آموزش

۴ ترفند موثر برای استفاده از وای‌فای عمومی سریع‌تر

برخی افراد تصور می‌کنند وای‌فای‌های عمومی همیشه کند و غیرقابل‌استفاده هستند. 

همیشه این‌طور نیست و گاهی اوقات سرویس‌های وای‌فای عمومی سریع و با پهنای‌باند بالایی عرضه می‌شود اما ما نمی‌توانیم با سرعت بیشتری به اینترنت متصل شویم. در واقع؛ باید برای استفاده از یک وای‌فای عمومی سریع‌تر؛ چندین نکته را رعایت کنیم.

در وای‌فای عمومی؛ ده‌ها و شاید صدها نفر به طور همزمان می‌خواهند به یک روتر یا اکسس‌پوینت متصل شوند و از یک پهنای‌باند اشتراکی استفاده کنند. به زبان ساده؛ یک رقابت و جنگ مسالمت‌آمیز میان کاربران وای‌فای عمومی شکل می‌گیرد.

رعایت ۴ نکته زیر می‌تواند به طور موثری سرعت وای‌فای شما را افزایش دهد:

۱- از جای خود تکان نخورید

در مکان‌های عمومی مانند فرودگاه‌ها، ایستگاه قطار، متروها و فروشگاه‌ها سعی کنید در یک جای ثابت قرار گرفته و بنشینید. از حرکت و تردد جلوگیری کنید. وقتی شما در حال حرکت هستید و از اسمارت‌فون یا تبلت خود استفاده می‌کنید؛ به طور طبیعی دارید از یک اکسس‌پوینت دورتر و به اکسس‌پوینت دیگر نزدیک‌تر می‌شوید. بنابراین؛ دستگاه شما دایم در حال جابه‌جایی میان کانکشن‌های مختلف است. روترها و اکسس‌پوینت‌های وای‌فای عمومی نیز در حال دور و نزدیک شدن به شما هستند. 

قرار گرفتن در یک جای ثابت برای مدت طولانی؛ باعث می‌شود که سرعت وای‌فای عمومی شما بیشتر شود و اکسس‌پوینت‌ها شما را به عنوان یک نود ثابت در نظر بگیرند و پهنای‌باند بیشتری به شما اختصاص بدهند.

۲- یک بار قطع و وصل شوید

گاهی اوقات به وای‌فای عمومی متصل شدید ولی سرعت بسیار پایین است یا هیچ دیتایی ردوبدل نمی‌شود. دستگاه شما نشان می‌دهد که به اینترنت وصل هستید ولی هیچ صفحه‌ای باز نمی‌شود و انگار وصل نیستید.

در این مواقع؛ بهترین راه‌کار یک بار قطع و وصل کردن وای‌فای است. این رفت و آمد شانس شما برای استفاده از یک پهنای‌باند بالاتر و بهتر را افزایش می‌دهد. ممکن است در اتصال جدید؛ به یک اکسس‌پوینت خلوت‌تر وصل شوید یا برخی از کاربران رفته باشند و شما جای آن‌ها را بگیرید.

۳- نزدیک‌ترین اکسس‌پوینت را پیدا کنید

در مکان‌های عمومی بزرگ مانند فرودگاه‌ها یا مجتمع‌های تجاری؛ از چندین اکسس‌پوینت یا آنتن خارجی برای ارایه سرویس وای‌فای عمومی استفاده می‌شود. یکی از ترفندهایی که به افزایش سرعت اینترنت وای‌فای عمومی شما کمک می‌کند؛ یافتن نزدیک‌ترین اکسس‌پوینت یا آنتن به خودتان است. معمولا وقتی می‌خواهید به وای‌فای عمومی وصل شوید؛ چندین شبکه یا اکسس‌پوینت دیده می‌شود.

سعی کنید شبکه‌ای که درصد آنتن قوی‌تری دارد و احتمالا به شما نزدیک‌تر است را انتخاب کنید و در جای ثابتی قرار بگیرید تا یک لینک پایدار و با سرعت خوب استفاده کنید.

۴- قطع نشوید

در وای‌فای عمومی باید یک پهنای‌باند ثابت میان تعداد زیادی کاربر تقسیم شود. بنابراین؛ کاربرانی که زودتر به شبکه وصل شده باشند و لینک ارتباطی خود را حفظ کنند؛ در اولویت هستند. به زبان ساده؛ اگر به یک کانکشن وای‌فای عمومی متصل شده و سرعت خوبی دارید؛ نهایت استفاده را ببرید و اتصال خود را قطع نکنید. 

حتا اگر می‌خواهید برای چندین دقیقه از وای‌فای استفاده نکنید؛ بهتر است وای‌فای عمومی را روشن گذاشته و جای خود را رزرو کنید. البته؛ در استفاده از یک وای‌فای عمومی باید نکات امنیتی را به طور کامل رعایت کنید.

بارها این تجربه را داشتیم که از یک وای‌فای عمومی سریع لذت برده ولی پس از یک ساعت، وقتی می‌خواهیم دوباره به همین وای‌فای متصل شویم؛ دیگر سرعت خوبی ندارد!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا