راهنمای خرید

۶ ترفند کاهش هزینه‌های اینترنت موبایل و خرید بسته

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد؛ در بازه‌ای دو الی سه ماهه از شهریور ماه تا کنون؛ هزینه‌های اینترنت همراه چند برابر شد.

اپراتورهای موبایل بسته‌های اینترنت باصرفه‌تر و ارزان‌تر را حذف کردند؛ بسته‌های اینترنت با دانلود رایگان شبانه را برداشتند و قیمت بسته‌های پرمصرف کاربران را افزایش دادند.

اگر این روزها سراغ فروشگاه‌های خرید بسته اینترنت اپراتورها بروید؛ در کمال تعجب می‌بینید که یک بسته اینترنت یک گیگابایت یک ماهه با ۹ درصد مالیات هزینه‌ای نزدیک به ۱۲ هزار تومان دارد. 

این وضعیت برای کاربران کم مصرف بسیار گران تمام می‌شود. چون بسته‌های پر حجم قیمتی به مراتب ارزان‌تر دارند ولی کاربرانی که در ماه یک گیگابایت یا دو گیگابایت مصرف دارند؛ باید هزینه‌ای زیاد نسبت به گذشته بپردازند.

در حالی که هزینه هر ۱ گیگابایت حجم اینترنت پر سرعت روی ADSL2 نزدیک به ۴ هزار تومان است؛ حالا هزینه یک گیگابایت اینترنت همراه بالای ۱۰ هزار تومان شده است.

کاربران پر مصرف هم در این بازار به مشکل برمی‌خوردند. چون هم بسته‌های پر مصرف چند ده گیگابایتی حذف شدند و هم دیگر خبری از مصرف شبانه نیست.

حالا، تصور کنید یک کاربر بخواهد در ماه ۳۰ گیگابایت اینترنت مصرف کند. نه چنین بسته‌ای برای خرید وجود دارد و نه می‌توان هزینه‌ای بسیار گران پرداخت کرد. این کاربر باید دو بسته ۱۵ گیگابایتی به قیمت نزدیک به ۷۵ هزار تومان خریداری کند.

در این شرایط، به نظرم رسید پیشنهادهایی مفید و کاربردی بدهم تا کاربران بتوانند هم از اینترنت موبایل استفاده کتند و هم هزینه کمتری بپردازند:

۱- بسته‌های صبحانه و شبانه

اپراتورها بسته‌هایی برای مصرف در ساعت‌های خاص دارند. مثلا، بسته‌هایی برای بازه زمانی ۲ تا ۷ صبح یا ۶ الی ۱۲ ظهر. معمولا این بسته‌ها با عناوینی مانند بسته‌های «صبحانت»، «شبانت» و غیره نام‌گذاری می‌شوند.

بیشتر بخوانید: ماجرای بسته‌های اینترنت «صبحانت» و «شبانت» همراه اول چیست؟

اگر بتوانید مصرف اینترنت خود را زمان‌بندی و برنامه‌ریزی کنید؛ می‌توان از این بسته‌های ارزان‌تر استفاده کرد. بسته ۸ گیگابایت «صبحانت» همراه اول فقط ۸ هزار تومان قیمت دارد و بسته ۱۰ گیگابایت ۲ الی ۷ صبح ایرانسل با قیمت ۸ هزار تومان قابل خریداری است.

به این نکته توجه داشته باشید که می‌توانید بسته‌های صبحانه و شبانه را همزمان با بسته‌های عادی مصرف کنید. مثلا، برای دانلودهای شبانه یک بسته خریداری کرده و برای مصرف روزانه بسته دیگری را فعال‌سازی کنید.

۲- بسته‌های ترکیبی

برخی اپراتورها بسته‌های ترکیبی ارایه می‌دهند. ایرانسل بسته‌های ترکیبی اینترنت همراه و ثابت (TD-LTE) می‌دهد که هزینه‌های نسبتا بهتری دارند چون حجم بسته‌ها بسیار بیشتر از بسته‌های عادی است.

اپراتوری مانند شاتل موبایل هم بسته‌های ترکیبی به نام FMC دارد که راه‌کار استفاده از اینترنت همراه و ثابت (ADSL) هستند.

شما با خرید و فعال‌سازی این بسته‌ها ترکیبی از اینترنت همراه با ADSL یا TD-LTE را استفاده و بهتر می‌توانید مصرف دیتای خود را مدیریت کنید.

۳- بسته‌های با حجم بیشتر

در شرایط موجود، انتخاب بسته‌های با حجم بیشتر برای شما به‌صرفه‌تر است. وقتی یک گیگابایت قیمتی حدود ۱۱ هزار تومان دارد ولی ۳ گیگابایت به قیمت ۱۸ هزار تومان و ۴ گیگابایت نزدیک به ۲۰ هزار تومان می‌شود؛ منطقی است شما بسته‌های با حجم بیشتر را انتخاب کنید؛ حتی اگر در طول ماه مصرف دیتای کمتری داشته باشید.

اگر جزو کاربران پرمصرف دیتا باشید؛ شرایط برای شما بهتر است و می‌توانید با انتخاب بسته‌ها با حجم بیشتر، از هزینه پرداخت شده بهینه‌تر استفاده کنید.

۴- بسته‌های مدت‌دار

فرمول اپراتورها ساده است: بسته‌های با حجم و زمان بیشتر، ارزان‌تر ارایه می‌شوند. اجازه می‌دهید یک بررسی ساده انجام دهیم:

فرض کنید شما ماهیانه یک بسته ۲ گیگابایت اینترنت همراه اول استفاده می‌کنید. هزینه این بسته نزدیک به ۱۴ هزار تومان با احتساب مالیات است. هزینه سه ماه استفاده از این بسته نزدیک به ۴۲ هزار تومان می‌شود در حالی که انتخاب یک بسته ۸ گیگابایت سه ماهه حدود ۳۵ هزار تومان است.

بنابراین؛ به سوی خرید و فعال‌سازی بسته‌های ماهیانه، سه ماهه، شش ماهه و یک ساله بروید؛ به شرط اینکه بتوانید مصرف دیتای خود را مدیریت کنید.

۵- بسته‌های مقرون‌به‌صرفه

اپراتورها به مناسبت‌ها و بهانه‌های مختلف، بسته‌های اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه‌ای معرفی می‌کنند. 

در همراه اول با شماره‌گیری کد دستوری #۲۱*۱۰۰۰* می‌توانید بسته‌هایی مطابق الگوی مصرف خودتان انتخاب و فعال‌سازی کنید.

رایتل و ایرانسل هم بسته‌های اینترنت ارزان‌تر و اقتصادی دارند. همیشه گوش به اخبار این اپراتورها باشید تا بتوانید به موقع از این بسته‌ها استفاده کتید.

۶- جمع‌آوری امتیاز

اگر مشترک همراه اول هستید؛ اپلیکیشن «همراه من» و اگر مشترک ایرانسل هستید؛ اپلیکیشن «ایرانسل من» را نصب کنید. 

با این اپلیکیشن‌ها قبض تلفن همراه را پرداخت و بسته اینترنتی خرید کنید. بابت این کارها، امتیازهایی به شما تعلق می‌گیرد که پس از جمع‌آوری می‌توانید بسته‌های اینترنت با حجم و اعتبار بیشتری خریداری کنید.

به هر حال، برای مدیریت هزینه‌ها باید بتوانید مصرف اینترنت موبایل خود را بهتر از گذشته مدیریت کنید. باید برنامه‌ریزی کنید دانلودهای خود را با سرویس و بسته اینترنت ارزان‌تری انجام دهید و در مکان‌هایی که به وای‌فای و ADSL دسترسی دارید؛ کمتر از دیتای موبایل استفاده شود.

به طور روزانه و دایمی به اپلیکیشن‌هایی مانند «همراه من» و «ایرانسل من» سر زده و مصرف دیتای خود را مشاهده کنید تا بهتر بتوانید در روزهای باقیمانده از بسته خریداری شده؛ از اینترنت مصرف کنید.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    تمامی این صحبتهای شما رو قبول دارم
    به فکر خود منم میرسه که به جای ماهانه بسته گرونتر خریدن یه بسته سه ماهه یا شش ماهه بگیرم که خودم قبلا بسته۲ماهه ۳۰ گیگ ایرانسلو میگرفتم که اونم به الحمدالله برداشتنش یا بسته های ماهانه ۲۰یا۲۵گیگ رو میگرفتم
    ولی بخدا ادمهایی هستند با این وضع گرونی نمیتونند برند بسته سه ماهه یا شش ماهه رو پیش خرید بکنند اونم با قیمتهای سر به فلک کشیده
    بدبختی ما و اینه هیچوقت نگاه به پایین نمیکنیم مثلا خودم رو در نظر میگیرم در مقام یه قانون گذار اگر راحت تونستم مبلغ اون بسته رو پرداخت کنم میگم حله میشه
    بابا یه نگاهی بندازید به اون بدبختای که به زور پول سیرکردن شکمشون رو روزانه در میارند چطور میتونه بره پول اینترنت سه ماهه یا شش ماهه رو بده به والا من باشم تو این شرایط دستم نمیره
    متاسفانه شرکت ایرانسل که واقعا تو رعایت کردن این اصول مشتری مداری کارش خیلی درست بود دیگه اون نگاه سابق رو نداره به مشتری هاش
    شرکت ایرانسل اگه شده شرکت ایرانسل نباید فراموش کنه که با حمایت های قشر ضعیف جامعه و متوسط جامعه امروزه این جایگاه رو داره
    برعکسش همراه اول برهمگان واقف بود که از حمایت قشر مرفه برخوردار بود در اون زمان قیمت سیمکارت ۲میلیون بودسال۸۰
    کاش شرکت ایرانسل فراموش نکنه و سایر اپراتورهای دیگه که تو این شرایط خراب اینجوری فشار میارند رو مردمی که باعث پیشرفت این شرکت ها شدند
    ممنونم مهندس محمدی زاده عزیر

    1. آقا محسن
      دقیقا من هم این مطلب را به خاطر کمک به اقشار ضعیف و کم درآمد و اون‌هایی که برایشان پرداخت هزینه یک گیگابایت بسیار سخت است؛ نوشتم.
      والا خودم هزینه اینترنت هرچقدر بشود؛ باز هم دارم و سالیانه شاید ۲ الی ۳ میلیون تومان پول اینترنت می‌دهم.
      ذکر ترفندهایی مانند استفاده از طرح‌های تشویقی، بسته‌های مقرون‌به‌صرفه، پرداخت با اپلیکیشن‌های همراه من و ایرانسل من برای دریافت امتیاز و بعد خرید بسته رایگان همه در جهت کمک به قشر ضعیف جامعه برای استفاده از اینترنت است.

  2. سلام اقای محمدی زاده
    من مودم D_Link model NO: DWM_157 رو دارم که ۳G هم هست این مودم یه کم من رو اذیت میکنه و میخوام تعویض کنم
    میخواستم بدونم مدلهای بهتر از این تو این اشفته بازار چی داریم که ۴G هم باشه تک کاربره باشه اگه وای فای نداشته باشه بهتره ولی هم داشت موردی نیست ولی باید درگاه usb رو داشته باشه چون من از تبدیل usb ده متری استفاده میکنم چر ا که اگه مودم نزدیک من باشه سرم درد میگیره (من حتی نمیتونم اگه موبایل دیتاش روشن باشهاستفاده کنم و سردرد عجیبی میگیرم و حتما باید افلاین باشه )
    در ضمن اگه حدود قیمت و فروشگاه رو میدونید لطف کنید به من بگید
    ببخشید زیاد حرف زدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا