آموزش

چگونه بفهمیم یک وای‌فای رایگان امن است؟

دو نوع وای‌فای عمومی داریم: امن و ناامن!

همه وای‌فای‌های اطراف ما امن و مطمئن یا ناامن و خطرناک نیستند. هر وای‌فای عمومی و رایگانی یک سری ویژگی دارد که می‌توانند تعیین‌کننده وضعیت آن وای‌فای از نظر امنیت و محافظت اطلاعات کاربران باشند.

اگرچه همیشه توصیه می‌کنیم در اتصال به وای‌فای‌های عمومی نکات امنیتی را رعایت کنید و مثلا تراکنش‌های مالی، ورود به سایت‌های بانک و بانک‌داری الکترونیکی، ورود به حساب کاربری ایمیل یا سرویس‌های محرمانه و شخصی را انجام ندهید؛ ولی شناسایی یک وای‌فای امن می‌تواند خطرات و حملات شناسایی شده در یک وای‌فای عمومی را کمتر کند.

در ادامه، ویژگی‌های یک وای‌فای عمومی امن را بیان می‌کنیم که به نوعی ویژگی‌های یک وای‌فای عمومی ناامن نیز محسوب می‌شوند:

۱- باید ثبت‌نام کنید

برای استفاده از وای‌فای عمومی باید ثبت‌نام کنید؛ اطلاعات خود را بدهید و برخی مراحل را بگذرانید تا به اینترنت متصل شوید یا رمزعبور بگیرید. شما را به یک صفحه یا پنجره هدایت کرده و ازتان اطلاعاتی دریافت می‌کنند.

معمولا این نوع وای‌فای‌ها مراحلی از امنیت و حفاظت را رعایت کردند و هر فردی نمی‌تواند به راحتی وارد آن‌ها شود.

برعکس، وای‌فای عمومی که هیچ‌گونه مرحله احرازهویت یا شناسایی و دریافت اطلاعات از کاربران را ندارد و به محض کلیک روی نام وای‌فای، بدان‌ وصل می‌شوید؛ نا امن و خطرساز هستند.

۲- رمزعبور خصوصی دارد

نرم‌افزار وای‌فای برخی هتل‌ها و رستوران‌ها یا فروشگاه‌ها به گونه‌ای است که به هر کاربر یک رمزعبور اختصاص می‌دهد و شما پس از ثبت‌نام این رمزعبور را دریافت می‌کنید.

طبیعی است که وای‌فای عمومی دارای گذرواژه امنیت بیشتری نسبت به وای‌فای بدون گذرواژه دارد.

اگر می‌خواهید از وای‌فای عمومی استفاده کنید که نیاز به رمزعبور دارد و به‌ویژه اینکه برای هر کاربر یک رمزعبور اختصاص می‌دهد؛ تا حدودی قابل اعتماد است.

البته، توجه کنید نباید رمزعبور عمومی داشته باشد. مثلا، رمزعبور را روی تابلو و برگه کاغذی نصب و پیش‌روی همه قرار داده باشد.

۳- باید حساب کاربری داشته باشید

شرکت آسیاتک در مراکز عمومی مانند فرودگاه، ایستگاه قطار، فروشگاه‌ها و مجتمع‌های بزرگ تجاری و غیره سرویس اینترنت رایگانی ارایه می‌دهد که در چندین حالت قابل استفاده است.

مشترکان آسیاتک این شانس را دارند که با همان اطلاعات حساب کاربری اینترنت خود از وای‌فای عمومی و رایگان استفاده کنند.

این نوع سرویس‌های وای‌فای هم امنیت بالاتری دارند و هم این شانس را به کاربران می‌دهند از حجم و اینترنت خودشان استفاده کنند.

همین‌طور، برای استفاده از برخی وای‌فای‌های عمومی و رایگان باید حساب کاربری ایجاد کنید و رمزعبور به ایمیل یا گوشی شما ارسال می‌شود.

۴- باید شرایط قانونی را بپذیرید

اگر برای استفاده از وای‌فای، ازتان درخواست می‌شود برگه‌ای را امضا یا یک سری شرایط قانونی را مطالعه و بپذیرید؛ قابل اعتمادتر به نظر می‌‌رسد.

شبکه‌های وای‌فایی که هیچ‌گونه ضابطه و مقررات استفاده یا محدودیت حجمی ندارند؛ امنیت کمتری خواهند داشت و هر فردی می‌تواند به آن‌ها متصل شود.

۵- از WPA یا WPA2 استفاده می‌کند

وای‌فای رایگان بدون رمزعبور یا دارای رمزعبور مبتنی بر WEP بسیار خطرناک و ناامن هستند. توصیه می‌کنیم اصلا به این شبکه‌ها متصل نشوید و به‌ویژه از آن‌ها برای کارهای حساسی مانند تراکنش مالی استفاده نکنید.

در عوض، وای‌فای دارای رمزعبور WPA یا WPA2 نسبت به WEP امن‌تر است. اگرچه، اکنون پروتکل WPA3 نیز منتشر شده و دستگاه‌های مبتنی بر آن امنیت بهتری نسبت WPA2 دارند.

نرم‌افزارهای رایگان زیاد برای اندروید و iOS در دسترس است که مشخصات یک شبکه وای‌فای را نشان می‌دهند؛ از جمله اینکه چگونه رمزنگاری شده‌اند یا امنیت آن‌ها در چه سطحی است.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا