آموزش

چگونه برای خودمان کابل شبکه اترنت بسازیم؟

کابل‌های شبکه در اندازه و قیمت‌های مختلفی به راحتی در دسترس ما هستند.

کافی است خودتان را به یک مغازه فروش تجهیزات موبایل و کامپیوتر برسانید تا هر نوع کابل شبکه اترنتی را به شما بدهد. اما گاهی اوقات نیاز به کابلی با طول نامتعارف دارید که در بازار وجود ندارد.

گاهی اوقات هم دوست داریم خودمان چیزی بسازیم و تبدیل به یک گیک شویم. 

به هر حال، ساختن یک کابل شبکه اترنت اصلا سخت نیست و اگر ابزار لازم را داشته باشید؛ ساده‌ترین و لذت‌بخش‌ترین کار دنیا می‌شود.

برای ساختن یک کابل شبکه نیاز به ابزارهای زیر داریم:

۱- کابل اترنت (UTP) به اندازه‌ای که مورد نیاز شما است. این کابل می‌تواند از نوع Cat5e یا Cat6 باشد

۲- ابزار Crimping یا سیم‌لخت‌کنی که کریمپر داشته باشد. این ابزار به آچار شبکه هم معروف است

۳- کانکتور RJ45

۴- تستر کابل شبکه (در صورت امکان)

۵- قیچی

اگر ابزار تستر کابل شبکه در دسترس ندارید؛ می‌توانید پس از ساختن کابل شبکه، با استفاده از دو لپ‌تاپ یا یک لپ‌تاپ و کامپیوتر، آن را آزمایش کنید.

در برخی فروشگاه‌ها، تمام ابزارهای بالا در یک جعبه‌ابزار قرار داشته و به شما تحویل داده می‌شود. اگر تصور می‌کنید برای دفعات زیادی نیاز به ساختن کابل شبکه خواهید داشت؛ پیشنهاد می‌کنیم یک جعبه‌ابزار شبکه را خریداری کنید.

آموزش گام‌به‌گام ساختن کابل شبکه

۱- به اندازه لازم و کافی روکش روی کابل شبکه را بردارید. این کار را می‌توانید با یک قیچی یا سیم‌لخت‌کن انجام دهید:

۲- به آرامی رشته سیم‌های جفتی تاب داده شده را از یکدیگر جدا کنید تا به ژاکت کابل شبکه برسید. ژاکت همان محوری است که کابل‌ها دور آن پیچیده شده‌اند.

با استفاده از آچار شبکه و تیغه آن، باید این ژاکت را بدون آسیب زدن به سیم‌ها ببرید. این کار را با قیچی هم می‌توان انجام داد.

در مرحله بعد، سیم‌های جفتی را به خوبی از هم جدا کنید تا ۸ سیم هم اندازه و مجزا داشته باشید. با پیچاندن برعکس سیم‌ها از یکدیگر جدا می‌شوند:

۳- در این مرحله باید هشت سیم را به ترتیب استاندارد T568B کابل استریت مرتب‌سازی کرده تا کانکتور RJ45 را سوار کنید. از راهنمای رنگی زیر برای این چینش سیم‌ها استفاده کنید:

اگر هنوز متوجه نشدید که سیم‌ها چگونه باید مرتب شوند؛ از جدول زیر استفاده کنید:

۴- حالا این سیم‌های مرتب شده را با دقت وارد کانکتور RJ45 کنید. دقت کنید که سیم‌ها نباید بزرگ و کوچک باشند. اگر اندازه سیم‌ها یکسان نیست؛ با قیچی یک برش بزنید تا همه یکسان شوند.

۵- پس از اینکه مطمئن شدید که هر سیم به طور کامل در کانکتور قرار گرفته است؛ با استفاده از آچار شبکه کانکتور RJ45 را پرس کنید. باید کانکتور RJ45 را داخل ابزار Crimping قرار داده و دو دسته را با انگشتان خود فشار دهید:

۶- همین مراحل را برای یک سر دیگر کابل شبکه انجام دهید تا کابل اترنت شما کامل و آماده استفاده شود.

۷- برای آزمایش کابل شبکه می‌توانید از تستر کابل شبکه استفاده کنید. روش دیگر، اتصال دو لپ‌تاپ به یکدیگر با کابل شبکه تا مطمئن شوید که به درستی کار می‌کند.

شاید دوست داشته باشید مطالب زیر را هم نگاهی بیندازید:

آشنایی با انواع کابل شبکه، سرعت و تفاوت‌های آن‌ها

از نظر سرعت کدام کابل اترنت Cat۵e ،Cat۵ و Cat۶ را بخریم؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

    1. سلام
      برای کار شما که ارتباط ساده میان یک روتر با پی‌سی است؛ فرقی میان این دو کابل نیست. هر دو CAT7 هستند که برای سرعت حداکثری ۱۰ گیگابیت مناسب است.
      اگر بیرون از خانه می‌خواستید کابل‌کشی کنید؛ می‌شد گفت مدل ۱ متری بهتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا