آموزش

چگونه یک آنتن وای‌فای بیرونی را به روتر بی‌سیم متصل کنیم؟

یکی از روش‌های تقویت وای‌فای، نصب آنتن بیرونی است. آنتن بیرونی (Outdoor Wi-Fi Antenna) کمک می‌کند امواج روتر بی‌سیم در یک فضای بزرگ و باز منتشر شوند و مثلا شما بتوانید در محوطه ویلا، پارکینگ و مکان‌هایی دورتر از خانه هم وای‌فای داشته باشید.

امروزه، بسیاری از دوربین‌های نظارتی، سنسورهای اینترنت اشیا و سیستم‌های امنیتی نیاز به اتصال وای‌فای دارند و شما باید سیگنال‌های روتر بی‌سیم کار گذاشته در خانه را به آن‌ها برسانید.

وقتی می‌خواهید از آنتن وای‌فای بیرونی استفاده کنید؛ باید آن را به روتر بی‌سیم متصل کنید. اگر این اتصال به درستی انجام نشود یا اینکه سیگنال‌های وای‌فای بلوکه شوند؛ علاوه بر اینکه زحمات شما هدر رفته است؛ استفاده از وای‌فای هم غیرممکن می‌شود.

برای نصب یک آنتن وای‌فای بیرونی نیاز به چند ابزار و دانستن نکات جزیی و بسیار مهمی داریم که در ادامه می‌خوانید:

مراحل نصب آنتن وای‌فای بیرونی

معمولا آنتن‌های بیرونی با یک کابل کواکسیال به روتر بی‌سیم متصل می‌شوند. یک سر این کابل کانکتور آنتن وای‌فای و یک سر دیگر آن می‌تواند درگاه USB یا باز هم کانکتور آنتن باشد. 

در بازار مبدل‌های کانکتور آنتن به USB هم وجود دارد که می‌توانید برای اتصال روتر به آنتن بیرونی استفاده کنید. به هر حال، وقتی آنتن بیرونی وای‌فای خریداری می‌کنید؛ باید با توجه به مدل و نوع اتصال آن، تجهیزات دیگر را هم خریداری کنید.

۱- ابتدا، یک سر کابل کواکسیال دارای درگاه USB را به روتر بی‌سیم متصل کنید. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید؛ برخی آنتن‌های بیرونی یک آداپتور وای‌فای USB دارند. یک سر این آداپتور درگاه USB و یک سر دیگر آن کانکتور کابل کواکسیال است.

۲- کابل کواکسایل آنتن را از طریق مطمئن‌ترین و نزدیک‌ترین مکان به فضای باز و محلی که باید آنتن وای‌فای بیرونی نصب شود؛ عبور دهید و پای آنتن بیرونی برسانید.

۳- بهتر است کابل آنتن به دیوار یا پایه‌ای محکم شود و همین‌طور آزاد در فضا نچرخد تا احتمال قطعی و خرابی آن کاهش پیدا کند. با پرچ‌هایی می‌توانید بدون اینکه به کابل آسیبی برسد؛ آن را محکم کنید.

۴- آنتن بیرونی را در یک فضای دارای ارتفاع از سطح زمین و مکانی خلوت از موانع نصب کنید. بهتر است تمام اطراف آنتن خالی باشد تا سیگنال‌ها در همه جهت‌ها منتشر شوند. اگر قرار است در یک مکان خاصی از وای‌فای استفاده کنید؛ بهتر است آنتن بیرونی تا حد ممکن نزدیک به آن‌جا باشد.

۵- سر دیگر کابل آنتن را به آنتن متصل کنید. ممکن است کابل آنتن از نوع USB یا کانکتور آنتن باشد. برخی اوقات باید از مبدل کانکتور آنتن به USB استفاده کنید.

۶- محل اتصال‌ها را با چسب‌ها و خمیرهای سیلیکونی به طرز بسیار محکمی بپوشانید تا هیچ‌گونه نویز و نشت سیگنال نداشته باشید. اجازه بدهید این خمیرها و چسب‌های سیلیکونی خشک شوند.

۷- حالا باید روتر بی‌سیم را روشن و وضعیت سیگنال‌دهی آنتن بیرونی را بررسی کنید. ممکن است با جابه‌جایی آنتن قدرت وای‌فای بهتر شود. البته، مناسب‌تر آن است که قبل از زدن چسب‌های سیلیکونی، بهترین مکان برای نصب آنتن بیرونی را پیدا کرده باشید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا