راهنمای خرید

روتر جدیدی بدون پروتکل WPA3 نخرید!

اگر قصد خرید یک روتر بی‌سیم جدید را دارید؛ بهتر است مدل‌هایی انتخاب کنید که از استاندارد امنیتی جدید WPA3 پشتیبانی می‌کنند.

استاندارد WPA3 در نیمه‌های سال ۲۰۱۸ تایید و تصویب شد و روترهای بی‌سیم مبتنی بر آن از اواخر سال ۲۰۱۸ روانه بازار شدند.

استاندارد امنیتی WPA2 دارای چندین نقطه ضعف بزرگ است و برخلاف اینکه تصور می‌شود بسیار امن و مطمئن است؛ می‌تواند خطرساز شود.

ضعف نخست WPA2 در شکستن یا Brute-Force رمزعبور وای‌فای شما است. هکرها می‌توانند از اطلاعات رمزگذاری شده خروجی روتر بی‌سیم یک تصویر گرفته و در آفلاین و سر فرصت سعی در حدس زدن و شکستن رمزعبور کنند.

آن‌ها هیچ‌گونه محدودیتی برای حدس زدن رمزعبور وای‌فای ندارند و می‌توانند میلیون‌ها تلاش تکراری را برای یافتن رمزعبور انجام دهند.

ضعف دوم پروتکل WPA2 این است که می‌توان اطلاعات رمز شده در گذشته را هم به دست آورد. کافی است فردی برای مدتی تمام اطلاعات ارسال و دریافت شده توسط روتر بی‌سیم را شنود و دانلود کرده باشد. 

بعد با شکستن رمزعبور، به تمام این اطلاعات دسترسی پیدا کند.

WPA3 ضعف‌های WPA2 را رفع می‌کند

WPA2 چندین ضعف امنیتی جزیی دیگر هم دارد که منجر به ارایه WPA3 شد. استاندارد جدید امنیتی WPA3 تمام نقاط ضعف و آسیب‌پذیری WPA2 را پوشش می‌دهد.

این استاندارد اجازه نمی‌دهد به صورت آفلاین عملیات حدس و شکستن رمزعبور انجام شود و مهاجمان باید حتما آنلاین باشند و با دستگاه روتر ارتباط برقرار کنند که غالب اوقات بسیار سخت است.

WPA3 محرمانگی و حریم خصوصی بالاتری به دست می‌دهد و امکان دسترسی به اطلاعات قدیمی با داشتن رمزعبور وای‌فای میسر نیست.

اگر یک هکر بتواند رمزعبور وای‌فای را پیدا کند؛ فقط قادر به شنود و سرقت اطلاعات فعلی در حال تبادل روی روتر بی‌سیم است و نمی‌تواند به اطلاعات قدیمی دسترسی داشته باشد.

غالب روترهای بی‌سیمی که از استاندارد WPA3 بهره می‌برند؛ مجهز به استاندارد وای‌فای ۸۰۲.۱۱ax شدند. البته، چند روتر AC هم با WPA3 روانه بازار شده است.

فعلا گزینه‌های محدودی برای انتخاب در بازار است ولی به‌زودی هم قیمت‌ها شکسته می‌شود و هم تعداد روترهای بی‌سیم فراوانی با پشتیبانی از WPA3 در بازار خواهیم دید تا هر کاربری بنا بر نیازش یک مدل را انتخاب و خریداری کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا