آموزش

با به‌روزرسانی فریم‌ویر مودم‌های هواوی B612 یا ایرانسل TF-i60 از تجمیع فرکانس و MIMO 4×4 سود ببرید

دو سال پیش که مودم هواوی B612 یا همان ایرانسل TF-i60 توسط ایرانسل وارد ایران شد و سروصدا کرد؛ مشکلاتی در فریم‌ویر و پنل مدیریتی آن مشاهده شد.

ایرانسل و هواوی وعده کردند یک فریم‌ویر جدید برای این مودم داده خواهد شد که برخی از مشکلات آن را رفع می‌کند. مثلا، عدم ثبات در اتصال به شبکه ۴.۵G، آنتن‌دهی ضعیف یا MIMO 2×2 و عدم پشتیبانی از تجمیع فرکانس برخی از مشکلات این مودم بودند.

همین مشکلات باعث می‌شدند خریداران توی ذوق‌شان بخورد و غالب‌شان از این مودم روتر راضی نباشند.

اکنون، حدود یک ماهی است که فریم‌ویر جدید برای این مودم عرضه شده و کاربران در حال به‌روزرسانی و ارتقای فریم‌ویرهای مودم‌های خود هستند.

راهنمای به‌روزرسانی فریم‌ویرهای مودم‌های B612 و TF-i60

خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای که در انجمن‌ها و همین‌طور تماس‌های کاربران منتشر شده؛ رفع شدن برخی از مشکلات مودم هواوی B612 است؛ به‌طوری‌که سرعت دانلود کاربرانی که به فریم‌ویر جدید ارتقا دادند به مرزهای ۱۰۰ و ۱۴۰ مگابیت رسیده است.

سرعت‌های پایدار دانلود هم نزدیک به ۷۰ الی ۸۰ مگابیت است که بسیار مناسب بوده و حالا سرعت واقعی این مودم را نشان می‌دهد.

به طور مشخص، با فریم‌ویر جدید، مودم هواوی B612 (ایرانسل TF-i60) از قابلیت‌های تجمبع فرکانس و MIMO 4×4 پشتیبانی می‌کند که همین‌ها باعث بهبود انتن‌دهی و افزایش سرعت شدند.

تجمیع فرکانس

CA (تجمیع فرکانس) قابلیتی است که اجازه می‌دهد کاربر دو فرکانس رادیویی مجزا را با یکدیگر ترکیب کند تا به سرعت بالاتری روی مودم دست یابد. در مودم B612 چون از رده LTE Cat6 است؛ امکان تجمیع فرکانس ۲ باند رادیویی یا CA2 وجود دارد.

برخی از دوستان و کاربران سوال کردند روی فرکانس‌های TD-LTE امکان CA هست؟ در جواب باید گفت بله روی این فرکانس‌ها هم تجمیع فرکانس صورت می‌گیرد و اگر شما تنظیمات مودم را روی CA قرار دهید؛ می‌توانید از پهنای‌باند دو فرکاسن رادیویی اختصاصی TDD برای افزایش سرعت استفاده کنید.

MIMO

قابلیت بعدی افزوده شده به مودم TF-i60، پشتیبانی از MIMO 4×4 است. این مودم از ابتدا به ۴ آنتن LTE داخلی مجهز شده بود ولی فریم‌ویر اولیه بیشتر از MIMO 2×2 را پشتیبانی نمی‌کرد که خوش‌بختانه با ارتقای فریم‌ویر می‌توان از MIMO 4×4 سود برد.

MIMO 4×4 یعنی استفاده از ۴ آنتن مجزا برای تبادل اطلاعات و این نتیجه‌ای جز افزایش سرعت ندارد. تصور کنید شما با ۲ آنتن به دکل‌های موبایل متصل شوید یا اینکه از ۴ آنتن استفاده کنید. 

در حالت MIMO 4×4 تجمیع فرکانس صورت نگرفته است و شما از یک باند رادیویی استفاده می‌کنید ولی ۴ لینک و خط ارتباطی مجزا با آنتن BTS موبایل دارید و می‌توانید اطلاعات را با سرعت بیشتری دریافت کنید.

اینکه کدام‌یک از این دو حالت برای مودم شما بهتر است و باید روی آن تنظیم کنید؛ دقیقا به منطقه سکونت شما برمی‌گردد. برخی اوقات MIMO 4×4 سرعت بهتر و پایدارتری می‌دهد و گاهی اوقات CA جواب خواهد داد.

همان‌طور که گفتیم؛ گزارش‌های کاربران نشان می‌دهد باید با این قابلیت‌ها و به‌خصوص MIMO 4×4 به سرعت‌های نزدیک به ۱۰۰ مگابیت روی شبکه‌های TD-LTE و ۴G برسید.

شبکه ۴.۵G

برخی از کاربران هم سوال کردند مودم‌های یاد شده با فریم‌ویر جدید از شبکه ۴.۵G پشتیبانی می‌کنند؟

در جواب باید گفت این مودم‌ها از همان ابتدا این شبکه را پشتیبانی و شناسایی می‌کردند ولی به علت مشکلات فریم‌ویر و عدم پایداری سیگنال‌ها غالب اوقات روی ۴G قفل می‌کردند.

با به‌روزرسانی فریم‌ویر دیگر این مشکل رفع شده و به راحتی شبکه موبایل ۴.۵G برای دستیابی به سرعت بالاتر شناسایی و روی آن قفل می‌شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫24 دیدگاه ها

    1. ظاهرا هنوز برای مودم‌های مبین‌نت به‌روزرسانی فریم‌ویر داده نشده است. با بچه‌های مبین‌نت در حال تبادل اطلاعات هستم تا مورد دقیق‌ترش را بپرسم و بعد اعلام کنم

      1. با سلام و احترام،
        بین مودم های داخلی ایرانسل کدوم مدل از نظر آنتن دهی قوی تره و در کل سرعت بیشتری نسبت به بقیه مودم های ایرانسل ارائه میده؟ پیشنهاد شما خرید همین مودمه یا مدل دیگه ای؟
        صرفا ایرانسل ملاک نیست اگر برند خاصی هم مثل هواوی مدنظرتونه لطفاً بفرمایید. سپاس.

  1. خسته نباشید، من fti60 ایرانسل دارم، احتمال داره اتوماتیک اپدیت شه؟؟ چون من اپدیت نکردم،،، الان چند روزه مودم انتن دهیش خوب شده، ۵ تا چراغش روشن میشه، قبلا سه یا چهار تا روشن میشد

  2. ببخشید سوال دیگم این بود که من ۵ تا چراغم روشن شده ولی تغییری تو سرعت ایجاد نشده زیاد. ca و mimo هم تغییر دادم اتفاقی نیفتاد. نیاز هست مودم رو یک بار ریست کنم؟؟؟؟

  3. سلام چنتا سوال داشتم
    میخاستم ببینم الان با این وضع خوبع که ۳۵۰ تومن پول این مودم رو بدم ؟ میخاسم i 40 رو ۱۸۰ بگیرم که این مطلب رو خوندم ….
    اگر انلاک شده این مودم رو بگیرم مشکلی بوجود نمیاد…؟
    اگر آنلاک شده رو بگیرم سیم کارتtd lte میتونم براش بگیرم یا خیر….
    سپاس گذارم

    1. آنلاک مودم مشکلی پیش نمی‌آورد
      با فریم‌ویر جدید ارزش خریدن دارد چون هم سرعت و هم آنتن‌دهی بسیار بهتر شده است و واقعا LTE Cat6 است

  4. برورسانی شده ولی همچنان اینترنت ۴.۵ نمگیره
    چه پیکربندی ( تنظیماتی) را باید وارد مودم کرد
    باید شبکه خودکار باشه یا only 4g باشه

  5. با آپدیت فریم‌ور، حالت تجمیع فرکانس فقط برای باند‌های ۴۲ و ۴۳ انجام میشه و در واقع فقط برای TD امکانپذیره. با سیمکارت ۴G یا FDD تجمیع فرکانس انجام نمیشه مگر اینکه باز هم از حالت اتوماتیک دربیارید کانال‌های شبکه رو، و روی TDD قرار بدین که باز هم اینجوری حتی با اینکه سیم‌کارت۴G نصب کردین توی مودم، مودم روی باند ۴۲ قرار میگیره و علامت ۴G+ ظاهر میشه.

  6. سلام از کجا میتونم مودم b612 انلاک کارخانه ای نه از این انلاک دستی ها خریداری کنم؟ چون توی بازار همه از این انلاک شده ها میفروشن
    و دوم اینکه راه تشخیص اینکه انلاک شده است یا انلاک کارخانه ای هست رو میشه لطف بفرمایید بگید
    ممنونم

  7. این مودم ایرانسل رو من دارم بعد رو حالت ca که میزارم سرعتش بعضی وقتا خوب میشه میره رو ۸MB ولی اکثر اوقات سرعت دانلود میره ۳MB . نمیشه کاری کرد سرعتش ثابت بمونه رو ۸ خیلی نوسان داره؟؟؟؟

  8. سلام ببخشید منم موقع تیک آپدیت رو میزنم پیغام faildمیاد.خواهشن راهنمایی بفرمایید
    من به اصطلاح انلاک کارخانه خریدم مدل b612
    ممنون ازسایت واطلاعات مفیدشما

    1. دلایل زیادی برای عدم آپدیت فریم‌ویر یک مودم روتر وجود دارد.
      عرضه نشدن فریم‌ویر جدید یا قفل بودن پنل یا باز نبودن پورت آپدیت و …
      اگر امکانش را دارید دستی فریم‌ویر را به‌روزرسانی کنید

  9. سلام
    من اصلا امکاناتی مثل update , CA , MIMO رو در پنل ادمین مودم ندارم باید چیکار کنم ؟
    مدل کامل b612s-25d
    بعد اینکه من به منظور انلاک فکتوری گرفتم ولی تو ssid های مودم اسم ایرانسل tfi60 هست
    ممکنه آنلاک شده ایرانسل باشه چون بدنه مودم هیچ نشان ایرانسلی نداشت

  10. سلام امروز یه tfi60 دست دو ازدیوار خریدم
    نرم افزار بروزه
    حالت CA و mimo 4*4 هم برای سیم tdd فعاله. مودم رو تو بالکن گذاشتم سرعتش در هر دو حالت ۶۱ دانلود و تقریبا ۲ آپلود است.
    درحالیکه ای دی اس الم ۱۲ هست. افتضاحه.

    سایت شبکه چی خیلی عالیه. با خوندن مقالات این سایت اطلاعات جامع و کاملی بدستم رسید و خرید کردم.

  11. درود بر شما. سپاس بابت ارایه بررسی‌های ارزشمند. پرسشی که دارم اینه که آیا امکان نصب فرم‌ور جدید مد‌لهای مختلف روی یکدیگر هست؟ مثلا این فرم‌‌ور به روز شده B612 از سمت ایرانسل رو روی مدل B622 آنلاک نصب کنیم. یا فرم‌ور G1 ایرانسل رو روی B622 آنلاک نصب کنیم و در عین حال تمامی امکاناتش هم فعال باشه و بتونیم ازش استفاده کینم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا