راهنمای خرید

چه مودم و اینترنتی مناسب دستگاه‌های کارت‌خوان است؟

دستگاه‌های PoS باید با شبکه بانکی کشور تبادل اطلاعات داشته باشند. از طریق خط تلفن، اینترنت، وای‌فای و بی‌سیم یا هر روش دیگری. براین‌اساس کارت‌خوان‌ها به چندین دسته تقسیم می‌شوند.

مدل رایج و ساده این دستگاه‌ها یک کابل تلفن دارد که باید به خط تلفن فروشگاه، مغازه یا محل نصب متصل شود ولی سرعت چندان بالایی ندارند. این کارت‌خوان‌ها از طریق خط تلفن با شبکه بانکی در ارتباط هستند.

مدل‌های دستگاه کارت‌خوان سیار هم از سیم‌کارت برای تبادل اطلاعات با شبکه بانکی استفاده می‌کنند. دستگاه‌های کارت‌خوان مجهز به وای‌فای و همین‌طور قابل اتصال به کامپیوتر و لپ‌تاپ هم داریم که کاربردهای گسترده‌تری دارند و برای چاپ صورت‌حساب‌های مالی و حسابداری و سند زدن برای هر خرید و تراکنش استفاده می‌شوند.

اما تقریبا رایج‌ترین دستگاه‌ کارت‌خوان برای فروشگاه‌هایی با تراکنش بالا، دستگاه‌هایی هستند که از طریق کابل و درگاه LAN باید به یک مودم متصل شوند تا روی بستر اینترنت با شبکه بانکی در ارتباط باشند.

حالا، این سوال مطرح می‌شود که چه نوع اینترنت و مودمی برای این کارت‌خوان‌ها مناسب است؟

در وهله اول به مودمی نیاز داریم که درگاه LAN داشته باشد. عمدتا مودم‌های رومیزی دارای درگاه LAN هستند و مودم‌های همراه فاقد این قابلیت‌اند. البته، چندین مدل مودم همراه مانند هواوی E5885 نیز داریم که به درگاه اترنت RJ45 مجهز شده‌اند.

در مرحله بعدی، چون دستگاه کارت‌خوان ما ثابت است؛ به اینترنتی ثابت و پایدار نیاز داریم. بنابراین؛ منطقی است که سراغ اینترنت TD-LTE برویم تا اینکه بخواهیم از اینترنت همراه استفاده کنیم.

اینترنت همراه گران‌قیمت‌تر است و بسته‌های آن در حجم‌های کمتری عرضه می‌شوند ولی اینترنت TD-LTE هم ارزان‌تر بوده و هم برای مصارف دیگر کاربران و صاحبان فروشگاه بسیار بهتر است.

پیشنهاد ویژه

بخواهیم این مطلب را جمع‌بندی کنیم؛ پیشنهاد می‌شود برای دستگاه‌های کارت‌خوانی که نیاز به اینترنت دارند؛ از مودم و اینترنت TD-LTE استفاده کنید. کما اینکه اگر دقت کرده باشید؛ غالب فروشگاه‌های دارای مودم نیز از مودم‌های TD-LTE ایرانسل یا مبین‌نت برای اتصال به کارت‌خوان و برخورداری از اینترنت استفاده می‌کنند.

می‌توانید از اینترنت و مودم ADSL هم استفاده کنید ولی غالب اوقات امکان دسترسی به یک اشتراک ADSL در فروشگاه نیست یا ممکن است شما مدت زمان محدودی در آن فروشگاه باشید و برایتان به‌صرفه نباشد سراغ ثبت‌نام و دریافت سرویس ADSL بروید. به علاوه، اینترنت ADSL در برخی وضعیت‌ها گران‌تر از اینترنت TD-LTE است.

مودمی مانند هواوی B612 یا ایرانسل TF-i60 برای مصارفی مانند اتصال به کارت‌خوان‌ها بسیار مناسب است. به‌خصوص، اگر شما چندین کارت‌خوان دارید؛ نیاز به درگاه‌های LAN بیشتری خواهید داشت و این مودم به شما ۴ درگاه RJ45 برای اتصال به کارت‌خوان‌ها می‌دهد.

مزیت دیگر این مودم، پشتیبانی از سیم‌کارت و اینترنت همراه است. اگر سرویس اینترنت TD-LTE به دلایلی برای مدتی قطع شود؛ سریعا می‌توانید موقتا یک سیم‌کارت معمولی روی مودم انداخته و به اینترنت همراه متصل شوید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. تو روستا برای توزیع نفت از دستگاه d210استفاده میکنم اما با سیمکارت خودش کار نمیکنه و از طریق اتصال به گوشی همراه با وای فای خیلی سخت تراکنش انجام میده چکار باید کرد، اینترنت موجود هم ادج هستشE، دستگاهی هست که با این شرایط راحت کار کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا