آموزش

چگونه مصرف اینترنت دیتا روی گوشی‌های اندرویدی را کاهش دهیم؟

اگر شما هم جزو افرادی هستید که دایم از دست تمام شدن بسته اینترنت موبایل‌شان گله دارند و تصور می‌کنند اینترنت‌شان زود به زود تمام می‌شود؛ این مطلب را از دست ندهید. 

روش‌های مختلفی وجود دارد که متوجه شویم در یک ماه اخیر چقدر اینترنت دیتا استفاده کردیم و کدام برنامه‌ها بیشترین مصرف اینترنت را دارند. همین‌طور؛ می‌توان مصرف دیتا روی موبایل را محدود کرد و با غیرفعال کردن برخی از اپ‌هایی که بیشترین مصرف دیتا دارند یا در پس‌زمینه اینترنت مصرف می‌کنند؛ حجم اینترنت مصرفی روی موبایل و تبلت را کنترل کرد. در ادامه به شما آموزش می‌دهیم چگونه مصرف اینترنت روی گوشی تلفن همراه‌تان را کاهش دهید. 

مشاهده مصرف دیتا

ابتدا باید ببینیم روی گوشی تلفن همراه یا تبلت چقدر مصرف اینترنت داشتیم و کدام اپلیکیشن‌ها بیشترین مصرف دیتا را دارند. در گوشی‌های اندرویدی از بخش Setting گزینه Data Usage را انتخاب کنید. در این بخش می‌توانید میزان مصرف کلی دیتا در باز‌های زمانی یک ماهه مختلف را تماشا کنید. 

می‌توانید خودتان بازه زمانی را تعیین کنید تا ببینید در آن بازه یک ماه چقدر مصرف دیتا داشتید. برای این کار؛ از بخش نموداری که مشاهده می‌کنید؛ روی تاریخ تقه بزنید و یک بازه یک ماهه را انتخاب کنید. 

حالا می‌خواهیم بفهمیم هر اپلیکیشن روی اندروید چقدر مصرف دیتا داشته است. در همان بخش Data Usage کمی صفحه‌نمایش را اسکرول کنید تا فهرستی از اپلیکیشن‌های پرمصرف دیتا را مشاهده کنید. 

وقتی روی هریک از این اپلیکیشن‌ها تقه بزنید؛ می‌توانید مصرف کلی دیتای آن اپلیکیشن و مصرف دیتا در پس‌زمینه را مشاهده کنید.

محدود کردن مصرف دیتای موبایل

می‌توانید برای گوشی موبایل خود یک حداقل و حداکثر مصرف دیتا تعریف کنید. مثلا به اندروید بگویید حداکثر ۵ گیگابایت اینترنت مصرف کند و وقتی این حجم تمام شد؛ به شما اطلاع دهد و دیگر از اینترنت مصرف نکند. 

این ویژگی به شما کمک کند که متوجه شوید چقدر اینترنت مصرف کردید و کنترل بیشتری روی مصرف حجم خود داشته باشید. وقتی مصرف حجم اینترنت شما تمام می‌شود؛ می‌توانید دوباره یک حجم جدید تعریف کنید اما می‌دانید که چقدر اینترنت مصرف کردید و دیگر به طور ناگهانی شوکه نمی‌شوید که مثلا در یک ماه چند ده گیگابایت اینترنت مصرف کردید. 

برای تعریف یک محدوده مصرف دیتا روی گوشی‌های اندرویدی؛ دوباره به بخش Data Usage مراجعه کنید. گزینه Mobile data traffic را از بالای صفحه فعال کنید. اکنون یک گزینه Set mobile data limit مشاهده می‌کنید. این گزینه را فعال کنید.

اکنون؛ دو خط افقی warning و limit مشاهده می‌کنید. خط خاکستری رنگ برای هشدار میزان مصرف دیتا و خط قرمز رنگ برای محدودسازی مصرف دیتا است. با انگشتان دست و بالا پایین بردن این خط‌ها می‌توانید میزان حجم هریک را به دلخواه تنظیم کنید. 

یک روش دیگر مقدار دادن به این محدودها؛ زدن تقه روی هر خط است تا به طور عددی حجم مصرف دیتای هشدار و محدودسازی را انتخاب کنید. 

اکنون وقتی به مرز حجم هشدار رسیدید؛ یک پیغام دریافت خواهید کرد و وقتی حجم مصرف دیتای تعریف شده تمام شود؛ به طور خودکار مصرف دیتا غیرفعال می‌شود و شما را مطلع می‌کند. 

محدودسازی مصرف دیتا پس‌زمینه

برخی از اپلیکیشن‌ها حتا اگر اجرا نشده باشند؛ باز هم در پس‌زمینه از دیتای موبایل مصرف می‌کنند. یکی از مواردی که باعث می شود به طور ناخودآگاه مصرف دیتای شما بالا برود و علت‌اش را ندانید؛ مصرف دیتای پس‌زمینه روی اندروید توسط اپلیکیشن‌های مختلف است. 

در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید، اپلیکیشن تلگرام فقط ۱۵۴ مگابایت مصرف دیتا در حال اجرا داشته ولی در پس‌زمینه ۳۳۵ مگابایت مصرف دیتا دارد که عمدتا این میزان مصرف بدون اطلاع کاربر بوده است. بنابراین؛ با غیرفعال کردن مصرف دیتا در پس‌زمینه می‌توانید کنترل و مدیریت بیشتری روی مصرف دیتای هر اپلیکیشن داشته باشید. 

برای غیرفعال کردن مصرف دیتای پس‌زمینه؛ روی هریک از اپلیکیشن‌های پرمصرف خود تقه بزنید و از صفحه باز شده گزینه Restrict app Background data را فعال کنید تا از مصرف دیتای موبایل استفاده نشود. 

روش‌های دیگری هم برای کاهش مصرف دیتا روی اندروید وجود دارد. مثلا سعی کنید به‌روزرسانی‌های اپلیکیشن‌ها و خود اندروید را با وای‌فای انجام دهید و در هنگامی که از دیتای موبایل استفاده می‌کنید؛ اجازه به‌روزرسانی ندهید. 

روش دیگر کاهش مصرف دیتا؛ استفاده از حالت‌های آفلاین مرورگر کروم یا پخش موسیقی و ویدیو در سرویس‌های مختلف است. اپلیکیشن‌هایی مانند فیسبوک به شدت مصرف دیتا و باتری گوشی‌های موبایل را افزایش می‌دهند. می‌توانید از نسخه‌های جایگزین این اپلیکیشن‌ها مانند Facebook Lite استفاده کنید که مصرف دیتا و باتری شما را به شدت کاهش می‌دهد. 

به هر حال؛ برای کنترل میزان حجم مصرف دیتای موبایل راهی جز کنترل مصرف اینترنت و اصلاح مدل‌های مصرف اینترنت نیست. با کمی صرف وقت و به‌کارگیری چند تکنیک می‌تواند هر ماه چندین هزار تومان یا بیشتر برای پرداخت هزینه اینترنت صرفه‌جویی کنید. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. سلام سال نو مبارک.
    مطالب خوبی بود ممنون
    در خصوص محدودسازی مصرف دیتا و رسیدن به مرز هشدار ؛ این روش در سیم کارت همراه اول خیلی کاربرد داره چون همراه اول بعد از اتمام ترافیک آزاد حساب میشه اما ایرانسل کنترل مصرف آزاد داره که به طور خودکار قطع میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا