راهنمای خرید

تفاوت مودم‌های هواوی B612 و E5186 چیست و هریک مناسب چه کاربرانی هستند؟

با پیشی گرفتن قیمت مودم هواوی B612 از مودم هواوی E5186، حالا یک سوال جدی مطرح می‌شود: کدام‌یک از این مودم‌ها برای خرید بهتر و مناسب‌تراند؟

هر دو مودم رومیزی هستند؛ هر دو مودم یک تراشه مرکزی داشته و در رده LTE Cat6 کار می‌کنند و هر دو مودم ساخت یک برند و شرکت با مجموعه‌ای از ویژگی‌های مشترک و مشابه هستند.

اما این دو مودم چند تفاوت اساسی و مهم با یکدیگر دارند که به طور کلی رده کاربری‌شان را تغییر می‌دهد و خرید یکی به جای دیگری می‌تواند پشیمانی بزرگی به همراه داشته باشد.

با ما تا انتهای مطلب باشید که مشخص کنیم تفاوت‌های این دو مودم چیست و چه مزیت و عیبی در مقایسه با دیگری دارند:

اینترنت ۴G LTE

هر دو مودم در رده LTE Cat6 کار می‌کنند؛ حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت و سرعت آپلود به مرز ۵۰ مگابیت می‌رسد. از فرکانس‌های رادیویی مشابه پشتیبانی می‌کنند و آنتن‌های داخلی یکسانی دارند. نکته مهمی که باید بدانیم؛ پشتیبانی از CA 2 و MIMO 4×4 در هر دو مودم است. پس، باید در شرایط یکسان از نظر قدرت آنتن‌دهی؛ سرعت نزدیک به هم یا مشابهی نمایش بدهند.

اینترنت TD-LTE

یکی از تفاوت‌های بزرگ این دو مودم در پشتیبانی از فرکانس‌های رادیویی باندهای TDD است. مودم هواوی B612 از باندهای ۳۸، ۴۰، ۴۱، ۴۲ و ۴۳ نیز پشتیبانی می‌کند ولی مودم هواوی E5186 فقط از باندهای ۴۰ و ۴۱ فرکانس‌های TDD پشتیبانی می‌کند.

مودم E5186 از اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت پشتیبانی نمی‌کند

به زبان ساده‌تر، مودم E5186 از اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت پشتیبانی نمی‌کند ولی می‌تواند روی اینترنت TD-LTE شاتل موبایل فعال شود.

کاربرانی که می‌خواهند یک مودم دوگانه FDD/TDD داشته باشند؛ باید مودم هواوی B612 را انتخاب کنند.

وای‌فای

هر دو مودم هواوی B612 و E5186 از وای‌فای دوبانده ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز سود می‌برند ولی یک تفاوت بسیار بزرگ با هم دارند. مودم B612 فقط از استاندارد ۸۰۲.۱۱n پشتیبانی کرده و عملا دو بانده رادیویی آن روی این استاندارد قدیمی وای‌فای است.

وای‌فای مودم E5186 دو بانده و AC است که به مراتب بهتر از وای‌فای مودم B612 است.

ولی مودم E5186 از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کند و یک دو بانده واقعی است که سرعت ۳۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۴۳۳ مگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز به دست می‌دهد.

بنابراین؛ در وای‌فای سرعت و کیفیت مودم E5186 هواوی بهتر است.

امکانات ارتباطی

وضعیت مودم E5186 کمی بهتر است. این مودم در پنل پشتی خود ۳ درگاه شبکه LAN، یک درگاه LAN/WAN، دو درگاه RJ11 برای تماس تلفنی و VoIP و یک درگاه USB دارد.

مودم E5186 برای مصارف VoIP مجهزتر است

مودم B612 در پنل پشتی همان درگاه‌های LAN و WAN را دارد ولی از درگاه USB خبری نیست و فقط به یک درگاه RJ11 مجهز شده است.

هر دو مودم از دو درگاه انتن خارجی مدل SMA سود می‌برند که البته توسط کاورهایی پوشیده شده است

شیار سیم‌کارت و کلیدها

مودم هواوی E5186 فقط یک شیار سیم‌کارت میکرو دارد که در کناره مودم قرار داده شده و زیر آن کلیدهای روشن/خاموش مودم و وای‌فای و WPS دیده می‌شوند.

مودم B612 از دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند ولی مودم E5186 تک سیم‌کارته است.

مودم هواوی B612 دو شیار سیم‌کارت میکرو دارد که در پنل پشتی قرار دارند. در پنل رویی هم کلید روشن/خاموش و WPS دیده می‌شوند.

آن‌هایی که دو سیم‌کارت دارند و می‌خواهند از هر دو روی مودم استفاده کنند؛ باید مودم هواوی B612 را بخرند.

وزن و اندازه

مودم B612 وزنی ۴۱۰ گرمی با اندازه ۲۴۰ در ۱۵۵ در ۷۸ میلی‌متر دارد. طراحی طولی با پایداری مناسب در پنل پشتی و راحتی استفاده از درگاه‌های ارتباطی دارد. مجهز به صفحه‌نمایش نیست و چراغ‌های LED در پنل جلویی چیدمان شدند.

اگر دنبال یک مودم روتر LTE Cat6 با آنتن‌دهی و وای‌فای خوب هستید؛ مودم هواوی E5186 را خریداری کنید.

مودم E5186 وزنی ۵۱۸ گرم داشته و اندازه آن ۱۹۰ در ۲۰۰ در ۳۲ میلی‌متر است. این مودم طراحی عمودی دارد؛ مجهز به صفحه‌نمایش نیست و چراغ‌های LED در پنل جلویی و به صورت کوچک نمایان هستند.

اگر دنبال یک مودم روتر دوگانه برای استفاده از اینترنت ۴G و TD-LTE هستید و فاکتور قیمت برایتان اهمیت ندارد؛ مودم هواوی B612 را تهیه کنید.

هر دو مودم در پنل جلویی لوگوی هواوی را دارند. وزن و اندازه هر دو مودم نشان می‌دهد برای مصارف دسکتاپ و رومیزی طراحی شدند و اصلا مودم همراه یا قابل حملی محسوب نمی‌شوند.

باتری و اپلیکیشن

هر دو مودم فاقد باتری بوده و از یک منبع تغذیه AC استفاده می‌کنند. هر دو مودم از اپلیکیشن Hilink پشتیبانی کرده و توسط آن می‌توان مودم‌ها را با اسمارت‌فون مدیریت کرد.

فریم‌ویر و پنل مدیرتی

هر مودم یک فریم‌ویر و پنل مدیریتی دارد. پن مدیریتی مودم E5186 امکانات بیشتری داشته و برای مصارف خاص مانند VoIP قابلیت‌های متعددی به کاربر هدیه می‌کند.

حرف آخر

به راحتی می‌توان فهمید مودم هواوی E5186 به‌روزتر و مجهزتز است. از وای‌فای بهتری سود می‌برد که دو بانده است؛ برای VoIP مناسب‌تر است؛ تعداد کاربر بیشتری همزمان به آن متصل می‌شوند و قیمت ارزان‌تری دارد (حدود یک میلیون و صد هزار تومان).

مودم B612 برای مصارف TDD (اینترنت TD-LTE) در کنار FDD (اینترنت همراه معمولی) مناسب است ولی وای‌فای تک بانده ضعیفی دارد؛ قیمت گران‌تر (حدود یک میلیون و دویست تا سیصد هزار تومان) و برای VoIP امکانات کمتری دارد.

اگر دنبال یک مودم روتر LTE Cat6 با آنتن‌دهی و وای‌فای خوب هستید؛ مودم هواوی E5186 را خریداری کنید.

اگر دنبال یک مودم روتر دوگانه برای استفاده از اینترنت ۴G و TD-LTE هستید و فاکتور قیمت برایتان اهمیت ندارد؛ مودم هواوی B612 را تهیه کنید.

جدول مشخصات مقایسه‌ای مودم‌های هواوی B612 و E5186:

مدل  هواوی B612 هواوی E5186
نوع مودم روتر رومیزی با درگاه اترنت مودم روتر رومیزی با درگاه اترنت
رده  LTE Cat6 LTE Cat6
تراشه HiSilicon HiSilicon
نرخ دانلود/آپلود FDD ۳۰۰ مگابیت/۵۰ مگابیت ۳۰۰ مگابیت/۵۰ مگابیت
باندهای LTE :Huawei B612s-25d

B1/B3/B7/B8/B20/B38/B40/B41/B42/B43
:Huawei B612s-51d

B2/B4/B5/B7/B41

:Huawei E5186s-22a

Band 1/3/7/8/20/38

:Huawei E5186s-61a

Band  3/7/28/40

وای‌فای  ۸۰۲.۱۱n – تک بانده ۸۰۲.۱۱ac – دو بانده
حداکثر تعداد کاربر ۳۲ کاربر ۶۴ کاربر
MIMO ۴×۴ ۲×۲
آنتن ۲ عدد SMA ۲ عدد SMA
باتری ندارد ندارد
امکانات ارتباطی ۳ درگاه LAN

۱ درگاه LAN/WAN

۱ درگاه تلفن RJ11

۲ سوکت آنتن خارجی SMA

۲ شیار سیم‌کارت میکرو

۳ درگاه LAN

۱ درگاه LAN/WAN

۲ درگاه تلفن RJ11

۲ سوکت آنتن خارجی SMA

۱ شیار سیم‌کارت میکرو

۱ درگاه USB

فریم‌ویرو/اپلیکیشن اختصاصی / Hilink هواوی اختصاصی / Hilink هواوی
قیمت حدودا ۱.۳۰۰.۰۰ تومان حدودا ۱.۱۰۰.۰۰ تومان

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام.
    خیلی ممنونم بابت این مقایسه بسیار خوب.
    اما یه مشکلی هست اونم اینه که به اشتباه فرمودین که مودم B612 دو شیار سیم کارت دارد که اینطور نیست
    هر دو مودم فقط از یک سیم کارت پشتیبانی میکنند.

    1. سلام
      ابتدا بررسی کنید برای این مودم فریم‌ویر یا به‌روزرسانی جدیدی داده شده است.
      بعد از طریق پنل مدیریتی و بخش مدیریت آن می‌توانید فریم‌ویر جدید دانلود شده را جایگزین فریم‌ویر قبلی کنید. احتمالا دردسرهایی در این مسیر دارید چون فریم‌ویرهای مودم‌های هواوی به این راحتی اپدیت نمی‌شوند.
      دوستان دیگر اگر تجربه کار با مودم E5186 و ارتقای فریم‌ویر آن را دارند؛ راهنمایی کنند.

  2. با سلام.

    میخواستم بدونم b612 که میفرمائید دو سیم کارت میخوره،میتونه هنگام استفاده در صورتی که تشخیص بده یکی از سیم کارت ها نتش قطع شده،سریع سویچ بکنه و بره از نت اون یکی سیم کارت استفاده کنه؟؟

    کلاّ من دنبال تجهیزاتی میگردم که از چند منبع اینترنت بگیره،مثلا ۳ تا مودم ۴.۵G، و استفاده از اینترنت رو بین اینا تقسیم بکنه که اگر یه وقت یکی از این نت ها یا حتی دو تاشون قطع شدن،دسترسی به اینترنت از دست نره.میتونید لطفا راهنماییم کنین؟

  3. مودم b612 اصلا وای فای ۵ghz نداره . مودم b612 فقط یک محل ورودی سیم کارت داره نه دو تا . مودم b612 از نوع mimo4*4 هست ولی ۲ca نیست یعنی قابلیت تجمیع دو کریر رو ندارد . مودم ۵۱۸۶ در دو مدل در بازار عرضه شده مدل ۶۱a به درد باندها و فرکانس های ایران نمیخوره و نمیتونه تجمیع انجام بده . در کل مودم برا tdd و fdd و امکانات خوب و کار راه بینداز همون b612 ولی اگر دنبال تجمیع واقعی یعنی ۲ca هستید که در ایران بر روی شبکه fdd قابل دسترسی هست فقط مودم e5186-22a تهیه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا