آموزش

آیا هر مودمی که از TDD پشتیبانی کند برای استفاده از اینترنت TD-LTE مناسب است؟

اگر در مشخصات مودم‌های ۴G دقت کرده باشید یا دیتاشیت آن‌ها را مطالعه کنید؛ از هر دو نوع فرکانس‌های TDD و FDD پشتیبانی می‌کنند.

فرکانس‌هایی FDD که تکلیف‌شان مشخص است و برای استفاده از شبکه‌های ۴G LTE هستند ولی پشتیبانی از فرکانس‌های TDD به چه معنا است؟ آیا به این معنی است که مودم‌های ۴G از اینترنت TD-LTE پشتیبانی کرده و می‌توانیم با یک سیم‌کارت TD-LTE از این سرویس استفاده کنیم؟

غالب اسمارت‌فون‌های رده بالای بازار مانند سری گلکسی سامسونگ یا آیفون‌های اپل هم از فرکانس‌های TDD پشتیبانی می‌کنند. آیا این اسمارت‌فون‌ها هم قابلیت پشتیبانی از TD-LTE دارند؟

نوشتن درباره این موضوع زمانی به ذهنم خطور کرد که یک خواننده سایت پیامی برایم فرستاد و گفته بود دنبال یک مودم TD-LTE خوب است ولی مودم‌های ایرانسل را پسند نکرده است و می‌واهد تی‌پی‌لینک MR200 را خریداری کند.

این خواننده عزیز رفته بود مشخصات کامل این مودم را بررسی و متوجه شده بود از فرکانس‌های TDD پشتیبانی می‌کند.

جواب تا حدود زیادی مشخص است. نه با مودم‌های ۴G و نه با گوشی‌های موبایل نمی‌توانیم به شبکه اینترنت TD-LTE متصل شویم. 

پشتیبانی می‌کنند اما اجازه استفاده ندارید

ایرانسل و همین‌طور مبین‌نت از فرکانس‌های رادیویی ۳۵۰۰ و ۳۷۰۰ مگاهرتز برای اینترنت TD-LTE استفاده می‌کنند که غالب روترهای ۴G و اسمارت‌فون‌ها این فرکانس‌ها را ندارند.

به علاوه، ایرانسل سیم‌کارت TD-LTE را فقط برای یک سری مودم‌های خاص که خودش عرضه می‌کند؛ قفل کرده است و اجازه نمی‌شود شما با هر مودمی به TD-LTE متصل شوید.

البته، اپراتورهای دیگر هم این کار را کردند و به همین‌ دلیل باید برای استفاده از سیم‌کارت و اینترنت TD-LTE؛ حتما از خود اپراتور مودم TD-LTE را خریداری کنیم.

حالا یک مودم هواوی به نام TF-i60 هم در بازار ایران آمده که از فرکانس‌های همه اپراتورهای TD-LTE پشتیبانی می‌کند و امکان استفاده از اینترنت TD-LTE را می‌دهد.

این یک بازار انحصاری و بسیار پول‌ساز برای اپراتورها است و اجازه نمی‌دهند کاربران هر مودمی را خریداری و با انداختن یک سیم‌کارت TD-LTE روی آن به اینترنت وصل شوند.

بنابراین؛ خلاصه این بحث می‌شود اینکه شما نمی‌توانید هر مودم و اسمارت‌فونی را برای اینترنت TD-LTE در ایران استفاده کنید؛ حتی اگر از فرکانس‌ها و شبکه TDD پشتیبانی کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫7 دیدگاه ها

  1. وقتی مشتریا مودمای اونارو نخرن و یک همبستگی ملی در این کار باشه (که بعید میدونم تو ایران همچین اتفاقی بیفته) اونوقت اپراتورها مجبور به باز کردن سیمکارتها برای تمام مودمهایی که پشتیبانی میکنند میشن

    1. اینکارم میتونن بکنن ولی اونوقت یه اپراتوری مثل ایرانسل نمیات مودم هواوی b612 رو به قیمت۳۶۰هزارتومان اونم با افزایش سرسام اور قیمتهای اینروزای بازار دست مشتریش بده یا هر اپراتور دیگه ای اینکارو شاید انجام بدن با ازاد سازی قیمتهای مودم هاشون

      1. سلام، من میخواستم بسته اینترنت بگیرم نوشته بود مثلا یکساله ۸۰ گیگ TDD، یعنی من نمیتونم با سیمکارت ایرانسل و یه گوشی معمولی اندروید از این اینترنت استفاده کنم؟
        با بسته های اینترنتی که تاحالا خریدم هیچ مشکلی نداشتم.
        این اولین بار هست که TDD رو شنیدم.

        1. سلام
          بله با سیم کارت ایرانسل معمولی نمی‌توانید از بسته‌های TDD استفاده کنید
          باید سیم کارت TDLTE یا TDD داشته باشید
          کلا داستان اینترنت موبایل با اینترنت TDLTE متفاوت است

  2. بهترین مودم برای گیمینگ انلاین کدومه(کدوم مدل) و از کدوم شرکت اسیاتک ایرانسل یا … لطفا راهنمایی کنید.

  3. سلام خسته نباشین اقای محمدی زاده ببخشید در مورد این باند tdd lte کنجکاو بودم بدونم .ایا این باند قابلیت ۴.۵g tdd lte رو داره یا این ۴.۵g که باید cat 6 به بالا و سرعت ۳۰۰ و بیشتر رو داشته باشه مخصوص باند fdd lte هست ؟ و این cat 6 به بالا وسرعت ۳۰۰ وبیشتر روی کیفیت و بهتر بودن باند tdd lte و سرعت اثر گذار هست؟ یا اینای که مینویسن مخصوص باند fdd lte هست . با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا