آموزش

۵ نکته مهم که باید درباره وای‌فای هواپیما بدانید!

در حالی‌که هنوز ایرلاین‌ها و هواپیماهای پروازهای داخلی به سیستم وای‌فای مجهز نشده‌اند؛ شاهد ارایه سرویس وای‌فای در پروازهای بسیاری از ایرلاین‌های خارجی هستیم.

پروازهای طولانی‌مدت و چندین ساعت برای بسیاری از مردم طاقت‌فرسا است و حوصله‌شان سر می‌رود. برخی از مسافران هم نیاز دارند در پرواز هنوز متصل باشند و کارهای خود را دنبال کنند.

بیشتر بدانید: چگونه وای‌فای در پروازهای ۳۵ هزار پایی کار می‌کند و چرا همه پروازها وای‌فای ندارند؟

بنابراین؛ این روزها دیگر دسترسی به وای‌فای در پروازها امری طبیعی است. برخی خطوط هواپیمایی سرویس وای‌فای را رایگان در اختیار مشتری قرار می‌دهند و برخی دیگر در قبال دریافت هزینه، به مسافران وای‌فای می‌دهند.

در حالی‌که همیشه استفاده از وای‌فای در هواپیما اتفاقی خوب و مثبت است ولی بهتر است درباره‌اش اطلاعاتی که لازم است را داشته باشید و با آگاهی بیشتر از این سرویس‌ها در پروازهای خارجی بهره ببرید. در زیر ۵ نکته مهم درباره وای‌فای هواپیما را مرور می‌کنیم:

۵ نکته مهمی که باید بدانید

۱- فرض کنید امن نیست: جتی امن‌ترین سرویس‌های اینترنت و وای‌فای هواپیماها باز هم هک شده و به انواع بدافزارها، کدهای مخرب و حملات سرقت‌کننده اطلاعات آلوده شده‌اند. بنابراین، باید تصور کنید وای‌فای هواپیما همانند وای‌فای کافی‌شاپ، هتل و مراکز عمومی است. هر فردی در هواپیما می‌تواند به طور بالقوه اطلاعات شما را سرقت کند. باید تمام نکات ایمنی استفاده از یک وای‌فای عمومی را رعایت کنید.

۲- شبکه‌های خصوصی مجازی دارید: بسیاری از خطوط هواپیمایی به شما اجازه می‌دهند در پروازها از VPN استفاده کنید. VPN امنیت بیشتری برای شما روی یک وای‌فای عمومی به همراه می‌آورد و امکان سرقت اطلاعات شما کاهش پیدا خواهد کرد. پیش از اتصال به وای‌فای، امکانات، پورت‌ها و روش‌های استفاده از VPN را سوال کنید.

۳- استریم ویدیو امکان‌پذیر است: وای‌فای هواپیماها بسیار بیشرفت کرده و سریع‌تر شده است. شما می‌توانید در برخی پروازها تا سرعت ۷۰ مگابیت بر ثانیه به اینترنت متصل شوید. این سرعت به شما اجازه استریم ویدیو را می‌دهد. بنابراین؛ می‌توانید در حین پرواز، ویدیوها، فیلم‌ها، سریال‌ها و کلیپ‌های تصویری خود را ببینید و از زمان پرواز نهایت استفاده را ببرید. البته، همیشه به حجم اینترنت و وای‌فای تعلق گرفته به شما توجه داشته باشید.

Man using laptop in airplane

۴- بالای آب هم وای‌فای دارید: در گذشته، غالب هواپیماها سرویس وای‌فای و اینترنت خود را از روی سرویس‌ها و برج‌های مخابراتی زمین دریافت می‌کردند. پس، اگر یک پرواز از روی آب و اقیانوس رد می‌شد؛ سیستم وای‌فای قطع بود. امروزه، بیشتر هواپیماها سعی می‌کنند سرویس وای‌فای خود را از ماهواره‌ها تامین کنند که دیگر شاهد قطعی اینترنت در بالای آب‌ها نیستیم. شما می‌توانید مسافر پروازهای ۱۵ تا ۲۰ ساعت باشید و در تمام این مدت به وای‌فای دسترسی پیدا کنید.

۵- مشکلات کمتری دارید: باز هم در سال‌های گذشته، اوج‌گیری یا فرود هواپیما باعث اختلال در سیستم وای‌فای می‌شد. مثلا، اگر هواپیما بیش از اندازه ارتفاع می‌گرفت یا برعکس به سطح زمین نزدیک‌تر می‌شد؛ وای‌فای به مشکل برمی‌خورد. این روزها با افزایش امکانات و قدرت آیرودینامیکی هواپیماها و تقویت آنتن‌های وای‌فای؛ این مشکلات مشاهده نمی‌شوند و مسافران در غالب دقیقه‌ها یک وای‌فای پایدار و با سرعت مناسب دارند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. با سلام
    مطلب خیلی خوب و جالبی بود و من تا آخرش خواندم
    تنها نکته مهمی که به ذهنم میرسه اینه که خوبه عنوان مطالب با خود مطالب همخوانی بیشتری داشته باشه و مقاله هاتون مثل تیر خبرهای جراید نشه که با تیترهای جذاب و بی ربط به متن سعی در جذب بیشتر مخاطب دارند.
    نکات این مقاله جهت اطلاعات جالب بودند ولی فقط دوتاش کاربردی بود و ۳ تای دیگش در واقع اطلاع رسانی بودند تا کاربردی. در ضمن در مورد نکته دوم هم اگر در هواپیمایی نشه از وی پی ان استفاده کرده بعیده که میهمان دار هواپیما بتونه کمکی بهتون بکنه یا اطلاعات فنی در این مورد داشته باشه. حتی وای فای ارائه شده در هتل ها (حداقل هتل های ایرانی و خارجی که من رفتم) هم چنین اطلاعاتی ندارند و چنین خدماتی نمیدن. یا پورت ها روی سرویسشون بازه ، یا بستست و تغییر هم نمیدن. تنها کاری که تو هتل براتون انجام میده اگر مشکلات اینچنینی داشته باشید اینه که یک فرم میدن بهتون که مشکل فنی رو برای مدیرشبکه هتل توش بنویسید. (اون هم در هتل ۵ ستاره!)
    تنها خدماتی که روی سرویس وای فای بهتون میدن در صورت قطعی و عدم دسترسی کامل به اینترنت هستش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا