آموزش

چگونه بدون خطر از اینترنت هتل استفاده کنیم؟

اینترنت بخش جدایی‌ناپذیر مردم شده است. هر مسافر و گردشگری به اینترنت و وای‌فای رایگان نیاز دارد و هر هتل و مسافرخانه‌ای این سرویس را ارایه می‌دهد.

هرچقدر اینترنت موبایل همیشه و همه‌جا همراه ما است ولی اینترنت رایگان هتل‌ها وسوسه‌انگیز است و شما دوست دارید از حجم رایگانی که به شما اختصاص داده می‌شود؛ استفاده کنید.

برخی اوقات هم اینترنت موبایل سرعت خوبی ندارد و شما مجبور هستید برای کارتان از اینترنت هتل استفاده کنید.

اینترنت پرسرعت و وای‌فای رایگان یا حجمی هتل‌ها هم خبر خوش و مسرت‌بخشی است و هم می‌تواند نگران‌کننده باشد چون این سرویس‌ها کاملا امن نیستند و با خطرهایی همراه می‌شوند.

اینترنت و وای‌فای رایگان یا عمومی هتل‌ها در معرض هک و سرقت اطلاعات هستند. این احتمال وجود دارد که رمزعبور ایمیل شما، شماره کارت و اطلاعات بانکی، اطلاعات حساس کاری شما و چیزهای با ارزش دیگری به سرقت بروند یا نرم‌افزارهای آلوده‌ای روی دستگاه‌های شما نصب شود تا در آینده از شما جاسوسی کنند و حتی باج بگیرند.

بنابراین؛ نه می‌توانیم به شما توصیه کنیم از اینترنت هتل‌ها استفاده نکنید و نه می‌توانیم پیشنهاد کنیم بدون نگرانی و دغدغه امنیتی با خیال راحت هر کاری که دوست دارید با وای‌فای هتل انجام دهید.

اما رعایت نکات زیر می‌تواند امنیت بیشتری برای شما در استفاده از اینترنت هتل‌ها تامین کند:

۱- از امنیت وای‌فای هتل مطمئن شوید

اندکی دست نگه دارید و پیش از اتصال به وای‌فای هتل، کمی پیرامون وضعیت امنیت آن بررسی و تحقیق کنید. 

آیا وای‌فای هتل بدون رمزعبور است و هر فردی می‌تواند به آن متصل شود؟ پس اصلا به این وای‌فای متصل نشوید.

آیا از سیستم رمزنگاری امن و مطمئنی مانند WPA2 استفاده می‌کند؟ آیا به هر مسافر یا کاربری که می‌خواهد به وای‌فای متصل شود یک رمزعبور منحصربه‌فرد و یکتا می‌دهد؟ مکانیزم تولید رمزعبور وای‌فای سایت مطمئن و پیچیده است؟

برای هر دستگاه نیاز به یک رمزعبور است یا همه افراد یک خانواده می‌توانند با یک رمز وارد وای‌فای و اینترنت شوند؟ همه به یک روتر و اکسس‌پوینت متصل می‌شوند یا اینکه در هر طبقه و راهرو یک اکسس‌پوینت در دسترس است.

تمام این سوال‌ها مشخص می‌کنند چقدر یک وای‌فای و اینترنت هتل امن است و شما با اطمینان بیشتری ازش استفاده کنید.

بهتر است چند سوال از مسئول پذیرش یا اینترنت هتل درباره وای‌فای و امنیت اینترنت آن‌جا بپرسید و بعد به آن متصل شوید.

۲- رمزعبور مخصوص خودتان را استفاده کنید

در برخی هتل‌ها رده بالاتر، می‌توانید برای خودتان اکانت و رمزعبور وای‌فای اختصاصی و منحصربه‌فرد دریافت کنید. مثلا، چند سرویس وای‌فای به شما پیشنهاد می‌شود که یکی رایگان و عمومی و دیگری با یک هزینه ناچیز، حجمی است و شما می‌توانید اختصاصی استفاده کنید.

بهتر است این هزینه ناچیز را پرداخت و برای خودتان یک سرویس و اکانت منحصربه‌فرد بگیرید تا امنیت بیشتری داشته باشید.

در برخی هتل، می‌توانید رمزعبور یک بار مصرف بگیرید یا برای هر دستگاه و فرد یک رمزعبور وای‌فای دریافت کنید. هرچقدر به این نکات در ظاهر بی‌اهمیت بیشتر بپردازید؛ امنیت اطلاعات خودتان را بیشتر تامین کردید.

ابدا از رمزعبور اشتراکی که به تابلو نصب شده است؛ استفاده نکنید. اگر مجبور شدید از این رمزعبور استفاده کنید؛ فقط وب‌گردی کرده و کارهای مهمی مانند تراکنش مالی یا وارد شدن به سرویس ایمیل و سرویس‌های شخصی و محرمانه را انجام ندهید.

۳- اطلاعات حساس خود در سایت‌های معتبر و امن وارد کنید

در وای‌فای عمومی فقط از اپ‌ها و سایت‌های امن استفاده کنید. سایت‌هایی که از سرویس HTTPS استفاده می‌کنند و در مرورگرهایی مانند فایرفاکس، کروم و اپرا وضعیت سبز و قابل اعتمادی دارند.

همین‌طور، سراغ اجرای اپ‌هایی بروید که کاملا امن و قابل اعتماد هستند. بهتر است در مدت زمانی که از وای‌فای هتل استفاده می‌کنید؛ اپ و بازی جدیدی نصب نکنید و سراغ کارهای خطرزا در اینترنت نروید.

ابدا وارد سایت‌های مشکوک و سایت‌هایی که برای شما تازگی دارند یا آشنا هستند؛ نشوید. کوچک‌ترین تغییری در سایت و روش اتصال به سایتی مشاهده کردید؛ از آن سایت خارج شده و اینترنت را قطع کنید.

۴- اطلاعات و فایلی به اشتراک نگذارید

یکی از خطرات بزرگی که در کمین مسافران و کاربران هتل‌ها و وای‌فای عمومی است؛ اشتراک فایل‌ها و اطلاعات است.

شبکه‌های عمومی اصلا امن نیستند و نباید اطلاعات شخصی خود مانند عکس‌ها یا فایل‌ها کاری را با دوستان، اعضای دیگر خانواده و حتی مسافران دیگر به اشتراک بگذارید یا برایشان ارسال کنید.

هکرها و مهاجمان با نصب یک نرم‌افزار ساده می‌توانند وارد شبکه وای‌فای هتل شده و اطلاعات به اشتراک گذاشته شده را دریافت کنند.

حتی از اشتراک‌گذاری اینترنت و دستگاه‌هایی مانند چاپگر روی شبکه هتل خودداری کنید. 

اگر نیاز به اشتراک‌گذاری عکس و فایلی دارید؛ بهتر است آن را با فلش و نرم‌افزارهایی خارج از وای‌فای عمومی رد و بدل کنید.

۵- از تاییدیه‌های دو مرحله‌ای استفاده کنید

پیشنهاد مفید دیگری که در هنگام استفاده از وای‌فای عمومی هتل‌ها کارساز است؛ تاییدیه‌های دو مرحله‌ای است.

برای سرویس ایمیل، حساب بانکی، شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های دیگر خود تاییدیه دو مرحله‌ای را فعال کنید تا علاوه بر رمزعبور به ایمیل یا پیامک هم نیاز باشد.

این روش باعث می‌شود اگر هم رمزعبور یک سرویس شما لو رفته باشد؛ هکرها نتوانند وارد آن سرویس شوند چون باید تاییدیه مرحله دوم را هم داشته باشند.

۶- رمزعبورهای خود را تغییر دهید

پس از اینکه از هتل خارج شدید و مسافرت شما پایان یافت؛ بهتر است رمزعبور سرویس‌های خود را عوض کنید.

مثلا، اگر از شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده و چند باری هم جی‌میل را چک کردید؛ بهتر است رمز این سرویس‌ها را تغییر دهید تا اگر کوچک‌ترین احتمالی برای لو رفتن آن‌ها باقی مانده است نیز از بین برود.

در تمام مدت استفاده از وای‌فای و اینترنت هنل‌ها، بهتر است نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس و فایروال روی دستگاه‌های شما نصب شده باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا