راهنمای خرید

ویژگی‌های مهم مودم جیبی مناسب سفر

آیا هر مودمی برای بردن به سفر و گردش مناسب است؟ قطعا همه پاسخ منفی می‌دهند!

ولی غالب همین کاربران تصور می‌کنند هر مودم کوچک و جمع و جوری برای سفر مناسب است. لزوما هر مودم جیبی برای سفر مناسب نیست و باید یک سری مشخصات و ویژگی‌هایی داشته باشد که در سفر نیاز می‌شود.

انتخاب درست یک مودم جیبی برای مسافرت؛ به ویژه افرادی که شدیدا به اینترنت نیاز دارند و کارهای بسیار حساسی باید در طول سفر با اینترنت انجام دهند؛ یک ضرورت و اولویت مهم است. 

بیشتر بخوانید: ۵ مودم ۴G مسافرتی که همیشه شما را متصل نگه می‌دارند

مودم می‌تواند سفر، تفریح، گردش یا حتی ماموریت کاری شما را لذت‌بخش، موفقیت‌آمیز و هیجان‌انگیز کند. از سوی دیگر، انتخاب اشتباه در خرید و همراه بردن یک مودم می‌تواند همه‌چیز را به هم بریزد.

پای مقالات همین سایت، ده‌ها پیام از کاربران منتشر شده است که از خرید یک مودم گله کردند چون در مکانی خاص آنتن‌دهی نداشته است یا عمر باتری کوتاهی دارد یا اجازه اتصال تعداد زیاد دستگاه به وای‌فای را نمی‌دهد.

غالبا هم برای خرید این مودم هزینه زیادی متقبل شدند و تصور می‌کردند دیگر اینترنت همیشه همراه‌شان است ولی در حین سفر و مسافرت به مشکل برمی‌خورند.

پس، بهتر است نیازهای خودمان در سفر یا ویژگی‌های یک مودم جیبی مناسب سفر را مرور کنیم و طبق این نیازها و اولویت‌بندی آن‌ها سراغ خرید یک مودم روتر همراه برویم:

۱- جیبی و همراه

همه موافق هستیم که یک مودم مناسب سفر باید کم وزن، کوچک، جیبی و به راحتی قابل حمل باشد. پس، بردن یک مودم رومیزی به سفر اشتباه بزرگی است.

این روزها برخی از کاربران مودم رومیزی TD-LTE خود را به سفر و شهرهای مختلف می‌برند و بعد متوجه می‌شوند که نمی‌توانند از این مودم در هر کجا استفاده کنند یا حمل آن بسیار سخت است.

وزن و اندازه حرف اول را در انتخاب یک مودم همراه می‌زند. شما در سفر به آنتن خارجی، درگاه اترنت، اسلات کارت حافظه و پاوربانک کمتر نیاز خواهید داشت تا اینکه یک مودم بزرگ و رومیزی انتخاب کنید.

۲- آنلاک

مودمی برای سفر مناسب است که از سیم‌کارت‌های اپراتورهای مختلف پشتیبانی کند. چون نمی‌دانید در کنار دریا، وسط جنگل یا کویر کدام اپراتور آنتن‌دهی بهتری دارد. اگر سفر خارج از کشور می‌روید؛ مودم باید از سیم‌کارت‌های اپراتورهای آن کشور پشتیبانی کند. 

بنابراین، بهتر است مودمی آنلاک برای سفر و مسافرت انتخاب کنید تا بتوانید در مقصد سیم‌کارت‌های مختلفی را امتحان کرده و بهترین سیم‌کارت از نظر آنتن‌دهی و سرعت اینترنت را انتخاب کنید.

مودمی که فقط روی یک اپراتور قفل شده باشد؛ ممکن است سفر شما را به کلی خراب کند؛ چون ریسک بالایی دارد.

۳- عمر باتری

پس از وزن، اندازه و آنلاک بودن مودم، عمر باتری اهمیت پیدا می‌کند. طبیعی است که همیشه به پریز برق، پاوربانک و منبع‌های انرژی دسترسی ندارید و مودم باید بدون برق کار کند.

مودم‌هایی که فاقد باتری هستند را کنار بگذارید و اصلا سراغ‌شان نروید. از بین مودم‌های دارای باتری هم بهتر است مودمی با ظرفیت باتری بالاتر از ۲۵۰۰ میلی‌آمپرساعت انتخاب کنید تا حداقل ۱۰ الی ۱۲ ساعت بدون برق کار کند.

یکی از گله‌ها و شکایت‌های اصلی کاربران در سفر از عمر باتری کم مودم است. وقتی به اینترنت وصل می‌شوند و چند دستگاه به مودم متصل می‌شود؛ هنوز ساعتی نگذشته کار مودم تمام شده است.

۴- وای‌فای خوب

اگر وای‌فای یک مودم قوی نباشد؛ هرچقدر سرعت مودم بالا یا آنتن‌دهی آن خوب باشد؛ به درد شما نمی‌خورد. آن چیزی که شما را به اینترنت متصل می‌کند؛ وای‌فای مودم است. 

بهتر است مودمی انتخاب کنید که از وای‌فای دو بانده و استاندارد ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی کند. به علاوه، حداکثر تعداد کاربر یا دستگاه متصل به وای‌فای به طور همزمان هم اهمیت دارد.

تصور کنید در سفر هستید و چندین دوست شما می‌خواهند به اینترنت متصل شوند. یک مودم خوب و با کارایی بالا، هرگز اجازه نمی‌دهد سرعت اینترنت افت کند یا اینکه وای‌فای چند دستگاه قطع شود ولی مودم‌های ضعیف‌تر نمی‌توانند بیشتر از چند دستگاه را میزبانی کنند.

روی وای‌فای مودم جیبی خود حساس باشید و پارامترهای آن را پیش از خرید بررسی و ارزیابی کنید.

۵- آنتن‌دهی قوی

آنتن‌دهی همه مودم‌های جیبی مشابه و یکسان نیست. برخی مودم‌ها طوری طراحی شدند که آنتن‌دهی بیشتری دارند و برخی مودم‌ها ضعیف‌تر هستند. قطعا در سفرهای گردشگری و توریستی به مودم‌هایی با آنتن‌دهی قوی نیاز دارید.

ابتدا، سراغ بررسی‌های مودم در سایت‌های مختلف بروید و امتیاز آنتن‌دهی مودم جیبی مدنظرتان را ببینید. دوم، سراغ انجمن‌ها و فروم‌هایی بروید که کاربران تجربیات خود از این مودم را گزارش دادند. 

هیچ سندی بهتر از گزارش‌های عملی کاربران در شرایط مختلف برای تصمیم‌گیری درباره آنتن‌دهی یک مودم مناسب نیست.

۶- پاوربانک

برخی مودم‌ها از ظرفیت باتری بالایی برخوردار بوده و با داشتن درگاه‌های USB امکان شارژ دستگاه‌های دیگری مانند گوشی‌های موبایل، تبلت، شارژها و هدفون‌ها را فراهم می‌کنند. در واقع، این مودم‌ها نقش یک پاوربانک را هم در سفر دارند.

پیشنهاد نهایی ما، خرید یک مودم جیبی پرسرعت با وای‌فای دوبانده و قابلیت‌های پاوربانکی برای سفر است تا همیشه اینترنت را در هر شرایطی بغل کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. زمانی گوشی همراه داریم چه نیازی. به مودم همراه است من که پول برای دور ریختن ندارم
    مودمی که انرژی را از باتری می گیره ارزش نداره. باتری ها همیشه نیاز شارژ شدن دارن و در آینده دیگر شارژ نمیشوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا