آموزش

۷ نکته مهمی که باید درباره اینترنت پیش از سفر بدانید!

همان‌طور که برای سفر یا گردش برنامه‌ریزی می‌کنید؛ مقدماتی را طی کرده و ساک یا کوله می‌بندید؛ برای استفاده از اینترنت در سفر هم باید برنامه‌ریزی کنید و نکاتی مهمی را مدنظر قرار دهید.

بسته به اینکه چه نوع کاربری هستید و در سفر چقدر نیاز به اینترنت دارید؛ باید تدارک لازم را ببینید. بسته اینترنتی خود را شارژ یا بسته جدید با حجم کافی بخرید؛ مودم جیبی یا مسافرتی تهیه کنید و مودم همراه خود را شارژ و آماده نگه دارید.

باید بدانید همه هتل‌ها اینترنت پر سرعت ندارند یا همه‌جای ایران شبکه موبایل ۴G و ۴.۵G در دسترس نیست.

اگر به نقاط کوهستانی یا کویری و دورافتاده سفر می‌کنید؛ اگر راهی جنگل و طبیعت هستید و اگر می‌خواهید چندین دستگاه شما به اینترنت متصل شوند؛ حتما نیاز به دانستن برخی نکات مهم و ضروری دارید.

ما ۷ نکته اساسی مورد نیاز برای استفاده از اینترنت در سفر و گردش را جمع‌آوری و برای شما تشریح می‌کنیم. دانستن این نکات و تهیه لوازم و تجهیزاتی که نیازتان می‌شود یا نصب اپ‌هایی که باید در طول سفر استفاده کنید؛ قطعا لذت سفر را دو چندان می‌کند:

۱- وضعیت اینترنت موبایل در مقصد سفرتان چگونه است؟

بررسی کنید شهر مقصد سفر شما زیر پوشش شبکه موبایل اپراتورتان هستی یا خیر و چه سرعت و اتصالی خواهید داشت. مثلا، در این شهر ارتباطات ۳G یا ۴G یا ۴.۵G خواهید داشت تا روی سرعت و کیفیت شبکه آن برنامه‌ریزی کنید.

اگر به روستا یا مناطق طبیعی و کوهستانی سفر می‌کنید؛ حتما باید وضعیت آنتن‌دهی موبایل و پوشش شبکه‌ای آن‌جا را بررسی کنید.

اگر هتل گرفتید؛ باید وضعیت اینترنت هتل را بررسی کنید. می‌توانید مستقیما با هتل تماس گرفته و درباره اینترنت، وای‌فای و هزینه‌های آن سوال کنید.

برای مشاهده پوشش شبکه‌ای اینترنت نوترینو همراه اول به اینجا بروید.

برای مشاهده پوشش شبکه‌ای اینترنت ۴.۵G ایرانسل اینجا را کلیک کنید.

پوشش شبکه‌ای رایتل هم در اینجا و مبین‌نت از اینجا قابل مشاهده هستند.

اگر از اینترنت همراه یا TD-LTE اپراتور دیگری استفاده می‌کنید و قصد دارید مودم خودتان را همراه‌تان ببرید؛ باز هم شبکه پوشش‌دهی آن اپراتور را بررسی کنید.

نکته بسیار مهم: در بسیاری از نقاط ایران هنوز اینترنت TD-LTE به طور کامل عرضه نشده است. اگر کاربر این سرویس هستید؛ حتما مطمئن شوید در مقصد هم TD-LTE دارید یا خیر!

۲- چگونه می‌توانید اینترنت را با دستگاه‌ها یا افراد دیگر به اشتراک بگذارید

شاید نیاز پیدا کنید اینترنت موبایل خود را برای لپ‌تاپ یا دستگاه دیگری و همین‌طور دوستان و اعضای دیگر خانواده به اشتراک بگذارید.

یکی از روش‌های مفید در سفر برای استفاده از وای‌فای امن و اینترنت مطمئن، هات‌اسپات کردن گوشی موبایل یا لپ‌تاپ است.

اگر مودم همراه داشته باشید؛ نیازی به این کار نیست ولی اگر در طول سفر و گردش فقط از اینترنت موبایل روی اسمارت‌فون و لپ‌تاپ استفاده می‌کنید؛ به این ترنفد نیاز خواهید داشت.

ما قبلا نحوه هات‌اسپات کردن اسمارت‌فون‌های اندرویدی و آیفون را آموزش دادیم. پس، از شما دعوت می‌کنیم نگاهی به این آموزش‌های کوتاه بیندازید.

۳- چگونه نزدیک‌ترین اینترنت و وای‌فای رایگان را پیدا کنید

به هر شهر و منطقه‌ای سفر کنید؛ چندین هات‌اسپات و وای‌فای رایگان در اطراف‌تان وجود خواهد داشت.

همیشه توصیه می‌کنیم از اینترنت و هات‌اسپات خودتان در سفر استفاده کنید و کمتر سراغ وای‌فای عمومی و اینترنت رایگان بروید ولی اگر چاره‌ای دیگر نداشتید؛ بهتر است نرم‌افزار WiFi Map را از قبل روی گوشی خود نصب کرده باشید.

این اپلیکیشن در کمتر از چند ثانیه، نقشه تمام هات‌اسپات‌های رایگان و عمومی اطراف محل شما را نشان می‌دهد و درباره هریک اطلاعات مفصلی در اختیارتان قرار خواهد داد تا به آن‌ها متصل شوید و از اینترنت استفاده کنید.

برای اشنایی بیشتر با این نرم‌افزار و نحوه کار آن یا دانلود از گوگل‌پلی و اپ‌استور اپل به این مطلب مراجعه کنید.

۴- چگونه به طور امن از وای‌فای و اینترنت رایگان استفاده کنید

اگر مجبور به استفاده از اینترنت و وای‌فای هتل، کافی‌شاپ، فروشگاه، مکان‌های عمومی پربازید، موزه‌ها و مقصدهای گردشگری شدید؛ باید اصول ایمنی را رعایت کنید.

چون وای‌فای عمومی و اینترنت رایگان بزرگ‌ترین دام و قتل‌گاه برای کاربران هستند و از نظر امنیتی بسیار ضعیف طراحی شدند.

بهتر است کارهای حساس و مهم خود مانند تراکنش مالی یا وارد شدن به سرویس ایمیل و اپ‌های کاری را با وای‌فای عمومی انجام ندهید.

حتما از رمزعبور اختصاصی خود استفاده کنید و سایت‌هایی را باز کنید که مبتنی بر پروتکل رمزشده HTTPS هستند.

از فایروال، آنتی‌ویروس و نرم‌افزارهای امنیتی روی گوشی موبایل یا لپ‌تاپ خود استفاده کنید و هیچ اطلاعاتی با دیگران به اشتراک نگذارید.

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره استفاده امن از وای‌فای و اینترنت عمومی کسب کنید؛ مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

تماشا کنید: وای‌فای عمومی چه خطراتی دارد و چگونه از هک شدن جلوگیری کنیم؟

یک اشتباه که اغلب مردم هنگام استفاده از وای‌فای عمومی مرتکب می‌شوند

چگونه بدون خطر از اینترنت هتل استفاده کنیم

۵- چگونه از اینترنت سریع‌تری استفاده کنید

اینکه در سفر چگونه از وای‌فای و اینترنت استفاده کنید و چه روشی‌هایی برای یک اتصال امن وجود دارد؛ یک مسئله است و تجربه استفاده از اینترنت پرسرعت مسئله دیگری است.

اگر بخواهید یک بازی فوتبال را آنلاین تماشا کنید؛ فیلم و سریالی را استریم یا دانلود کنید و سراغ بازی‌های آنلاین بروید؛ نیاز به اینترنت پرسرعتی دارید.

اگر از وای‌فای عمومی فرودگاه و هتل استفاده می‌کنید؛ اوضاع بدتر است و باید خبره باشید تا بتوانید اینترنتی با سرعت رضایت‌بخشی بگیرید.

ترفندهای زیادی برای نحوه سریع‌تر کردن اینترنت وجود دارد. آموزش‌های زیر برخی از این ترفندها را به شما یاد می‌دهند:

۴ ترفند موثر برای استفاده از وای‌فای عمومی سریع‌تر

۶ ترفند افزایش سرعت اینترنت اسمارت‌فون‌های اندرویدی

۵ ترفند افزایش سرعت اینترنت TD-LTE

۱ تکنیک ساده برای افزایش سرعت وای‌فای آیفون

۶- کدام اپلیکیشن‌ها بدون اینترنت کار می‌کنند

احتمال این موضوع را بدهید که در نقطه‌ای از سفر، به اینترنت دسترسی نداشته باشید. مثلا، پوشش اینترنتی اپراتور موبایل قطع شود؛ مودم همراه آنتن ندهد یا کلا زیرساخت اینترنت منطقه به علت حوادث طبیعی در دسترس نباشد.

در این وضعیت چه می‌کنید و برای استفاده از اپ‌های ضروری خود یا مسیریابی و تماس با دیگران چه فکری کرده‌اید؟

پس، بهتر است فهرستی از اپ‌هایی که بدون اینترنت کار می‌کنند؛ را تهیه و روی اسمارت‌فون خود نصب کنید تا گرفتار نشوید و سفر یا گردش شما به تجربه بدی تبدیل نشود.

اپلیکیشن‌های موبایل پر کاربرد زیادی هستند که بدون اینترنت کار می‌کنند. برخی از آن‌ها عبارتند از: گوگل مپس، مترجم گوگل، پاکت، وای‌فای مپس، نرم‌افزار صلیب سرخ، تریپ ادویزور، اسپاتیفای، هیرو وی‌گو، تریپیت و …

۷- دانلود اپلیکیشن‌های ضروری سفر و گردش

سفر جای دانلود و نصب اپلیکیشن نیست. چون زمان لازم برای این کار را ندارید و شاید حجم اینترنت یا سرعت اتصال مناسبی هم در اختیار نداشته باشید.

پس، بهتر است فهرستی از نرم‌افزارهایی که ممکن است در طول سفر نیازتان بشود؛ تهیه کرده و هنگامی که در خانه هستید و وای‌فای خودتان با سرعت و امنیت بالایی در دسترس است؛ اقدام به نصب‌شان کنید.

در سفر به اپلیکیشن‌های نقشه و مسیریابی، یافتن وای‌فای، یافتن رستوران و کافی‌شاپ، معرفی مکان‌های تاریخی و توریستی و تفریحی، اپ‌های عکاسی یا بازی نیاز خواهید داشت.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا