاژ گرفتم که به پاور بانک و مودم tf i60 که دارم وصل میکنم و تو راه داخل شهر هم میتونم استفاده کنم.

  2. ممنون جناب محمدی زاده
    اگر امکان داره مودم رو از‌ نزدیک بررسی کنید و‌ قدرت و سرعت و امکانات اون رو با b612 مقایسه کنید
    همچنین اگر‌ مقدور هست مودم ۲۱۰۱ پلاس از نظر انتن دهی با ۲۱۰۱ معمولی هم مقایسه کنید تشکر

  3. این مودم پاور داره یعنی میشه به جای مصرف باطری از پاور استفاده کرد در جایی که پریز هست و بعد اگه خواستیم ببریم بیرون از باطری استفاده کرد

    1. دقیقا تنها چیزی که میخواستم بدونم همین بود که شما گفتین
      تمام سایتارو گشتم حتی دیجی کالا هم درموردش چیزی نگفته بود
      یه مودمِ کامله دیگه هم سرعتش بالاست هم تعرفه های مناسبی داره
      خیلی ممنون🙂🙌🏼

  4. سلام لطفا این مودم رو مورد بررسی قرار بدید که سرعت و قدرت آنتنش چقدره.من میخوام مبین نت بگیرم ولی یکم سر کافی نبودن باتریش و شک تو اینکه چون ca4 هست سرعتش پایین باشه مردد موندم که بگیرم یا مودم رومیزیشو بگیرم. البته واسه منی که جابه جایی دارم یا وقتی بیرون میرم هم میخوام نت داشته باشم جیبی بهتره ولی باتری و cat4 این مودم منو تو شک انداخته. ممنون میشم مارو آگاه کنید. باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا