آموزش

۸ روش بهبود قدرت سیگنال‌های روترهای بی‌سیم

یکی از محدودیت‌ها و چالش‌های شبکه‌های بی‌سیم و وای‌فای؛ سیگنال‌های رادیویی ضعیف آن‌ها است. گاهی اوقات یک روتر بی‌سیم حتا نمی‌تواند یک آپارتمان صد متری را زیر پوشش سیگنال‌های خود قرار بدهد و باید فقط در یک مکان از خانه قرار داشته باشیم تا بتوانیم از وای‌فای خوب و سریعی استفاده کنیم. خوش‌بختانه، روش‌هایی برای تقویت سیگنال‌های روترهای بی‌سیم و در نتیجه بهبود وای‌فای وجود دارد. 

بیشتر بخوانید: اگر می‌خواهید مودم روتر جدیدی بخرید؛ ابتدا به این ۵ پرسش جواب دهید

گاهی اوقات تصمیم می‌گیرید روتر بی‌سیم خود را عوض کنید و با یک هزینه نسبتا خوب یک روتر بی‌سیم پرقدرت امروزی خریداری کنید. گاهی اقوات به سراغ راهکارهای دیگری برای بهبود وای‌فای مانند استفاده از سیستم‌های مش وای‌فای می‌روید. اما اگر تصمیم دارید که با همین روتر بی‌سیم فعلی ادامه بدهید ولی از دست وای‌فای و سیگنال‌هایی که جان ندارند، خسته شده‌اید؛ ترفندها و راهکارهای زیر می‌توانند تا حدودی وضعیت را بهتر کنند و یک جان تازه‌ای به وای‌فای شما بدهند. 

توجه کنید به‌کارگیری همزمان تمام این روش‌ها امکان‌پذیر نیست و باید براساس بودجه یا نیاز خودتان یک یا چند روش را انتخاب و آزمایش کنید تا بهترین وضعیت وای‌فای را بسازید. ۸ پیشنهاد ما برای بهبود سیگنال‌های روترهای بی‌سیم به این شرح هستند:

جابه‌جایی روتر بی‌سیم

یکی از موثرترین روش‌ها برای تقویت سیگنال‌های وای‌فای تغییر مکان روتر بی‌سیم است. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است مکان فعلی شما برای روتر مناسب نبوده و باعث تضعیف سیگنال‌های رادیویی می‌شود. مثلا وجود چند دیوار سیمانی و آجری یا نزدیکی به یک دستگاه مانند مایکروویو و تلویزیون. همچنین، نزدیکی دو روتر بی‌سیم به یکدیگر باعث تداخل امواج آن‌ها می‌شود. شاید همسایه شما هم روتر بی‌سیم‌اش را پشت دیواری گذاشته که شما روترتان را فرار دادید؟ بهترین راه‌حل این است که روترها را در وسط خانه یا ساختمان و جایی که هیچ مانع محدودکننده سیگنال‌ها وجود ندارد، قرار دهید. چندین نقطه خانه را آزمایش کنید تا بهترین نقطه برای قرار گرفتن روتر را بیابید. 

تغییر کانال رادیویی

احتمالا این راهکار را زیاد شنیدید. روترهای بی‌سیم به طور پیش‌فرض روی کانال‌های ۶ یا ۱۱ تنظیم شده‌اند. بنابراین، می‌توانید تصور کنید چندین روتر بی‌سیم در یک مجتمع روی این کانال‌ها فعال هستند؟ این اتفاق باعث شلوغی کانال و طیف فرکانسی و تداخل امواج می‌شود. بهتر است شما شماره کانال خود را عوض کنید و روی ۲ یا ۴ یا ۸ و غیره قرار دهید که کمتر کسی به سراغ این‌ باندهای فرکانسی می‌رود. نرم‌افزارهایی در بازار و اینترنت مانند SSIDer وجود دارد که می‌تواند وضعیت باندهای فرکانسی روترهای بی‌سیم محیط اطراف را به شما گزارش بدهد. با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توانید خلوت‌ترین باند فرکانسی را یافته و روتر بی‌سیم را روی آن تنظیم کنید تا تاثیر این ترفند را روی بهبود وای‌فای خود ببینید. 

ارتقای آنتن‌های روتر بی‌سیم

یکی دیگر از موثرترین روش‌های بهبود سیگنال‌های شبکه‌های بی‌سیم؛ ارتقای آنتن‌های روتر است. برخی از روترهای بی‌سیم از قابلیت جداسازی و ارتقای انتن‌های خارجی سود می‌برند. بنابراین، می‌توانید آنتن‌های احتمالا قدیمی و ضعیف ۲ الی ۳ یا ۵ دسی‌بلی را جدا کرده و با آنتن‌های قوی ۷ تا ۱۰ دسی‌بلی جایگزین کنید.

آنتن‌های پرقدرت متنوعی در بازار وجود دارد و برخی از آمپلی‌فایرهایی برای تقویبت سیگنال‌ها استفاده می‌کنند. برای از این آنتن‌ها به روتر بی‌سیم متصل می‌شوند و برخی دیگر دارای داک و کابل هستند تا بتوانید آنتن بی‌سیم را در بهترین نقطه قرار دهید. 

افزودن تقویت‌کننده سیگنال

تقویت‌کننده سیگنال که Signal Amplifier یا Signal Booster نیز نامیده می‌شود؛ یک دستگاهی است که به روتر بی‌سیم متصل شده و سیگنال‌های روتر را دریافت و پس از تقویت دوباره در فضا منتشر می‌کنند.

این دستگاه‌ها با تقویت‌کننده‌های وای‌فای یا توسعه‌دهنده‌های وای‌فای متفاوت هستند. تقویت‌کننده آنتن فقط سعی می‌کند سیگنال‌ها را با یک آنتن قوی‌تر در فضای اطراف پخش یا دریافت کند. 

افزودن یک اکسس‌پوینت بی‌سیم

یکی از روش‌های قدیمی و شناخته شده برای بهبود سیگنال‌های وای‌فای، استفاده از یک اکسس‌پوینت در کنار روتر بی‌سیم است. اکسس‌پوینت با قرار گرفتن در سالن، اتاق یا طبقه دیگر و پیکربندی بریج می‌تواند اینترنت و وای‌فای را روتر اصلی را تقویت کند و از این طریق نقاط کور وای‌فای یا جاهایی که مشکل سیگنال‌دهی دارند را زیر پوشش قرار بدهد. معمولا اکسس‌پوینت‌ها چندین آنتن خارجی دارند و از فناوری‌ها و مکانیزم‌هایی برای تقویت‌کنندگی و بهبود سیگنال‌های رادیویی سود می‌برند. اکسس‌پوینت‌ها می‌توانند تک آنتنه و تک باند با قیمت ارزان یا چندین آنتنه و دو/سه بانده با قیمت‌های گران باشند. شما باید بررسی کنید در کنار روتر بی‌سیم فعلی، کدام اکسس‌پوینت می‌تواند مشکلات وای‌فای را حل کند. 

بیشتر بخوانید: ۴ دستگاهی که واقعا وای‌فای خانگی را بهبود می‌دهند

افزودن یه توسعه‌دهنده وای‌فای

بهترین روش تقویت سیگنال‌ها در سال‌های اخیر؛ خرید و افزودن یک دستگاه توسعه‌دهنده وای‌فای به شبکه بی‌سیم فعلی است. شرکت‌های زیادی اقدام به عرضه توسعه‌دهنده‌های وای‌فای بسیار خوب و پرقدرتی کردند و برخی از آن‌ها به معنای واقعی می‌توانند کارایی وای‌فای خانگی را افزایش بدهند و محدودیت‌های سیگنال‌دهی یا پوشش ضعیف روترهای اولیه را رفع کنند.

یک توسعه‌دهنده با پیکربندی و هماهنگ شدن با روتر اصلی، سیگنال‌های وای‌فای را دریافت و پس از تقویت دوباره روی همان باند فرکانسی انتشار می‌دهند. برخی از توسعه‌دهنده‌ها درگاه‌های اترنت هم در اختیار کاربران می‌گذارند تا در اتاق یا سالن دیگر بتوانند با کابل به اینترنت متصل شوند. 

افزودن گجت‌های مدیریت سیگنال‌ها

اگر گشتی در بازار بزنید؛ گجت‌هایی خواهید یافت که می‌توانند در کنار روتر بی‌سیم قرار گرفته و باعث تقویت یا مدیریت سیگنال‌ها بشوند. برای نمونه این گجت شرکت hammacher می‌تواند از انتشار سیگنال‌های روتر بی‌سیم در جهت‌هایی که شما نیاز ندارید یا دستگاهی برای استفاده آن‌ها وجود ندارد؛ جلوگیری کند. معرفی و بررسی این گجت را در مقاله «با این گجت قدرت وای‌فای‌تان را چند برابر کنید!» بخوانید. 

روش دستی

در اینترنت می‌توانید ترفندها و ابتکارهای دستی برای تقویت سیگنال‌های روترهای بی‌سیم پیدا کنید. مثلا با استفاده از یک قوطی نوشابه سعی کنید سیگنال‌های وای‌فای را تقویت کرده یا در جهت خاصی انتشار دهید. راهنمای کامل این کار را در مقاله چگونه با یک قوطی نوشابه قدرت وای‌فای را افزایش دهیم بخوانید. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا