آموزش

چگونه فریلنسرها همیشه به اینترنت پر سرعت دسترسی داشته باشند

مدل کاری فریلنسر یا کارمزدی دارد در ایران جایگاه خود را پیدا می‌کند و بسیاری از جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با توجه به شرایط استخدامی و شغلی کشور به سوی دورکاری و پروژه‌ای کشیده می‌شوند. اولین و شاید مهمترین ابزار یک فریلنسر اینترنت پرسرعت یا وای‌فای است. اگر شما هم فریلنسر هستید؛ چگونه همیشه و در همه‌جا به اینترنت پرسرعت دسترسی دارید؟

مهم نیست در خانه کار می‌کنید و همیشه یک اینترنت پرسرعت ADSL دارید؛ مهم نیست در کافه یا دفترکار خودتان پروژه‌ها را انجام می‌دهید و همیشه به اینترنت پر سرعت و وای‌فای دسترسی دارید؛ مهم نیست لپ‌تاپ به دوش از این شرکت و کافه به آن شرکت و کافه می‌روید؛ وقتی یک فریلنسر هستید باید در هر زمان و مکانی بتوانید به یک اینترنت پرسرعت متصل شوید. ممکن است در طول هفته فقط یک ساعت برای گزارش پیشرفت یک پروژه یا تحویل یک کار از خانه و دفترکارتان بیرون بزنید و نیاز به اینترنت داشته باشید اما در شرکت کارفرمای شما اینترنت ADSL قطع شده است. پس باید برای همین یک ساعت هم آماده‌گی داشته باشید. 

براساس تجربیاتم در سال‌های متمادی دورکاری و کافه‌گردی برای یافتن جای مناسبی جهت انجام کارها و رفتن از این دفتر به آن دفتر؛ راه‌کارهای زیر را به فریلنسرها برای داشتن یک اینترنت پرسرعت در هر زمان و مکانی پیشنهاد می‌کنم:

۱- اینترنت ADSL چند مگابیتی

اگر جزو آن دسته از فریلنسرها هستید که یک جای ثابتی برای کار دارند؛ قبل از هر کاری باید به فکر راه‌اندازی یک خط اینترنت ADSL پر سرعت باشید. ممکن است مودم ۴G خریده و استفاده کنید یا به شبکه وای‌فای عمومی و غیره متصل شوید ولی هیچ‌کدام نمی‌توانند تضمین‌کننده یک اینترنت پرسرعت باشد. حتا به نظر من سرویس‌های اینترنت TD-LTE که یک سالی است در ایران عرضه می‌شوند؛ باز هم نمی‌توانند جایگزین اینترنت ADSL شوند چون در برخی نقاط یا شهرها جواب نمی‌دهند. 

اگر جزو افرادی هستید که دایما در حال حرکت و جابه‌جایی هستند و مکان ثابتی برای کار ندارند؛ باز هم پیشنهاد می‌کنم به دنبال یک خط اتصال اینترنت ADSL برای خانه یا محل کاری که بیشتر اوقات آن‌جا هستید؛ باشید. اگر از کافی‌شاپ‌ها به عنوان محل کار استفاده می‌کنید؛ می‌توانید با هماهنگی و صحبت با مدیر کافی‌شاپ؛ یک کابل اترنت تهیه کرده و به اینترنت ADSL متصل شوید. گاهی اوقات بهتر است هزینه یک خط اینترنت ADSL را شما بپردازید ولی در عوض مطمئن باشید که همیشه به اینترنت دسترسی دارید. 

۲- اینترنت ۴G LTE/TD-LTE

مهم نیست در خانه کار می‌کنید یا بیرون از خانه و همشه جای ثابتی برای کار دارید و احتمالا یک اینترنت ADSL پر سرعت نیز برای خود دست‌وپا کردید؛ مهم این است که نیاز به اینترنت همراه یا اینترنت بی‌سیم پیدا خواهید کرد و باید یک مودم همیشه همراه خود داشته باشید. با توجه به ورود فناوری TD-LTE به ایران؛ فناوری وایمکس دیگر منسوخ شده و دارد از رده خارج می‌شود. شرکت‌هایی مانند ایرانسل و مبین‌نت به‌زودی در برخی نقاط از ارایه سرویس وایمکس خودداری می‌کنند. بنابراین؛ باید میان مودم ۴G و مودم TD-LTE یک گزینه را انتخاب کنید. در مطلب زیر شما را راهنمایی کردیم که کدام‌یک برای شما مناسب‌تر است:

بیشتر بخوانید: مودم ۴G بخریم یا مودم TD-LTE؟

حتما مودمی انتخاب کنید که از وای‌فای هم پشتیبانی کند تا در آینده به مشکل برنخورید و بتوانید چندین دستگاه را به اینترنت متصل کنید. ایرانسل به‌زودی مودمی به نام TF-i60 روانه بازار خواهد کرد که وای‌فای/۴G/TD-LTE است و  به نظر می‌رسد بهترین گزینه برای فریلنسرها خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با این مودم به مطلب زیر مراجعه کنید:

بیشتر بخوانید: تصاویر؛ مشخصات و تست سرعت مودم روتر جدید ۴G/TD-LTE ایرانسل

اگر می‌خواهید بدانید اینترنت همراه اول سریع‌تر است یا اینترنت ایرانسل یا اینترنت رایتل نیز به مطلب زیر مراجعه کنید:

بیشتر بخوانید: سریع‌ترین اینترنت ۴G ایران متعلق به کدام اپراتور است؟

۳- اینترنت موبایل نامحدود

اگر هزینه خرید یک مودم ۴G را ندارید؛ حداقل می‌توانید اینترنت گوشی تلفن همراه خود را فعال کرده و بسته‌های اینترنتی سریع و نامحدود خریداری کنید. اکنون، تقریبا در کل کشور حتا مناطق کوهستانی یا بیابانی می‌توانید از اینترنت موبایل استفاده کنید و سرعت‌های خوبی هم عرضه می‌شود. روش‌هایی برای اشتراک‌گذاری اینترنت موبایل با نوت‌بوک و دستگاه‌های دیگر وجود دارد. مثلا با استفاده از کابل USB یا قابلیت هات‌اسپات می‌توانید از اینترنت موبایل روی لپ‌تاپ استفاده کنید. من مدت‌های زیادی ناچار بودم از این طریق کارهایم را انجام بدهم و اتفاقا بسیار راضی هم بودم؛ به شرطی که بهترین جا از نظر آنتن‌دهی را پیدا کنید. برخی از اپراتورهای موبایل بسته‌ها یا کدهای دستوری مخفی برای شارژ اینترنت یا استفاده در شب دارند. یافتن این ترفندهای می‌تواند در هزینه‌های شما هم صرفه‌جویی کند. 

۴- وای‌فای عمومی

در خارج از ایران؛ اینترنت و وای‌فای رایگان و عمومی یکی از ابزارهای فریلنسرها است. مکان‌های زیادی در شهر وجود دارد که دسترسی به اینترنت پرسرعت رایگان امکان‌پذیر است و فریلنسرها با شناسایی این مکان‌ها به راحتی می‌توانند از اینترنت استفاده کنند. سایت‌های زیادی راهنماهایی برای استفاده از اینترنت در شهرهای مختلف دارند و حتا مکان‌هایی مخصوص این افراد آماده شده است اما در ایران وضعیت متفاوت است و هنوز وای‌فای عمومی آن‌طور که باید توسعه داده نشده و حتا در مجتمع‌های تجاری یا فرودگاه‌ها نمی‌توانید یک اینترنت پرسرعت استفاده کنید. با این وجود؛ همراه اول، ایرانسل و برخی اپراتورهای اینترنت ثابت اقدام به راه‌اندازی وای‌فای و ارایه اینترنت رایگان در برخی مکان‌ها کردند.

مثلا آسیاتک در فرودگاه‌ها این امکان را می‌دهد که با همان اطلاعات سرویس ADSL از جمله همان سرعت و حجم بتوانید به اینترنت بی‌سیم متصل شوید. شناسایی چنین مکان‌هایی به شما کمک می‌کند در مواقع بحرانی یا اضطرار سریعا به آن‌جا رفته و به اینترنت متصل شوید. 

۵ – راه‌کارهای ترکیبی

تجربه ثابت کرده است که اتکا به یکی از روش‌های فوق و نداشتن راهکار پشتیبان و دوم می‌تواند دردسرساز باشد. اینترنت ADSL عالی است اما وقتی منطقه مخابراتی شما برای کابل‌کشی و تعمیرات چندین روز تعطیل می‌شود؛ چه می‌خواهید بکنید؟ اگر در استان‌هایی هستید که دایما برق قطع می‌شود؛ اینترنت ADSL نامطمئن خواهد بود و باید به سراغ خرید یک مودم ۴G بروید یا از اینترنت موبایل استفاده کنید. پیشنهاد من این است که ترکیبی از روش‌های فوق را همیشه همراه خود داشته باشید تا بی‌درنگ در هر زمان و مکان بتوانید به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته و کارها و پروژه‌ها را پیش رانده و از کار و زندگی‌تان لذت ببرید!

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا