راهنمای خرید

چرا آنتن‌های تقویتی موجود در بازار تاثیری در سرعت اینترنت TD-LTE ندارند؟

سوال اساسی است و روزانه کاربران زیادی آن را تکرار می‌کنند:

آیا با خرید و نصب یک آنتن تقویتی می‌توانیم سرعت اینترنت TD-LTE را روی مودم‌های TDD افزایش دهیم؟

غالب مودم‌های TD-LTE که در بازار ایران عرضه می‌شوند؛ کانکتورهایی برای اتصال آنتن‌های تقویتی دارند. مودم TF-i60 ایرانسل، هواوی B612، مودم TD-i40 ایرانسل و نمونه‌های دیگر به کاربران اجازه می‌دهند دو آنتن تقویتی برای بهبود آنتن‌دهی و افزایش سرعت اینترنت استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه بفهمیم یک مودم نیاز به آنتن تقویتی دارد؟

بسیاری از کاربران هم با این تصور، روانه بازار شده و یک یا دو آنتن تقویتی ۴G LTE خریداری کرده و روی مودم نصب می‌کنند اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد و آنتن‌ها توسط مودم شناسایی نمی‌شوند یا اینکه هیچ تاثیری روی آنتن‌دهی مودم نمی‌گذارند.

اما در این میان نکته‌ای وجود دارد که غالب کاربران به آن توجهی ندارند.

پای فرکانس‌ها در میان است

آنتن‌های‌ تقویتی موجود در بازار برای شبکه و فرکانس ۴G LTE هستند. یعنی محدوده فرکانسی ۷۰۰ هرتز تا ۲۶۰۰ مگاهرتز را پشتیبانی می‌کنند که برای مودم‌های همراه و ۴G است.

همان‌طور که همه می‌دانیم؛ دو اپراتور بزرگ ارایه‌دهنده اینترنت TD-LTE در ایران، ایرانسل و مبین‌نت، از فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز برای سرویس‌های خود استفاده می‌کنند. تنها اپراتور شاتل موبایل از محدوده فرکانسی ۲۶۰۰ مگاهرتز برای اینترنت TD-LTE استفاده می‌کند.

بنابراین، هنگامی که شما یک آنتن تقویتی ۴G LTE در محدوده ۷۰۰ هرتز تا ۲۷۰۰ یا ۲۹۰۰ مگاهرتز خریداری و به مودم TD-LTE اضافه می‌کنید؛ فرکانس‌های رادیویی ۴G تقویت شدند و فرکانس‌های TD-LTE به همان وضعیت باقی می‌مانند.

اگر آنتن‌های تقویتی 4G LTE را به مودمی مانند TD-i60 یا هواوی B612 اضافه کنید؛ اینترنت ۴G تقویت خواهد شد ولی اینترنت TD-LTE در همان وضعیت باقی می‌ماند.

برای تقویت آنتن‌دهی اینترنت TDD باید آنتن تقویتی برای فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز خریداری شود که عمدتا در بازار ایران نیست یا بسیار کم‌یاب است. غالب آنتن‌های تقویتی در ایران از نوع ۴G LTE هستند.

برای نمونه، شرکت Joymax چندین آنتن تقویتی مخصوص فرکانس‌های TDD روی فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز دارد.

اگر قصد خرید آنتن‌های تقویتی ۴G LTE دارید؛ دو مطلب زیر به شما کمک می‌کنند:

آنتن تقویتی ۴G رومیزی برای مودم‌های همراه و رومیزی

آنتن تقویتی ۴G قلمی برای مودم‌های ایرانسل TF-i۶۰ و هواوی B۶۱۲

 

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا