آموزش

چگونه فریم‌ویر مودم‌های B612 یا TF-i60 را به‌روزرسانی کنیم؟

دو روز پیش، مطلبی درباره به‌روزرسانی فریم‌ویر مودم‌های ایرانسل TF-i60 یا هواوی B612 به نسخه جدید منتشر کردیم.

فریم‌ویر جدید این مودم برخی مشکلات گذشته را رفع می‌کند و مهم‌ترین ویژگی آن، دسترسی به حالت تجمیع فرکانس (CA) با MIMO 4×4 است که سرعت و آنتن‌دهی بیشتری به همراه دارد.

پس از انتشار این پست، خواننده‌های زیادی هم روی مطلب و هم به صورت خصوصی پیام دادند و نحوه به‌روزرسانی فریم‌ویر مودم‌شان را سوال کردند. 

اینکه در مودم‌های ایرانسل چگونه می‌توان به فریم‌ویر جدید به‌روزرسانی کرد یا در مودم‌های مبین‌نت این مراحل چگونه است. از سوی دیگر، کاربرانی که مودم آنلاک خریدند یا خودشان مودم را آنلاک کردند؛ باز هم سوالاتی را مطرح کردند.

من سعی کردم جسته و گریخته به این پرسش‌ها پاسخ بدهم ولی چون تعدادشان بسیار بالا بود؛ احساس شد یک درخواست عمومی و مشکل غالب کاربران این مودم است.

از یکی از دوستان (سعید با نام کاربری saeex) که خواننده سایت شبکه‌چی است و از این طریق با هم آشنا شده و تبادل اطلاعات می‌کنیم؛ درخواست کردم اطلاعات مفصلی از به‌روزرسانی فریم‌ویرهای مودم‌هایش به همراه عکس برایم ارسال کند. 

چون این دوست عزیز هم مودم ایرانسل TF-i60 و هم هواوی B612 مبین‌نت را دارد و موفق شده فریم‌ویر هر دو مودم را به فریم‌ویر اصطلاحا ۱۹۶ ارتقا دهد. در ادامه می‌توانید مراحل کار را بخوانید.

نکته بسیار مهم ۱: ارتقای فریم‌ویر مودم‌های B612 و TF-i60 فقط با سیم‌کارت TD-LTE همان شرکت ارایه‌دهنده مودم میسر است و باید این سیم‌کارت روی مودم سوار شده باشد. پس، با سیم‌کارت ۴G یا سیم‌کارت شرکتی غیر از ارایه‌دهنده مودم عملا به‌روزرسانی فریم‌ویر ممکن نیست.

نکته بسیار مهم ۲: تا کنون چندین نسخه فریم‌ویر برای مودم‌های B612 و TF-i60 از جمله فریم‌ویرهای ۱۹۲ و ۱۹۵ ارایه شده است که هیچ‌یک قابلیت CA و MIMO 4×4 را پشتیبانی نکردند. اخیرا فریم‌ویر جدیدی معروف به فریم‌ویر ۱۹۶ عرضه شده که از MIMO 4×4 و CA پشتیبانی می‌کند. طبق صحبت‌های شنیده شده و همین‌طور سوال و جوابی که از بچه‌های مبین‌نت داشتم؛ آخرین فریم‌ویر این مودم به نام فریم‌ویر ۱۹۷ نیز در آینده‌ای نزدیک عرضه می‌شود که قابلیت‌های VPN این مودم را ارتقا می‌دهد.

مودم ایرانسل TF-i60

ایرانسل با ارسال ایمیلی به کاربران و مشترکان فعال و رسمی خود، ضمن اعلام آمادگی برای به‌روزرسانی فریم‌ویر مودم؛ ازشان درخواست کرده است در بازه یکم تا سی‌ام آذرماه مودم را روشن و در ساعت‌های ۲ الی ۷ صبح به اینترنت متصل کنند تا به طور خودکار ارتقای فریم‌ویر صورت گیرد.

برای دریافت این فریم‌ویر باید بسته اینترنت فعال داشته باشید و تمام تیک‌های مربوط به به‌روزرسانی خودکار فریم‌ویر مودم در بخش Settings را زده باشید.

قاعدتا مشترکانی که ایمیل ثبت شده پیش ایرانسل نداشتند؛ نتوانستند ایمیل فراخوانی ارتقا به فریم‌ویر ۱۹۶ را دریافت کنند و باید از طرق دیگری وارد عمل شوند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد ارتقا به فریم‌ویر ۱۹۶ پس از ۳۰ آذرماه متوقف شده است و احتمالا دوباره یک بازه جدید برای شناسایی مودم‌های فعال و به‌روزرسانی فریم‌ویر آن‌ها اعلام می‌شود.

نمایندگی‌های ایرانسل نمی‌توانند از راه دور فریم‌ویر مودم Tf-i60 را ارتقا دهند و باید حضوری به آن‌ها مراجعه و مودم را همراه خودتان ببرید.

برای اینکه بفهمیم آیا فریم‌ویر مودم ما به‌روزرسانی شده است یا خیر؛ روی گزینه Update کلیک کنید. باید شماره فریم‌ویر مودم چیزی شبیه به ۱۱.۱۹۶.۰۱.۰۱.۲۳۴ باشد.

همین‌طور، شماره Web UI جدید به به ۲۱.۱۰۰.۴۴.۰۰.۰۳ تغییر کرده باشد.

اگر فریم‌ویر مودم آپدیت شده باشد؛ در بخش تنظیمات شبکه باید حالت CA را مشاهده و قابل انتخاب باشد. ارتقای فریم‌ویر به وضوح روی عملکرد و سرعت اینترنت تاثیرگذار است.

مودم مبین‌نت هواوی B612

برخلاف تصور عمومی، شرکت مبین‌نت برای ارتقای فریم‌ویر مودم‌های B612 خود خیلی زودتر از ایرانسل اقدام کرده و روش‌های بهتری نیز در پیش گرفته است.

ابتدا از بخش Update بررسی کنید آیا آخرین نسخه فریم‌ویر هواوی B612 به شماره 11.196.01.01.234 نصب شده است یا خیر.

در صورتی که فریم‌ویر مودم شما هنوز به‌روزرسانی نشده؛ باز هم مانند ایرانسل، باید تمام تیک‌های به‌روزرسانی خودکار را در بخش Settings زده و مودم را در بازه زمانی ۲ الی ۷ صبح روشن بگذارید و بسته اینترنتی فعال داشته باشید.

مبین‌نت بازه زمانی مشخص نکرده است و کاربران این اپراتور می‌توانند با خیال راحت فریم‌ویرهای خود را به‌روزرسانی کنند.

تماس با پشتیبانی شرکت مبین‌نت و درخواست به‌روزرسانی فریم‌ویر مودم هم روش دیگری برای ارتقا به نسخه جدید است. گزارش‌های مشترکان نشان می‌دهد مبین‌نت به این درخواست‌ها پاسخ مثبت داده و فریم‌ویر کاربران را ارتقا می‌دهد.

نکته بسیار مهم ۳: هیچ‌یک از اپراتورهای ایرانسل و مبین‌نت فایل فریم‌ویر ۱۹۶ را در اختیار مشترکان قرار نمی‌دهند یا اینکه آن را روی سایت خود آپلود و منتشر نکردند. تنها راه‌حل ارتقای فریم‌ویر مودم‌های TF-i60 و B612 از طریق خود این اپراتورها است.

مودم‌های آنلاک

دو نوع مودم آنلاک هواوی B612 در بازار موجود است. مودم‌هایی که از ابتدا و کارخانه‌ای آنلاک بودند و کاربران هم آن‌ها را با قیمت‌هایی بالاتر و آنلاک پیش‌فرض خریداری کردند.

مودم‌های سری دوم از ابتدا آنلاک نبوده ولی توسط خود کاربران آنلاک شدند. مثلا، مودم‌های ایرانسل و مبین‌نت یا هر اپراتور دیگری بودند و خود مشتری قفل آن را برداشته است.

مودم‌های آنلاک اصلی از کارخانه می‌توانند به صورت دستی فریم‌ویر ۱۹۶ را از سایت‌های معتبر دانلود و نصب کنند یا اینکه با زدن کلید Update به فریم‌ویر جدید سوییچ کنند. باز هم در اینجا، حتما تیک‌های به‌روزرسانی خودکار زده باشند.

اما مشتریانی که مودم‌های خود را آنلاک کردند یا آنلاک شده خریداری کردند؛ نمی‌توانند به طور دستی به فریم‌ویر ۱۹۶ ارتقا دهند. اگر تنظیمات tr069 هم بسته باشد که دیگر هیچ بسته ارتقایی برای آن‌ها ارایه نمی‌شود.

حتی در صورتی که بتوانند به فریم‌ویر ۱۹۶ ارتقا دهند؛ دوباره مودم آن‌ها قفل شده و از آنلاک خارج می‌شود. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫47 دیدگاه ها

  1. با توجه به اینکه حالا آپدیت جدید این مودم اومده و بهتر شده به نظر شما الان در بین مودم های tdlte این مودم ارزش خرید داره?
    من از بسته های بلند مدت یکساله همراه اول یا ایرانسل با نت شبانه استفاده میکردم ولی الان که نت خیلی گرون شده و بسته ی شبانه به صرفه ای ندارن تصمیم گرفتم مودم tdlte بخرم ولی بین مطالبی که شما در مورد این مودم ها نوشتین متوجه شدم این مودم در مقایسه با قیمتش مشکلاتی داره و یجورایی ارزش خرید نداره
    حالا سوالم اینه که الان هم بعد از آپدیت بازم ارزش خرید نداره یا مشکلاتش کاملا برطرف شده؟
    به نظر من مودم کاملی به نظر میاد و اگه شما تایید کنید میخوام یدونه بخرم

    1. بله؛ حق با شما است!
      الان بهترین مودم TD-LTE در ایران است
      خرده ایراداتی دارد ولی در برابر کارایی او هیچ نیستند

    2. بنظرم این مودم با توجه به قابلیت هاش و تنوع پشتیبانی از هر دو شبکه اینترنت ثابت و همراه و همینطور پشتیبانی از تجمیع فرکانس و میمو ۴*۴ ، در حال حاضر بهترین مودم برای انتخاب میباشد (با توجه به قیمت مودم)

  2. ببخشید من یه سوال داشتم میخواستم بدونم بهترین و دقیق ترین برنامه برای تست سرعت کدومه!؟؟؟ speed test رو دارم ولی پینگ رو دقیق نشون نمیده، با اسپید تست پینگم زیر ۲۵ هستش همیشه ولی نرم افزارهای دیگه بالای ۶۰ یا ۷۰ و گاها ۱۰۰ نشون میدن

    1. برنامه‌speed test جز یکی از معتبر ترین ها هست
      دلیل اینکه در این برنامه پینگ و سرعت اینترنت شما در این برنامه بهتر از سایر برنامه ها است اینه که واسه تست از سرور درون کشور استفاده میکنه که یه جورایی اینترانت بحساب میاد و ارزشی نداره واسه تست دقیق تر از برنامه اسپید تست و سرور خارجی استفاده کنید تا به واقعیت نزدیک تر باشه

  3. سلام تو تنظیمات مودم بخش ca setting , network mode
    اون حالت نتورک رو باید رو کدوم بذاریم؟ ca یا ۴*۴ mimo ?
    و اصلا چی هستند؟ ممنون.

    1. حالت ca و mimo هر دو روش اتصال به شبکه ۴جی هستند
      ca از ۲یا چند فرکانس مجزا سیگنال میگیره که باعث افزایش سرعت میشه
      mimo از یک فرکانس ۲یا ۴ کانکشن میکیره
      و این حالات در هر منطقه ای متفاوت هست
      بهترین راه حل تست هر ۲ گزینه هست
      ولی احتمالا ca سرعت بیشتری نسبت به mimo باید داشته باشه

  4. سلام
    مودم ما طبق عکس های بالا به فریم وییر ۱۹۶ ارتقاء پیدا کرده.الان روی ca قرار دارد و در قسمت home علامت ۴.۵G را نمایش میدهد(همانند عکس بالا).سیم کارت tdd درون مودم است.سوال اینجاست که چرا روی td-lte نمیرود؟

    1. سیم کارت td قابلیت اتصال به شبکه fd و td رو داره
      مودم شما در حالت شبکه روی auto قرار داره که با توجه به قدرت سیگنال نوع شبکه انتخاب میشه
      اگر میخاین به صورت دستی انتخاب کنید حالت شبکه روی ۴جی بذارید و بین td یا fd انتخاب کنید

      1. با توجه به اینکه وای‌فای این مودم هم از ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی نمی‌کند چگونه میگویید با این فریم ویر میتواند به ۴.۵G متصل شود؟

        1. سرعت اینترنت ۴.۵ جی بر روی کاغذ به ۳۰۰ مگابیت میرسه
          بیشترین سرعت قابل دستیابی در ایران بر روی همین شبکه نزدیک ۱۵۰ مگابیت هست که وای فای سری n از پس انتقال این سرعت بر میاد
          گفتنی هست بر روی نسخه انلاک کارخانه وای فای ac فعال هست ولی بروی مودم اپراتوری خیر
          نکته دیگه پورت lan این مودم گیگابیت هست

  5. سلام خدمت شما. ممنونم به خاطر مقاله خوبتون. یه سوال داشتم من تو تنظیمات مودم b612 که از اول انلاک خریداری کردم در بخش تنظیمات بروزرسانی اون تیک هایی که گفته بودید هر کدوم که می زنم پیام failed می زنه و تیک نمی خوره به نظر شما مشکل از کجاست؟؟ ممنون

    1. احتمالا مودم شما بصورت دستی انلاک شده
      و قابلیت اپدیت انلاین ان از کار افتاده
      واسه اینکه مطمن بشید مودم انلاک کارخونه هست به بر چسب پشت مودم توجه کنید
      هر گونه دستکاری در این برچسب یا عبارت ایرانسل یا مبین نت نشان از انلاک شدن بصورت دستی داره

  6. سلام
    من تو این مودم vpn تعریف کردم ولی مشکل اینجاست که در حالت اتصال به شبکه vpn نمیشه صفحه لاگین مودم رو از سایر سیستم های متصل به شبکه vpn بالا آورد.
    توی تنظیمات فایروال روهم بصورت کامل غیر فعال کردم

  7. با سلام، از اونجایی که بنده نتونستم روی باندی به غیر از ۴۲ تجمیع فرکانسی روی این مودم ببینم. میخواستم اگه ممکنه برای اطمینان با سیمکارت ۴g یا همونFD چند تست کنید شما هم و یک اسکرین‌شات از بخش setting> system> device information قرار بدین. چون بنده فقط روی همین باند تونستم تجمیع فرکانس و علامت +۴G داشته باشم، که در واقع همون باند td-lte هست و اینحوری وقتی سیم‌کارت ۴G توی مودم قرار میدم درسته که روی این باند شبکه ۴.۵ رو نشون میده ولی عملا تغییری در سرعت نداره. اما با سیمکارت td-lte سرعت بدون تحمیع فرکانس در حدود ۴۰ مگابیت هست اما در حالت CA سرعت با تجمیع فرکانس به بیشتر از ۸۰ مگابیت میرسه و تجمیع انجام میشه.

  8. سلام
    کارشناسای تلفنی ایرانسل که اصلن نمی‌دونن صحبت چی ه. در تهران کدوم نمایندگی‌ها با مراجعه ی حضوری آپدیت می‌کنن؟ اگر کسی اطلاع داره و آدرس بده ممنون می‌شیم به ما هم بگید مرسی.

  9. سلام وقت بخیر و سال نو مبارک
    من قبل عید یه مودم td lte i60 از آسیاتک خریدم و تنها دلیلش بخاطر استفاده سیپ ترانک بوده، آسیاتک روی بستر ایرانسل سرویس میده،
    مشکلی ک با این مودم دارم قطع شدن ناگهانی سیگنال هستش و مدام باید مودم را روشن و خاموش کنم، دوستان راه حلی برای این مشکل دارن؟؟

    1. سلام دوست عزیز و سال نوی شما هم مبارک باشد

      بررسی کردید به فریم‌ویر جدید به‌روزرسانی شده است یا خیر؟

      https://shabakehchi.com/education/8369/%D9%8Eupdate-firmware-tfi60-ca-mimo4x4

      https://shabakehchi.com/education/8388/how-to-update-firmware-modem-b612-tf-i60

      همین‌طور، ممکن است مودم در جایی است که سیگنال‌دهی آنتن خوبی ندارد. لطفا چندین بار مکان مودم را تغییر دهید و در وضعیت‌های مختلف بررسی کنید

      پشتیبانی آسیاتک هم باید پاسخگوی شما باشند

  10. درود . من مودمم با همین فریمور آپدیت هست ولی هرچی تلاش کردم نشد که +۴g بشه . در صورتی که میتونم با گوشیم به +۴g وصل شم! راه حلتون چیه ؟

  11. سلام من هم انلاک کردم که فریمورش همون ۱۹۲ بود الان هم ۱۹۶ هست و قابلیت اپدیت آنلاین هم داره
    اما یه مشکل بژرگ داره این فریمور اونم اینکه ussd حذف شده و برای خرید بسته باید سیمکارت رو دربیارین و با گوشی بسته خریداذی کنینی که بنظر من عیب بسیار بزرگیه نمیدونم چرا این بخش رو حذف کردن
    گزینه های ca و mimo هم وجود نداره

    1. چرا از روی سایت ایرانسل و با شماره سیم‌کارت بسته نمی‌خرید؟ این‌طوری نیازی نیست که سیم‌کارت را از مودم خارج و روی گوشی بزنید

  12. سلام دوستان.من دوماهه مودم ۲۱۰۱ ایرانسل TDLTE خریدم ولی متاسفانه نه تو خونه ونه تو بالکن و نه حتی پشت بوم و حیاط هم تست کردم آنتنش از دوتا بیشتر نمیشه!!درصورتی که بمن گفتن تو خونتون رو چک کن ببین کجا ۴تا آنتنش پرمیشه همونجا بزار.همسایه هامون دارن و ۴تا آنتنش پر میشه ولی برای من نمیشه!!،.لطفا راهنماییم کنین؟!!.
    خواهشا کمکم کنین اپراتور دوبار منو پیچوند جوابمو نداد.

  13. سلام ممنونم بابت سایت عالیتون خیلییی کمکم کرد

    یه سوال خیلی مهم مودم من ایراسنله د فقط سیم کادت ایرانسل روش کال میکنه چیکارش کنم که سیم کارت رایتل همراه اول روش کار کنه اگه راهی داشت که بشه فعال کرد ممکنه قفله کنه مودم؟؟؟

  14. سلام
    بنده در تنظیمات مودم tr069میخام خاموش کنم ولی قفله گزینش!چطوری میتونم خاموش کنم؟
    واینکه وقتی روشن باشه میتونن کلا مودم رو چک کنن چی بهش وصله چی اطلاعاتی درحال ردوبدل هست؟

  15. سلام مرسی از سایت بسیار خوبتون من بهترین اطلاعات در مورد شبکه و مودم رو از این سایت گرفتم:
    اگر در این مورد من رو راهنمایی بفرماید سپاس گذار میشم
    من یک مودم B612-233 انلاک با گارانتی ایزی خریدم ورژن سافت ور من ۱۰.۰.۵ هست و web Ui 10.0.5.1 در منو مودم خبری تنظیمات CA , mimo 4X4 نیست سافت ور هم به صورت اتوماتیک اپدیت نمیشه به گارانتی هم مراجع گردم ولی کاری انجام نشد .
    ایا این امکان هست که به طریقی اپدیت کنم یا به این منو دست پیداکنم .
    هرچی هم گشتم اپ دیت برای این ورژن پیدا نکردم.در صورت امکان بنده رو راهنمای بفرمایید..
    باتشکر

    1. سلام
      گفته می‌شود مودم‌های B612-233 نه آنلاک می‌شوند و نه آپدیت. به همین دلیل هم در بازار خیلی ارزان‌تر از مودم B612-525D هستند. ایرانسل طوری این مودم‌ها را سفارش داده که هیچ کاری نمی‌شود روی آن‌ها انجام داد.
      فروشنده‌های بازار خوب می‌توانند تشخیص بدهند یک مودم B612-233 یا B612-525D است.

      1. با سپاس
        هیچ برندی جز برند هواوی روی مودم نیست و گارانتی ایزی هم میگه از خود کمپانی هواوی خریده صفحه ورودی هم برند خود شرکت هواوی هست

      2. سلام
        بنده هم همین مشکل دارم ورژن ۱۰.۰.۵.۱ مودم کامل آنلاک همه سیم کارتها را تست کردم اما خبری از mimo و CA نیست گارانتی ایزی خواهشا راهنمایی کنید

  16. سلام این مودم رو از دیجی کالا چند روز پیش گرفتم متاسفانه انتن دهی وایفای ضعیفه و فقط باید بغل مودم نشسته باشی ک هیچ کجا این ضعفو نگفته بود،با این اپدیت مشکل وایفای حل میشه؟ مثلا میاد رو فرکانس ۵ گیگاهرتز یا این مودم رو بفروشم و مودم تی پی لینک mr600 بگیرم؟ این مودم تی پی لینک از سیم کارت tdlte ایرانسل پشتیبانی میکنه؟ یا اینترنت باسیم tdlte ؟

    1. سلام
      ۱- در چندین مقاله روی همین سایت شبکه‌چی تذکر داده بودیم که وای‌فای مودم B612 بسیار ضعیف است و از فرکانس ۵ گیگاهرتز پشتیبانی نمی‌کند.
      ۲- مودم تی‌پی‌لینک MR600 از وای‌فای دو بانده خوب پشتیبانی می‌کند ولی از اینترنت TDLTE پشتیبانی نمی‌کند و فقط برای شبکه‌های موبایل ۴G LTE است.
      موفق باشید

  17. سلام، از اونجایی که این مقاله برای سه چهار سال پیش هست، شماره فریم‌ویر مودم چیزی شبیه به ۱۱.۱۹۶.۰۱.۰۱.۲۳۴ و شماره Web UI جدید به به ۲۱.۱۰۰.۴۴.۰۰.۰۳، دیگه قدیمی نیست؟ اپدیت جدید تر نیومده؟ ممنون میشم راهنمایی کنید جناب محمدی‌زاده عزیز، چون من گزینه چِک فور اپدیت رو میزنم ولی خطا میده…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا