راهنمای خرید

برای خانه کدام‌یک از اینترنت‌های ۴G یا TD-LTE مناسب‌تر است؟

چندین خواننده عزیز سایت سوال کردند برای یک خانه چه نوع اینترنتی را پیشنهاد می‌دهید. به طور دقیق‌تر، از میان دو نوع اینترنت ۴G و TD-LTE کدام‌یک برای مصارف خانگی مناسب‌تر است؟

اگرچه در مطالب قبلی منتشر شده روی همین سایت مانند «چرا این روزها اینترنت TD-LTE پرطرفدارتر از ۴G و ADSL شده است؟» و «قبل از اینکه اینترنت TD-LTE بخرید؛ این ۵ نکته مهم را بدانید» مفصلا درباره تفاوت‌های این دو نوع اینترنت صحبت کردیم ولی باز هم به مقایسه و بررسی 4G و TD-LTE برای مصارف خانگی می‌پردازیم.

همراه در برابر ثابت

در تمام دنیا از ۴G برای مصارف موقتی و اضطراری یا همان همراه استفاده می‌شود. اینترنت موبایل برای این است که در حال حرکت یا مواقعی که بیرون از خانه و شرکت هستید و باید چیزی را در اینترنت چک کنید، سری به شبکه‌های اجتماعی بزنید و ایمیلی بفرستید یا روی موبایل ویدیو تماشا کرده و موسیقی گوش کنید؛ اینترنت دیتا را روشن و استفاده کنید.

به همین دلیل، در کشورهای توسعه‌یافته می‌بینیم سرعت وای‌فای، باندپهن ثابت و فیبر نوری هم سریع‌تر از ۴G است و هم برای مصارف دایمی و ثابت استفاده می‌شود.

در کشورهای توسعه یافته از اینترنت موبایل برای کارهای ضروری و کوتاه استفاده می‌شود.

TD-LTE دقیقا نسخه‌ای از ۴G برای مصارف ثابت است. اگر شما در یک مکان و محل خاص می‌خواهید از اینترنتی پایدار و دایمی استفاده کنید؛ انتخاب TD-LTE به شرط سرعت و آنتن‌دهی خوب بیشتر توصیه می‌شود.

در ایران برای مقطعی دو الی سه ساله، اینترنت ۴G جایگزین ADSL شد. یکی دلیل آن هم قیمت‌ به‌صرفه بسته‌های اینترنت ۴G در کنار سرعت بالاتر و حجم ترافیک‌های شبانه رایگان بود. 

این روزها با حذف حجم رایگان شبانه و افزایش قیمت بسته‌های ۴G، دوباره شاهد کوچ کاربران به سوی ADSL و از جمله TD-LTE برای مصارف خانگی هستیم.

کم مصرف در برابر پر مصرف

از یک منظر دیگر هم می‌توان ۴G و TD-LTE را مقایسه کرد. اصولا ۴G اینترنتی برای کم مصرف‌ها است. اگر می‌خواهید در ماه فقط چند گیگابایت اینترنت مصرف کنید؛ ۴G هم منطقی است و هم به صرفه!

اما اگر کاربری هستید که در یک ماه مصرف حجم اینترنت بسیار بالایی دارید؛ مثلا ۱۰ و ۲۰ و شاید بیشتر مصرف حجم دارید؛ باید سراغ اینترنت ثابت TD-LTE یا ADSL بروید.

به صرفه است کاربران پر مصرف خانگی از اینترتت TD-LTE استفاده کنند

اینترنت TD-LTE در حجم‌های بالاتر هم به صرفه‌تر است و هم طرح‌ها و بسته‌های متنوع‌تری دارد. این قاعده در تمام دنیا مرسوم بوده و کاربران ۴G سعی می‌کنند کمترین مصرف حجم را داشته باشند.

به همین دلیل، ده‌ها اپلیکیشن و ابزار برای کاشه مصرف دیتای موبایل منتشر شده و هزاران مطلب آموزش برای مدیریت مصرف دیتا روی وب می‌بینیم.

گران در برابر ارزان

در مقاله «چرا این روزها اینترنت TD-LTE پرطرفدارتر از ۴G و ADSL شده است؟» به طور مفصل هزینه‌های هر دو نوع اینترنت ۴G و TD-LTE را با هم مقایسه کردیم.

گفتیم که هزینه هر یک گیگابایت اینترنت ۴G بین ۲ تا ۳ هزار تومان می‌شود ولی هر گیگابایت اینترنت ثابت TD-LTE زیر هزار تومان است و در حجم‌های بالاتر بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان می‌شود.

بنابراین؛ از نظر هزینه‌ای و قیمت هم اینترنت TD-LTE برای مصارف خانگی بهتر است و ارزان‌تر می‌شود. به‌ویژه، اگر جزو کاربران پرمصرف هستید.

یک شرط دارد

تمام صحبت‌های بالا در این جمله خلاصه می‌شوند که این روزها با توجه به قیمت‌های هر بسته، طرح‌های اپراتورها و سرعت، اینترنت TD-LTE برای مصارف خانگی و پرحجم مناسب‌تر است ولی یک شرط بزرگ دارد.

اینترنت TD-LTE به شرط سرعت و آنتن‌دهی مناسب می‌تواند جایگزین ADSL و ۴G شود.

سرویس و مودمی بگیرید که آنتن‌دهی، سرعت و پایداری سیگنال خوبی داشته باشد. چون هنوز شبکه پوشش‌دهی اینترنت TD-LTE مانند ۴G نیست و با مشکلات بیرونی و خارج از اراده اپراتورها روبرو است؛ گاهی عملا سرعت و کیفیت اینترنت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

اگر مطمئن هستید در مکان شما آنتن‌دهی TD-LTE مناسب است و می‌توانید از سرعت‌های بالایی بهره ببرید؛ پیشنها می‌کنیم از این سرویس برای خانه استفاده کنید وگرنه اگر کاربر کم مصرفی هستید یا اینکه آنتن‌دهی TD-LTE در منطقه شما خوب نیست؛ ADSL و ۴G انتخاب‌های بهتری هستند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا