آموزش

چگونه بفهمیم دیگران از وای‌فای ما استفاده می‌کنند؟

حتما برای شما هم این سوال مطرح شده است. وقتی احساس می‌کنید سرعت وای‌فای نسبت به گذشته افت کرده یا حجم اینترنت زودتر از موعد و روال معمول شما به اتمام می‌رسد؛ شاید شک کنید افراد و دستگاه‌هایی شبکه وای‌فای شما را هک کردند و غیرقانونی از اینترنت شما استفاده می‌کنند.

این روزها پدیده «وای‌فای دزدی» رواج بیشتری یافته است. آپارتمان‌ها به هم نزدیک هستند، انواع اپلیکیشن‌های موبایل برای هک شبکه‌های بی‌سیم به طور رایگان روی وب عرضه شده است و دانستنی‌های کاربران افزایش پیدا کرده است.

آمار دقیقی از هک وای‌فای خانگی در دست نیست ولی به طور یقین می‌توان گفت در هر مجتمع یا ساختمان آپارتمانی؛ چندین وای‌فای توسط دیگران بدون اجازه و غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. موسسه IDC در سال ۲۰۱۶ گزارشی داده بود که نزدیک به ۴۳ درصد شبکه‌های وای‌فای دنیا از سیستم رمزنگاری بسیار ساده‌ای برخوردار بوده یا اصلا هیچ‌گونه رمزعبور و مکانیزم امنیتی ندارند.

بنابراین؛ حتا اگر برای وای‌فای خودتان یک مرزعبور سخت و کاملا امن انتخاب کردید و مطمئن هستید هیچ‌کس از وای‌فای شما استفاده نمی‌کند؛ باز هم بهتر است برخی مواقع به دنبال دزدان احتمالی باشید.

در ادامه چند ترفند ساده برای فهمیدن این موضوع که افراد یا دستگاه‌های دیگر به وای‌فای شما وصل می‌شوند یا خیر، پیشنهاد می‌کنم:

بررسی چراغ‌های روتر بی‌سیم

یک روش ساده و بسیار در دسترس؛ خاموش کردن تمامی دستگاه‌های متصل به وای‌فای است. گوشی موبایل، لپ‌تاپ، تبلت و گوشی دیگر اعضای خانواده را برای چند دقیقه خاموش کنید و بعد چراغ‌های روتر بی‌سیم یا مودم روتر خود را زیرنظر بگیرید. اگر چراغ وای‌فای یا شبکه بی‌سیم روتر هنوز چشمک می‌زند؛ پس دستگاه دیگری به روتر متصل است و دارد از اینترنت استفاده می‌کند. 

معمولا باید این کار را در ساعت‌هایی انجام دهید که حدس می‌زنید وای‌فای شما کند می‌شود یا دیگران از اینترنت شما استفاده می‌کنند.

از روی این لینک درباره این موضوع بیشتر بخوانید!

مشاهده فهرست دستگاه‌های متصل به وای‌فای روی روتر بی‌سیم

یک روش علمی و مطمئن برای یافتن دستگاه‌های متصل به وای‌فای؛ مراجعه به پنل مدیریتی روتر بی‌سیم یا مودم روتر است. تمام روترها در پنل خود گزینه و بخشی برای گزارش دستگاه‌های متصل به روتر دارند.

این بخش ممکن است با نام‌های مختلفی مانند DHCP Client Table یا DHCP Client List و list of Attached Devices و غیره باشد. با کمی جست‌وجو در بخش شبکه بی‌سیم یا DHCP می‌توانید فهرستی از دستگاه‌های متصل به روتر مشاهده کنید.

معمولا در این فهرست؛ یک نام برای دستگاه نوشته شده است و آدرس MAC و IP دستگاه نیز درج می‌شود. با تطابق نام و آدرس MAC دستگاه‌ها با دستگاه‌هایی که خودتان دارید و اکنون به روتر متصل هستند؛ به راحتی می‌توان فهمید که آیا دستگاه ناشناس دیگری هم به شبکه بی‌سیم متصل است یا خیر!

نرم‌افزارهای مانیتورینگ

یکی دیگر از روش‌های معمول برای بررسی وضعیت امنیت شبکه وای‌فای، استفاده از ابزارها و اپلیکیشن‌های مانیتورینگ وای‌فای است. روی اینترنت اپ‌ها کوچک، سبک و رایگانی عرضه شده است که خیلی ساده کار می‌کنند و به شما می‌گویند چه دستگاه‌هایی به وای‌فای شما متصل هستند.

کاربران اندرویدی می‌توانند اپلیکیشن ایرانی بسیار ساده و کاربردی «کی به وای‌فای وصله» را دانلود و نصب کنند. کاربران iOS هم می‌توانند با اپلیکیشن WiFi Device Scanner دستگاه‌های متصل به شبکه را پیمایش کنند.

البته، اپلیکیشن های بسیار قدرتمند و معروفی هم در این زمینه وجود دارد. برای نمونه می‌توان به NirSoft Wireless Network یا Who’s on my WiFi و Watcher اشاره کرد. 

برخی از روترهای بی‌سیم مانند روترهای لینک‌سیس یا نت‌گیر اپلیکیشن‌هایی برای مدیریت روتر بی‌سیم دارند که روی خود این اپلیکیشن، ابزاری برای مانیتورینگ شبکه و مشاهده افراد متصل به آن عرضه شده است.

وقتی فهمیدیم افراد ناشناس به وای‌فای متصل شدند…

اگر متوجه شدید دستگاه یا افرادی به طور ناشناس و بدون اجازه شما به وای‌فای شما متصل می‌شوند و احتمالا از اینترنت شما استفاده می‌کنند؛ باید چندین کار را به طور همزمان انجام دهید:

۱- رمزعبور وای‌فای و روتر بی‌سیم را تغییر دهید و رمزهای پیچیده‌تر و پیشرفته‌تری تعریف کنید.

۲- سیستم رمزنگاری وای‌فای را قوی‌تر کنید. اگر از پروتکل رمزنگاری WEP استفاده می‌کنید، آن را به WPA و اگر از WPA استفاده کردید به WPA2 تغییر دهید. بهترین متد برای رمزنگاری وای‌فای استفاده از 

WPA2-AES است.

۳- با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند Moocher Hunter می‌توانید دستگاه‌های ناشناس متصل به وای‌فای را بلوکه کنید یا آدرس MAC آن‌ها را به روتر بی‌سیم و بلک‌لیست بدهید.

۴- می‌توانید نام شبکه وای‌فای یا SSID خود را پنهان کنید تا افراد ناشناس نتوانند اصلا وای‌فای شما را ببینند. آموزش کامل پنهان‌سازی SSID یک شبکه را از روی این لینک بخوانید. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا