راهنمای خرید

چرا هواوی B525 بهترین و محبوب‌ترین مودم رومیزی ۴.۵G بازار ایران است؟

اگر از افرادی که با مودم‌های همراه کار کردند و اطلاعاتی ازشان دارند؛ سوال کنید «بهترین مودم رومیزی ۴G در بازار کدام است؟»؛ حتما یکی از پاسخ‌ها «هواوی B525» است. 

هواوی B525 جدیدترین مودم رومیزی این شرکت چینی نیست ولی یکی از بهترین‌ها و کامل‌ترین‌های آن‌ها است. 

بسیاری از کاربران این مودم را با مودم معروف هواوی B612 (ایرانسل TF-i60) مقایسه می‌کنند و در انجمن‌های فارسی همیشه بحث بر سر خرید و انتخاب یکی از این دو است. 

به‌ویژه، با عرضه فریم‌ویر جدید برای مودم هواوی B612 که باعث شد از MIMO 4×4 و CA پشتیبانی کند؛ بازار مقایسه میان هواوی B612 و B525 داغ‌تر شده است.

ولی چرا هواوی B525 جزو بهترین مودم‌های بازار است و البته جزو گران‌ترین مودم‌ها حداقل در بازار ایران محسوب می‌شود؟

مشخصات کامل

اولین علت محبوبیت مودم هواوی B525 به مشخصات سخت‌افزاری کامل او باز می‌گردد. شما هرچه از یک مودم ۴.۵G انتظار دارید را در خود جای داده است.

مودم LTE Cat6 با سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت و سرعت اپلود ۵۰ مگابیت به همراه وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac و فرکانس‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز.

درگاه‌های اترنت LAN/WAN یک گیگابیتی به تعداد زیاد به همراه یک درگاه USB و البته درگاه RJ11 برای اتصال کابل تلفن ثابت و تماس تلفنی بر بستر اینترنت.

دو سوکت آنتن خارجی SMA برای تقویت آنتن‌دهی مودم در کنار آنتن‌های داخلی موبایل و وای‌فای.

تراشه Cortex A9 و پشتیبانی از ۶۴ نود یا کاربر همزمان به همراه صفحه‌نمایش TFT-LCD و مشخصات دیگر باعث شدند کاربران احساس کمبودی نداشته باشند.

به علاوه، از سیم‌کارت‌های مینی و نانو با هم پشتیبانی می‌کند و نیازی نیست حتما سیم‌کارت خود را کوچک کنید.

آنتن‌دهی

به وضوح آنتن‌دهی هواوی B525 بهتر از مودم‌های مشابهی مانند هواوی B612 است.

چرا؟ چون از تراشه و انتن‌های قوی‌تری در آن استفاده شده است. اگر نگاهی به نظرات و کامنت‌های کاربران در انجمن‌ها و همین‌طور سایت‌های خرید آنلاینی مانند دیجی‌کالا بیندازید؛ تقریبا تمام آن‌ها روی آنتن‌دهی خوب آن تاکید و اصرار دارند.

بسیاری از کاربران و خریداران این مودم گفتند اصلا نیازی به نصب آنتن خارجی ندارند و کافی است هواوی B525 در یک نقطه خوب از نظر ارتباط‌گیری با آنتن‌های BTS اپراتورها قرار بگیرد تا بهترین سرعت ممکن را داشته باشید.

وقتی داریم درباره محصولی مانند مودم صحبت می‌کنیم؛ آنتن‌دهی مهم‌ترین فاکتور برای ارزیابی این محصول است و حالا هواوی B525 از این نظر رضایت‌بخش نشان می‌دهد.

رومیزی و بدون باتری

اگر کاربری باشید که می‌خواهید در جاهای مختلفی از اینترنت موبایل و همراه استفاده کنید؛ انتخاب‌های زیادی خواهید داشت ولی اگر بخواهید از اینترنت موبایل برای دانلودهای طولانی و شبانه‌روزی در خانه استفاده کنید؛ فقط انگشت‌شمار مودم خوب در بازار یافت می‌شود که یکی از آن‌ها هواوی B525 است.

اینکه از باتری پشتیبانی نمی‌کند؛ خبر خوبی برای برخی کاربران است چون باتری برای استفاده‌های رومیزی و طولانی‌مدت دردسرزا است. برخی کاربران با باتری مشکل دارند و بهترین حالت برای آن‌ها مودم‌هایی است که مستقیما از برق شهری استفاده می‌کنند.

درگاه‌های LAN زیاد و یک گیگابیتی آن هم بهترین امکان برای نصب لپ‌تاپ، کامپیوتر رومیزی و حتی کنسول بازی هستند. کمتر مودمی در بازار یافت می‌شود که درگاه LAN گیگابیتی داشته باشد.

تماس تلفنی

همیشه دستگاهی تمام عیار محسوب می‌شود که در عمل توانایی کارهای مختلفی داشته باشد. درگاه RJ11 مودم هواوی B525 به کاربران توانایی تماس تلفنی بر بستر اینترنت را می‌دهد.

آن‌ها می‌توانند به طور ساده، با اتصال کابل تلفن به این مودم از قابلیت تماس تلفنی استفاده کنند. این قابلیت برای برخی کاربران آن‌قدر ارزشمند است که قیمت زیاد مودم را توجیح می‌کند.

مودمی سازمانی و مناسب کسب‌وکارها

به چه مودمی سازمانی گفته می‌شود؟ مودمی با چه مشخصاتی برای کسب‌وکارها مناسب است؟

معمولا شرکت‌ها و سازمان‌ها به مودمی با کیفیت بالا در آنتن‌دهی و پایداری اینترنت، پشتیبانی از تعداد کاربران و دستگاه‌های زیاد، امکانات نرم‌افزاری مناسب در فریم‌ویر و سرعت پردازشی بالا نیاز دارند.

مودم هواوی B525 دقیقا دارای این مشخصات است و می‌تواند به طور همزمان چندین کاربر متصل به شبکه را مدیریت کنند. به طور اسمی، ۶۴ کاربر و دستگاه می‌توانند به طور همزمان به این مودم متصل شوند ولی همه می‌دانیم که در عمل این غیرممکن است.

اما می‌توان انتظار داشت مثلا ۱۰ کاربر به طور همزمان به مودم B525 متصل باشند و از وای‌فای استفاده کنند.

حرف پایانی

قیمت مودم هواوی B525 در بازار ایران حدود یک میلیون و چهارصد هزار تومان است. برای یک مودم ۴.۵G رومیزی این قیمت بسیار زیاد است ولی دلایل گفته شده در بالا نشان می‌دهند هر گرانی بی علت نیست.

بیشتر بخوانید: معرفی ۴ مودم رومیزی ۴.۵G بازار ایران

همان‌طور که گفتیم نسخه ارزان‌تر و جایگزین این مودم، هواوی B612 است و البته می‌توان نگاهی هم به هواوی B315 و B310 داشت. هواوی، پس از مودم B525 یک مودم رده بالای دیگر به نام B618 دارد که از سرعت دانلود ۶۰۰ مگابیت پشتیبانی می‌کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫18 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر
    تشکر از مقالات سایتتون بسیار خواندنی و آموزنده هستن.
    یک سوال داشتم خدمتتون برای خرید مودم همراه بین این دومدل مودم شما کدومو پیشنهاد میکنید برای خرید
    باتوجه به همه مزیت هایی که هردو دارن….

    Huawei E5885 Mobile WiFi Pro 2 CAT6 With Lan

    Netgear Aircard AC810S 4G LTE Cat11 Mobile Hotspot

    ممنون میشم راهنماییم کنید

  2. سلام خسته نباشید
    ۱ ماهی هست دارم تمامی سایت هارو زیرو رو میکنم و درآخر بین دو مدل b525 و b612 موندم کاتالوگ رسمی هر دو رو ذره بینی مقایسه کردم و فقط تفاوتشون اینکه b525 دوبانده هست و b612 تک باند ۲.۴و فرق دیگشون b612 , 4*4 MIMO پشتیبانی میکنه واز b525 حتی mimo 2*2 بودنش هم اشاره نشده فقط تجمیع فرکانس اشاره شده ممنون میشم راهنمایی کنید کدام رو بخرم ؟

    1. ژیاد خودتان را خسته نکنید

      هواوی B612 نسخه ارزان‌تر و ضعیف‌تر هواوی B525 است
      اگر پول دارید همان هواوی B525 را بگیرید و اگر می‌خواهید پول کمتری بدهید هواوی B612

      1. ممنون از پاسختون، ازنظرمالی مشکلی نیست چون فرقشون ۳۰۰ تومنه البته من نسخه اورجینال این مودم که آنلاک کارخونه هست مدنظرم هست نه دستکاری شده های توایران یعنی علارقم تمام خوبی های تکنولوژی mimo4*4 از خرید b612 صرف نظر کنم ؟
        ۲-آیا هنگام اتصال آنتن خارجی عملا گیرنده های خود مودم و mimo4*4 غیرفعال و بلااستفاده میشه درسته؟یا بصورت ترکیبی استفاده میشه؟
        ۳-اینکه فرمودید ارزان تر قیمت دلاری هر دو مدل یکی هست وفقط تو ایران عجیب ارزونتر هست

  3. سلام جناب میثاق محمدی روزتان خوش بنده یک مودم نتگیرهمراه مدل nighthawk m1 دارم. میخاستم ببنیم بعدها که فناوری ۵ جی به ایران بیاد این مودم میتونه تو ایران فناوری ۵ جی رو بگیره یا باید بفروشم و مدل ۵ جی بخرم؟ این فقط واسه ایران میگم چون تمام مودم های تو ایران کت ۴ یا ۶ هستن مودم بنده کت ۱۶ و ۴.۵ جی هست سپاس از حضرتعالی

    1. دوست عزیز
      با مودم M1 نت‌گیر نمی‌توانید به ۵G متصل شوید و باید مودم ۵G داشته باشید
      ولی توجه کنید بسیاری از مودم‌های ۵G دارای یک مودم ۴G هم هستند و شما می‌توانید به آن مودم وصل شوید و اینترنت را با سرعت بسیار بالایی دریافت کنید
      به نظرم فعلا از این مودم لذت ببرید و نگران آینده نباشید
      تا ۵G وارد ایران بشه حالا حالا ها مانده عزیز …

  4. با سلام
    بنده مودم b525 دارم سوالم اینه که چرا روی فرکانس ۵ghz سرعت ترنسفر در شبکه داخلی بیشتر از ۱۰mbنمیشه (مادربوردم هم از استاندارد acپشتیبانی میکنه )
    با تشکر

  5. سلام
    دوستان من یک مودم b525 دارم با سیم کارت همراه اول تجمیع فرکانس انجام میشه ولی با سیم کارت ایرانسل تجمیع نمیکنه کسی میدونه مشکل کجاست در ضمن هم همراه اول و هم ایرانسل در منطقه ما ۴.۵ هست ممنون کسی علت را میدونه راهنمایی کنه

  6. سلام
    آقای محمدی زاده میشه بفرمایید مودم B612 ای که شرکت IDH میفروشه جز آنلاک بودن چه فرقی با مودم ایرانسل داره که اختلاف قیمتشون نزدیک به ۷۰۰ هزار تومن میشه؟. من میخوام این مودم رو خریداری کنم اما به شک افتادم که شاید مودم IDH نسخه جدیدتری باشه و امکانات بیشتری داشته باشه
    با تشکر

    1. هیچ تفاوتی ندارند دوست عزیز
      بازار به گونه‌ای شده است که هر شرکتی هر قیمتی بخواهد تعیین می‌کند و جنس وارد می‌کند و می‌فروشد

  7. با سلام و عرض ادب خدمت مهندس محمدی زاده
    خوشحال شدم دیدم با صبوری کامل پاسخگوی خیلی از کامنتهای سایت بودین
    سوالی داشتم راجع به مودمهای سیم کارتی
    بالای گوشی ما هم مینویسه ۴.۵+
    آیا این فورجی پلاس توان کمتری دارن ب نسبت ب مودم ها؟

    کدوم مودم رو پیشنهاد میدین که بالاترین سرعت رو ساپورت کنه و هم بشه خانگی استفاده کرد هم بشه همراه استفاده کرد
    محدودیت مالی وجود نداره
    اگه توی ایران هم نبود اشکال نداره سفارش میدم از دبی بیارن واسم
    سال خوبی داشته باشین
    تشکر

    1. بهترین مودم‌های ۴G LTE در بازار ایران که هم برای دسکتاپ و هم برای سرعت بالا مناسب هستند:

      هواوی E5788

      نت‌گیر MR1100

      تی‌پی‌لینک M7650

      هواوی B618

      نت‌گیر AC810S

      نت‌گیر AC800s

  8. سلام
    بهترین مودم از لحاظ انتن دهی
    چه مدلی هستش؟
    (اگه۴.۵رو هم پشتیبانی کنه چه بهتر)
    مورد استفاده هم استفاده ثابت هستش و همچنین قابلیت نصب انتن هم داشته باشه
    چه مدلهای رو پیشنهاد میدید؟
    ممنونم

    1. بی زحمت سوالم رو جواب بدین
      ممنون میشم
      البته به غیر ازmr200
      و dw953
      مدل دیگری که انتن هم روش نصب کنم پیشنهاد میکنید؟
      قیمتش هم در نظر بگیرید
      اگه نزدیکای ۵۰۰ تومن باشه عالی میشه

  9. سلام منیک مودم huawei مدل b5255s-23a دارم می خواستم ببینم چه سیم کارتی برای اینترنتش بخرم و در ضمن۵جی هست و تنظیمات مودمش چطور انجام بدم یا اصلا بدرد میخوره یا نه برای ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا