آموزش

باید برای همه مادربوردها یک کارت شبکه جدید خریداری کنیم؟

یکی از خوانندگان سایت این سوال را مطرح کرده که «بهتر است از کارت شبکه خود مادربوردها استفاده کنیم یا یک کارت شبکه جدید بخریم و روش نصب کنیم؟»

بهتر دیدم جواب این سوال را در یک مطلب به طور مختصر توضیح بدهم.

در گذشته، عموما کارت‌های شبکه خود مادربوردها ضعیف بود. کارت شبکه LAN صدمگابیتی یا هزار مگابیتی داشتند و خبری از کارت شبکه وای‌فای نبود. به همین خاطر، کاربران برای استفاده از سرعت‌های بیشتر به سراغ خرید یک کارت شبکه جدید متناسب با نیازشان می‌رفتند.

اما این روزها؛ مدل‌هایی از مادربوردهای گیمینگ و سرور وارد بازار شده که هم کارت شبکه LAN چند گیگابیتی دارند و هم از یک کارت شبکه وای‌فای AC با MIMO بالا سود می‌برند و آنتن خارجی دارند. طبیعی است اگر شما یک مادربورد با این مشخصات دارید؛ دیگر نیازی به خرید یک کارت شبکه جداگانه نخواهید داشت.

مادربوردهایی با کارت شبکه وای‌فای پرسرعت

مثلا مادربوردهای سری X299 شرکت‌های ایسوس، ام‌اس‌آی، گیگابایت و غیره از کارت شبکه وای‌فای AC سود می‌برند. مادربوردهای سری X399 ایسوس علاوه بر وای‌فای AC از استاندارد ۸۰۲.۱۱ad نیز برخوردار هستند.

همین‌طور، مادربوردهای حرفه‌ای و گیمینگ سری Z370 ایسوس از اترنت ۵ گیگابایت و وای‌فای AC با قابلیت MU-MIMO بهره می‌گیرند که جزو بهترین و سریع‌ترین مادربوردهای جهان به شمار می‌آیند.

شرکت ازراک نیز مادربورد سروری Z270 Supercarrier دارد که هم از اترنت ۵ گیگابیت و هم از وای‌فای AC با سرعت ۷۵۰ مگابیت پشتیبانی می‌کند. چنین مادربوردهای نیاز شما را به خرید یک کارت شبکه مجزا برطرف می‌کنند؛ جز اینکه بخواهید به سرعتی بیشتر از آن چیزی که هست، دست پیدا کنید. در آن صورت، باید یک کارت شبکه مثلا ۱۰ گیگابیتی یا دانگل وای‌فای AC1900 خریداری و نصب کنید.

اما اگر یک مادربورد معمولی بازار را خریداری کردید که مثلا فقط یک کارت شبکه LAN هزار مگابیتی دارد و دیگر از کارت شبکه وای‌فای خبری نیست یا اصلا از وای‌فای دو بانده AC پشتیبانی نمی‌کند؛ بهتر است به سراغ خرید یک کارت شبکه PCIe و نصب آن روی مادربورد بروید. 

همین‌طور؛ می‌توانید برای شبکه‌های کابلی بالاتر از یک گیگابیت؛ کارت شبکه PCIe جدید نصب کنید. کارت‌های شبکه PCIe قیمت بالاتری نسبت به دانگل‌های وای‌فای دارند ولی در عوض سرعت بیشتری داشته و یک شبکه پایدارتر و مطمئن‌تر روی کامپیوترهای شخصی به شما ارایه می‌دهند.

بنابراین؛ به طور کلی باید بررسی کنید کارت شبکه مادربورد شما چه مشخصاتی دارد و نیازتان را برآورده می‌کند یا خیر! این‌طور نیست که هر مادربورد نیاز به کارت شبکه جدید داشته باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. با سلام و درود.
    من از کارت شبکه D-Link DWA-582 AC1200 استفاده میکنم که دو آنتن تقویتی داره. اما کابلی نداره که بشه آنتن ها رو در فاصله نزدیک تری از گیرنده ها قرار داد! آیا این امکان وجود داره که به کمک یک کابلِ مثلا ۳ متری، آنتن ها رو بر روی میز یا نزدیک گیرنده قرار بدم تا دستگاه های گیرنده سیگنال بهتری رو دریافت کنند؟

    1. می‌توانید از این نمونه کابل‌ها استفاده کنید:

      https://www.digikala.com/Product/DKP-4829/%DA%A9%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%A2%D9%86%D8%AA%D9%86-3-%D9%85%D8%AA%D8%B1%D9%8A-%D8%AA%D9%8A-%D9%BE%D9%8A-%D9%84%D9%8A%D9%86%DA%A9-%D9%85%D8%AF%D9%84-TL-ANT24EC3S

      البته می‌توانید آنتن‌های خود کارت شبکه را جدا کرده و از آنتن‌های کابل‌دار خارجی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا