آموزش

هر چیزی که باید درباره قابلیت WPS روترهای بی‌سیم بدانید

همه ما کلید WPS را روی روترهای بی‌سیم دیدیم و درباره قابلیت WPS زیاد شنیدیم ولی این کلید چیست و به چه دردی می‌خورد و کجا باید ازش استفاده کرد؟ 

بسیاری از کارشناسان امنیتی درباره خطر فعال بودن WPS هشدار دادند و توصیه می‌کنند که این قابلیت غیرفعال شود. پس؛ اگر WPS غیرامن و خطرناک است چرا هنوز روی روترهای بی‌سیم و دستگاه‌های دیگر استفاده می‌شود؟ با ما همراه باشید تا در این مطلب کوتاه هر چیزی که باید درباره WPS بدانید را مرور کنیم. 

WPS چیست؟

قابلیت WPS (مخفف Wi-Fi Protected Setup) یک راه‌کار راه‌اندازی یک شبکه بی‌سیم است که به شما اجازه می‌دهد به طور خودکار شبکه بی‌سیم را پیکربندی کنید، دستگاه‌های جدید را به شبکه اضافه کنید و امنیت شبکه را تامین کنید. 

روترهای بی‌سیم، اکسس‌یوینت‌ها، کارت‌های شبکه PCIe و USB، دانگل USB، چاپگرها و دیگر دستگاه‌هایی که با شبکه‌های بی‌سیم کار می‌کنند؛ به این قابلیت مجهز هستند تا به طور ساده و سریعی با یکدیگر متصل شوند. تنها با فشردن کلید WPS می‌توان یک دستگاه را به شبکه بی‌سیم متصل کرد. 

مثلا می‌خواهید یک چاپگر جدید را به روتر بی‌سیم معرفی کنید. کافی است قابلیت یا کلید WPS چاپگر را فعال کنید و از سوی دیگر کلید WPS روتر را فشار دهید تا این دو همدیگر را شناسایی و روند نصب چاپگر روی روتر به طور خودکار انجام شود. 

در گذشته؛ رایج‌ترین روش برای اتصال اسمارت‌فون‌ها، نوت‌بوک‌ها و تبلت‌ها به یک روتر بی‌سیم، استفاده از قابلیت WPS بود. امروزه؛ دستگاه‌های اکستندر (توسعه‌دهنده) وای‌فای با کلید WPS نصب و راه‌اندازی می‌شوند. WPS یک ارتباط بی‌سیم میان دو دستگاه ایجاد می‌کند تا با هم انتقال دیتا داشته باشند. 

WPS تنها روی شبکه‌های بی‌سیم و روترهایی کار می‌کند که از رمزعبور و سیستم رمزنگاری WPA یا WPA2 استفاده می‌کنند. WPS نمی‌تواند با سیستم رمزنگاری WEP کار کند و لذا اگر روی شبکه وای‌فای از WEP استفاده می‌شود؛ نمی‌توان از این قابلیت بهره برد. 

مزیت WPS چیست؟

به غیر از سادگی و سرعت زیاد اتصال دستگاه‌ها به وای‌فای با WPS؛ این مزیت عمده را دارد که نیازی به دانستن نام شبکه بی‌سیم (SSID) و رمزعبور نیست. در حال استاندارد و عادی؛ برای اینکه یک دستگاه جدید به شبکه بی‌سیم متصل شود؛ باید نام شبکه و رمزعبورش را بدانید و با انتخاب شبکه و وارد کردن رمزعبور؛ به شبکه متصل شوید. اما در WPS نیازی به این دو مورد نیست و بدون اشتراک‌گذاری رمزعبور یا نام شبکه یک دستگاه جدید به وای‌فای افزده می‌شود. 

چگونه از WPS استفاده کنیم؟

روش‌های مختلفی برای استفاده از WPS روی روترهای بی‌سیم یا دستگاه‌های مختلف وجود دارد. هر دستگاه در دفترچه راهنمای خود، توضیحاتی درباره نحوه استفاده از WPS داده است ولی به طور کلی باید مراحل زیر را طی کرد:

۱- کلید WPS روی روتر بی‌سیم را فشار دهید تا شروع به جست‌وجو برای دستگاه‌های جدید کند. 

۲- به سراغ دستگاه جدیدی که می‌خواهید به وای‌فای متصل شود، بروید و شبکه مورد نظرتان را انتخاب کنید. 

۳- دستگاه به طور خودکار به وای‌فای یا شبکه بی‌سیم انتخاب شده وصل خواهد شد و دیگر نیازی به وارد کردن رمزعبور نیست.

۴- اگر دستگاه جدید مانند چاپگرهای بی‌سیم یا دستگاه‌های توسعه‌دهنده وای‌فای دارای یک کلید WPS هستند؛ باید این کلید را برای اتصال به شبکه فشار دهید و دیگر نیازی نیست از درون فریم‌ویر یا برنامه‌های آن دستگاه قابلیت WPS را فعال کنید. روتر بی‌سیم به طور خودکار رمزعبور را برای دستگاه می‌فرستد و او به خاطر می‌سپارد تا در هر بار اتصال به این شبکه بی‌سیم استفاده کند. 

۵- روش دیگر اتصال دستگاه‌های جدید به روتر بی‌سیم با WPS، استفاده از پین‌کد ۸ رقمی است. غالبا در روترهای بی‌سیم این قابلیت فعال نیست و شما باید وارد پنل مدیریتی روتر شده و با فعال کردن قابلیت تعریف پین‌کد روی WPS، یک رمز ۸ رقمی تعریف کنید. برخی از روترها اصلا کلید WPS ندارند ولی در پنل مدیریتی خود از این قابلیت بهره می‌برند. همچنین؛ برخی از روترهای بی‌سیم یک پین‌کد پیش‌فرض تعریف شده دارند که باید در پنل مدیریتی بگردید و پیدایش کنید. 

کدام سیستم‌عامل از WPS پشتیبانی نمی‌کنند؟

قابلیت WPS از سال ۲۰۰۷ به سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت افزوده شده است. بنابراین؛ ویندوز ۷، ویندوز ۸ و ۸.۱، ویندوز ویستا، ویندوز ۱۰ و دیگر نسخه‌های ویندوز منتشر شده بعد از سال ۲۰۰۷ از WPS پشتیبانی می‌کنند. 

ویندوز XP از قابلیت WPS پشتیبانی نمی‌کند. 

در اندروید هم از سال ۲۰۱۱ به بعد از این قابلیت پشتیبانی می‌شود و دستگاه‌های اندرویدی می‌توانند با WPS به شبکه بی‌سیم یا روتر افزوده شوند. 

اما هیچ‌کدام از نسخه‌های سیستم‌عامل مک و iOS از قابلیت WPS پشتیبانی نمی‌کنند و روی دستگاه‌های اپل نمی‌توانید از این کلید استفاده کنید. البته؛ چندین اپلیکیشن برای پوشش این کاستی منتشر شده است ولی به طور کلی اپل با WPS مخالف است.

آیا WPS امن است؟

تا همین دو الی سه سال پیش؛ WPS یکی از امن‌ترین و بهترین راه‌کارها برای اتصال دستگاه‌های جدید به شبکه بی‌سیم بود چون نیازی به اشتراک‌گذاری یا وارد کردن رمزعبور نداشت ولی تحقیقات جدید نشان می‌دهد؛ فناوری و استاندارد WPS به شدت آسیب‌پذیر است و هکرها نیز روش هک دستگاه‌ها با WPS را شناخته‌اند. بنابراین؛ در سال‌های اخیر اصلا استفاده از WPS توصیه نمی‌شود و به شدت کاربران را هشدار می‌دهند که قابلیت WPS را روی روترهای بی‌سیم یا گوشی‌های تلفن همراه خود خاموش و غیرفعال کنند. 

هم در اندروید و هم در ویندوز ۱۰ روش‌های دیگری برای اشتراک‌گذاری رمزعبور بدون نیاز به وارد کردن آن با دستگاه دیگری عرضه شده است که می‌توان از این روش‌ها استفاده کرد. پنل مدیریتی منبع‌باز DD-WRT نیز اصلا از کلید و قابلیت WPS پشتیبانی نمی‌کند.

حرف آخر

همان‌طور که گفتیم؛ این روزها WPS نا امن است و توصیه می‌شود ازش استفاده نکنید. البته، سازندگان روترها ناچاراند این کلید و قابلیت را عرضه کنند چون هنوز بسیاری از دستگاه‌های قدیمی از این طریق به شبکه متصل می‌شوند. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام
    ممنون از مطلب خوبتون
    آیا یک مودم که کلا نه دکمه WPS داره و نه قابلیت و گزینه WPS رو در پنل مودم داره امکان هک شدنش از طریق WPS وجود داره؟

    1. قابلیت WPS لزوما امنیت مودم و وای‌فای و اینترنت را تامین و تضمین نمی‌کند.
      ممکن است با WPS یا بدون WPS مودم شما هک شده و دیگران به شبکه شما نفوذ کرده باشند.
      باید بررسی کنید مودم شما هک شده است یا خیر و نکات امنیتی لازم را رعایت کنید. مانند تغییر رمزعبور وای‌فای، رمزعبور مودم، استفاده از پروتکل WPA2 و …

  2. سلام مودم من وی پی اس داره اما چراغش خاموشه و غیر فعاله میخواستم بدونم کسی نمیتونه مودمم رو هک کنه واز اینترنتم استفاده کنه وپسوردم رو پیدا کنه دراین صورت مودمم امنه یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا