آموزش

تغییر آی پی گوشی اندرویدی با ترفندی ساده

چگونه خیلی ساده در هر بار اتصال گوشی به اینترنت، آی پی را تغییر دهیم؟

حتما تا کنون بارها ناچار شدید آدرس IP کامپیوتر یا لپ‌تاپ را در ویندوز یا سیستم‌عامل‌های دیگر تغییر دهید یا یک آدرس گیت‌وی و دی‌ان‌اس جدید وارد تنظیمات شبکه کنید ولی تا کنون فکر کردید تغییر آی پی گوشی چگونه است؟

ما در این آموزش کوتاه و جذاب این ترفند را به شما نشان می‌دهیم ولی پیش از آن، باید درباره دلایل تغییر آدرس IP یک گوشی و تبلت صحبت کنیم.

پیش از شروع آموزش تغییر آدرس IP در گوشی‌های اندرویدی؛ این نکته را بدانید که اگر می‌خواهید آی پی ثابت استفاده کنید؛ باید برای خرید IP استاتیک اقدام کرده و بعد این آی پی را وارد گوشی کنید.

چرا نیاز به تغییر آی پی گوشی خواهیم داشت؟

آی پی گوشی

 گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی به طور پیش‌فرض از پروتکل DHCP برای تخصیص آدرس IP به دستگاه و ورود به شبکه و اینترنت استفاده می‌کنند. بسیاری از ما هیچ‌وقت نمی‌دانیم گوشی اندرویدی ما با چه آدرس آی‌پی وارد اینترنت می‌شود و برایمان اهمیت هم نخواهد داشت.

اما دلایل زیادی برای تغییر IP گوشی وجود دارد. برخی از مهم‌ترین دلایل این کار به شرح زیر هستند:

۱- می‌خواهیم یک وب سرور موبایل راه‌اندازی کنیم.

۲- وای‌فای و روتر بی‌سیم دستگاه اندرویدی ما را شناسایی نمی‌کند.

۳- می‌خواهیم با استفاده از نرم‌افزارهای اف تی پی سرور یک سری فایل به اشتراک بگذاریم.

۴- از گوشی به عنوان یک دوربین وای‌فای استفاده کنیم.

۵- ترجیح می‌دهیم آدرس IP، گیت‌وی و دی‌ان‌اس دستی به گوشی بدهیم تا شبکه بهتر مدیریت شود.

۶- می‌خواهیم در وب‌گردی ناشناس بمانیم و هزاران تبلیغ و کوکی وب‌سایت‌های مختلف ما را شناسایی نکنند.

۷- برای ورود به برخی وب‌سایت‌ها و سرورهای بازی که ایرانی‌ها را تحریم کردند؛ باید تغییر آی پی بدهیم.

۸- کاربرانی که مشغول ترید هستند؛ در بازارهای فارکس فعالیت می‌کنند و استخراج رمزارز دارند و باید اپ چندین صرافی را روی گوشی باز کنند.

و …

به هر حال، اگر شما نیاز به دانستن و تغییر آدرس IP دستگاه اندرویدی خود پیدا کردید؛ کافی است مراحل زیر را طی کرده و آدرس IP ایستای خودتان را تنظیم کنید.

نحوه پیدا کردن IP گوشی اندرویدی (دستی)

۱- وارد اپلیکیشن Settings گوشی خود شوید.

۲- وارد بخش Network & internet شوید.

۳- روی گزینه Wi-Fi بزنید.

یافتن آی پی گوشی

۴- در اندروید ۱۲، در زیر بخش Network & internet > Internet می‌توانید آدرس آی پی فعلی گوشی خود را مشاهده کنید.

۵- اگر الان به یک شبکه وای فای وصل نیستید؛ روی نام شبکه وای فای خودتان بزنید و به وای فای وصل شوید.

۶- روی نام وای فای وصل شده بزنید و بعد گزینه Advanced را لمس کنید.

IP گوشی

۷- در بخش Network Details می‌توانید IP address و اطلاعات دیگر را مشاهده کنید.

یافتن آی پی گوشی با نرم‌افزار (روش آسان)

با نصب اپلیکیشن IP Tools می‌توانید در چند لحظه و به سادگی، اطلاعات مورد نیاز درباره IP گوشی، IP وای فای، آدرس گیت‌وی، آدرس DNS و غیره را به دست بیاورید.

اپلیکیشن IP Tools

وقتی اپ IP Tools را نصب کردید؛ در همان صفحه اصلی برنامه و در بالا، آدرس IP اینترنت نوشته شده است و اگر صفحه را کمی به پایین اسکرول کنید؛ آدرس IP وای‌فای، دی ان اس، گیت‌وی و سایر آدرس‌هایی که نیاز دارید را پیدا خواهید کرد.

اپلیکیشن‌های دیگری مانند IP Changer + History هم هستند که آدرس IP گوشی را سریعا به شما نشان می‌دهند ولی مانند IP Tools نمی‌توانند آدرس گیت‌وی، دی ان اس و سایر اطلاعات ضروری و مورد نیازتان را هم ارائه بدهند.

حالا که آدرس‌های پیش‌فرض را داریم؛ سراغ تغییر آدرس IP دستگاه اندرویدی می‌رویم:

آموزش تغییر آی پی گوشی

ما آموزش را در اندروید ۹ پای پیش می‌بریم ولی مراحل کار در اندرویدهای نسخه‌های قبلی هم کم و بیش به همین صورت است:

۱- وارد بخش Settings شده و روی آیکون Wi-Fi (اندرویدهای قدیمی‌تر) و Wireless and Network (اندروید ۹) تقه‌ای بزنید. حالا دوباره روی آیکون Wi-Fi ضربه بزنید.

۲- فهرست شبکه‌های وای‌فای جست‌وجو شده را مشاهده می‌کنید. انگشت خود را روی شبکه وای‌فای فعلی که به آن متصل هستید؛ نگه دارید تا منوی بازشونده ظاهر شود.

۳- از منوی بازشونده ظاهر شده، گزینه Modify network را انتخاب کنید.

۴- گزینه Show advanced options را تیک زده یا روی آن تقه‌ای بزنید.

۵- گزینه IP settings ظاهر می‌شود که به طور پیش‌فروض روی Dynamic تنظیم شده است. روی آن تقه‌ای زده و گزینه Static را انتخاب کنید.

۶- حالا، صفحه تنظیمات آدرس IP و Gateway و DNS ظاهر می‌شود. کافی است به ترتیب روی آدرس‌های موجود ضربه‌ای زده و آن‌ها را تغییر دهید و بعد در آخر گزینه Save فراموش نشود.

دقت کنید آدرس آی‌پی و گیت‌وی و دی‌ان‌اسی وارد کنید که معتبر و بدون استفاده توسط دیگر دستگاه‌های شما باشند. مثلا، اگر دستگاه‌های دیگر با آدرس‌های ۱۹۲.۱۶۸.۱.۳ و ۱۹۲.۱۶۸.۱.۴ وارد شبکه می‌شوند؛ شما باید آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۵ و بالاتر را انتخاب کنید.

در اینجا، حتی می‌توانید آدرس دی‌ان‌اس گوگل و شرکت‌های دیگر برای افزایش سرعت اینترنت را هم وارد کنید. 

تغییر آدرس IP گوشی در اندروید ۱۲ و بالاتر

۱- اپلیکیشن Settings را باز کنید.

۲- صفحه تنظیمات را به پایین اسکرول کنید و روی گزینه Networks & Internet یا Connections بزنید.

۳- Wi-Fi را انتخاب کنید.

تغییر آی پی اندروید ۱۲

۴- روی نام شبکه وای فای خودتان که به آن وصل هستید؛ بزنید.

۵- گزینه Advanced یا IP Settings را بزنید.

تغییر آدرس IP گوشی

۶- تنظیمات IP settings را به Static یا Manual تغییر دهید.

عوض کردن IP

۷- آدرس آی پی جدید خود را وارد کنید.

۸- روی گزینه Save یا Apply بزنید تا تغییرات ثبت شود.

ساده‌ترین روش تغییر آیی پی گوشی اندرویدی

آسان‌ترین روش برای تغییر آی پی گوشی اندرویدی و حتی آیفون‌ها، نصب فیلترشکن و وی پی ان است.

کار اصلی این برنامه‌ها، تغییر و مخفی کردن آی پی است؛ بدون اینکه کاربر بخواهد به طور دستی IP را عوض کند. هر بار که وی پی ان را اجرا می‌کنید؛ یک آدرس آی پی جدید به گوشی شما تخصیص داده و پس از قطع آن، دوباره به آی پی قبلی شرکت سرویس‌دهنده اینترنت برگردانده می‌شوید.

البته، همه فیلترشکن‌ها قابلیت تغییر آی پی ندارند؛ به ویژه فیلترشکن‌های رایگان.

اگر تغییر آی پی گوشی برای شما سخت است یا می‌خواهید به دفعات عملیات Change IP Address را انجام دهید؛ بهتر است از نرم‌افزارهای اشاره شده استفاده شود.

یافتن و تغییر آی پی گوشی آیفون نیز ساده و مشابه روش‌های گفته شده در بالا است اما با اندکی تفاوت که مربوط به تنظیمات سیستم‌عامل iOS است.

سوالات پر تکرار کاربران

آیا می‌توانیم آی پی گوشی را به آی پی هر کشور دیگری تغییر دهیم؟

بله می‌توانید. ابتدا باید یک آدرس IP ثابت از کشور مورد نظرتان خریداری کرده و بعد با آموزش تغییر آی پی گوشی گفته شده در بالا، آدرس IP پیش‌فرض گوشی را به IP کشور دیگری تغییر دهید.

حتما باید از IP ثابت یا استاتیک در گوشی استفاده شود؟

خیر؛ می‌توانید هر سری یک IP عمومی یا داینامیک استفاده کنید. نرم‌افزارهای وی پی ان معمولا در هر بار اتصال، یک آی پی عمومی از کشوری که سرور آن وصل شده است؛ استفاده می‌کنند.

با تغییر آی پی گوشی به کشورهای دیگر، می‌توان از گوگل پلی دانلود کرد؟

یکی از دلایل تغییر IP همین دانلود از گوگل پلی و سایر سرویس‌ها و اپلیکیشن‌هایی است که کاربران ایرانی را تحریم کردند یا در ایران فیلتر هستند.

چگونه می‌توان IP گوشی را به طور خودکار تغییر داد؟

به بخش تنظیمات گوشی و  Connections بروید و روی Wi-Fi بزنید. بعد، برای وای فای که به آن وصل هستید؛ گزینه Forgot را بزنید. دوباره به شبکه و وای فای وصل شوید تا IP جدید بگیرد.

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫23 دیدگاه ها

      1. سلام این ipv4 که وقتی سرچ میکنیم تو گوگل whats ip my address رو میاره چطور تغییر بدم آخه یه سایت میخوام وارد بشم این آدرس رو برام ثبت کرده اجازه ورود نمیده خواهشا اگه میدونید برای گوشی اندروید برام بفرستید خیلی ضروریه

    1. سلام من حدود یک سال در تیک تاک فعالیت داشتم که این آپ برای من پیام فرستاده که دسترسی شما به حالت تعليق درآمد وحدود ۲۰ روز از این موضوع گذشته ومن نمیتوانم حساب جدید بسازم با وای فای و درآوردن سیم کارت و نصب نسخه های قدیمی هم تست کردم نشد .آیا با تغیر IP این مشگل حل خواهد شد ممنون میشم کمک کنید.

      1. سلام دوست عزیز
        باید بررسی کنید چرا دسترسی و حساب کاربری شما به تعلیق درآمده است. اگر به خاطر موقعیت ایران است؛ می‌توانید با وی‌پی‌ان وصل شوید که آدرس IP اینترنت شما را هم به طور خودکار تغییر می‌دهد و موقعیت شما را کشور دیگری اعلام می‌کند. معمولا در اندروید آدرس IP را برای موارد دیگری تغییر می‌دهند

  1. سلام. به غیر از ip راه دیگه آیی هم وجود داره که بتونن لوکیشن من رو پیدا کنن؟ می‌خوام دورکاری برای خارج از کشور اما اجازه نمیدن از ایران… بابت تحریم ها..
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام دوست عزیز
      شما نتنها باید ادرس ای پی و جت وی و دی ان اس خود را تغییر دهید بلکه باید به فیلتر شکن هم وصل شید و مک ادرس خود را هم تغییر دهید
      مک ادرس مانند آدرس خیابان محلی زندگی میباشد و ممکن است که اون سایت به مک ادرس شما هم دقت کند برای تغییر مک ادرس بهتر است از یه لبتاب یا کامپیوتر کمک بگیرید
      راستی توجه داشته باشید که نباید ادرس فیلتر شکن شما هر بار تغییر کند چون مشکوک کننده است

  2. سلام یک نفر برای من مزاحمت ایجاد کرده با پیج اینستاگرام…و حالا پیج رو دیلیت کرده..اگر با خاموش و روشن کردن مودم و یا موبایل ای پی ش رو تغییر داده باشه میتونم پیداش کنم؟؟؟حتی اگر اشنا داشته باشم توی فتا

  3. سلام گوشی من شیائومی هست وقتی انگشتمو روی وای فای قرار میدم هیچ منویی باز نمیشه🤦🏻‍♀️
    میشه راهنمایی کنید

    1. توی گوشی های شیائومی فرق داره . باید اون سه نقطه رو بزنی و به قسمت advanse یا پیشرفته مراجعه کنی تا بتونی تنظیمات ip رو ببینی

    1. سلام دوست عزیز
      اگر مستقیما با گوشی به اینترنت وصل شده باشید؛ خود شبکه موبایل اپراتور به گوشی شما یک آدرس IP اختصاص می‌دهد و قابل تغییر نیست. اما اگر با گوشی به وای‌فای وصل شدید؛ می‌توانید رنجی از آدرس‌های IP مجاز تعریف شده روی مودم یا روتر را انتخاب کنید. مثلا، اگر گوشی شما آدرس آی‌پی ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱۰ دارد؛ شما می‌توانید عدد آخر سمت راست را تا ۲۵۵ تغییر دهید.

  4. سلام ببخشید من داخل ی اپ خارجی فعالیت دارم بعد ی مدت واسم محدودیت ایجاد کردن حتی اکانتم عوض کردم ولی بازم سریع متوجه شدن ومحدویت ها اعمال شد قاعدتا از روی ای پی گوشیم می‌فهمن مستقیما اینترنتم ایرانسل چه کنم ی اکانت جدید ایجاد کنم متوجه نشن؟؟

    1. سلام
      معمولا با نصب VPN می‌توان آدرس IP اینترنت را تغییر داد و اکانت در سایت‌ها و اپ‌های خارجی ساخت و هویت ایرانی را پنهان کرد

    2. سلام، چجوری میتونم از کشور آلمان به سایت های ایرانی مثلا سایپا و ایرانخودرو دسترسی پیدا کنم؟

      1. سلام
        یک وی‌پی‌ان نصب کنید و سرور آن را آلمان انتخاب و بعد به سایت‌های مورد نظر وصل شوید

  5. اگه بخاهیم در حال هات اسپات آندروید ip استاتیک تنظیم کنیم چه کار کنیم؟؟؟؟
    مثلما بر فرض کسی که در es explorer میاد ftp رو برای چند نفر شیر میکنه خوب مجبوره هات اسپات رو روشن کنه
    اگه یه نفر فقط بود یا روی هاتسپات مودم جیبی بود درست

  6. سلام بسیارعالیست ویک مشکل هم دارم که حدود۲۰روزقبل فیلترشکن شریکی وپولی نصب کردم و۳روزه که قطع شده و دیگه هیچ فیلترشکن دیگه ای روی گوشی باز نمیکنه و گاهی درحد۵ثانیه وصل وبلافاصله قطع میشه گوشی شیایومی هست ممنون میشم راهنمایی کنید

  7. باسلام.هرفیلترشکنی وصل میکنم بابت نمیکنه یاپس ازپنج ثانیه قطع میشه باتغییرای پی گوشی میتوانم این مشکل را حل کنم ؟ممنون‌میشم راهنمایی کنید

  8. سلام، من در یک حساب خارجی یک حساب باز کرده بودم با گوشی خودم با سیمکارت خودم و ایمیل مخصوص خودم، بعد از چند روزی رفتم یک گوشی نو خریدم و یک حساب جدید برای مادرم باز کردم با سیم کارت جدید و ایمیل جدید، الان اون سایت حساب ما را بلوکه کرده و مدرک فرستاده که آی پی شما مشترکه، می خواستم ببینم چطور چنین چیزی ممکنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا