آموزش

چگونه یک وای‌فای عمومی و بدون رمزعبور بسازیم؟

ما همبشه درباره افزایش امنیت وای‌فای صحبت می‌کنیم و از کاربران می‌خواهیم برای شبکه وای‌فای خود رمزهای سخت و پیچیده قرار دهند یا اینکه الگوریتم‌های رمزنگاری به‌روزتر و قوی‌تری انتخاب کنند.

اما گاهی اوقات هم نیاز است رمزعبور وای‌فای خود را بردارید و یک وای‌فای عمومی و بدون رمز داشته باشید. مثلا، یک کسب‌وکار دارید و برای تبلیغ آن تصمیم می‌گیرید یک شبکه وای‌فای رایگان در فروشگاه یا محل کسب‌وکارتان راه‌اندازی کنید.

مثال دیگر، نمی‌خواهید یک رمزعبور وای‌فای را به طور دایمی در میان کارمندان و همه افراد به اشتراک بگذارید. تصمیم می‌گیرید یک وای‌فای بدون رمزعبور داشته باشید.

به هر حال، شما تصمیم گرفته‌اید رمزعبور وای‌فای خود را بردارید ولی چگونه باید این کار را انجام دهید؟ در ادامه، مراحل برداشتن رمزعبور وای‌فای خودتان را مرور می‌کنیم.

چگونه وای‌فای عمومی بسازیم؟

نکته مهمی که باید پیش از شروع این آموزش به یاد داشته باشید؛ شما هنگامی می‌توانید یک وای‌فای خصوصی و امن را به یک وای‌فای عمومی و ناامن تبدیل کنید که اطلاعات حساب کاربری پنل مدیریتی روتر بی‌سیم وای‌فای را داشته باشید.

به زبان دیگر، فقط می‌توانید وای‌فای خودتان را از حالت خصوصی به حالت عمومی و قابل دسترسی برای همگان ببرید و نمی‌توانید سراغ وای‌فای دیگران بروید. مراحل کار به صورت زیر است:

۱- یک مرورگر وب اجرا کرده و در نوار آدرس، آدرس IP روتر بی‌سیم یا مودم روتر را وارد کنید. آدرسی مانند ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ یا ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ یا هر آدرس دیگری که در هنگام راه‌اندازی و پیکربندی روتر و وای‌فای خود استفاده کردید. معمولا در دفترچه راهنمای روتر یا برچسب پشت بدنه روتر این آدرس نوشته شده است.

۲- نام کاربری و رمزعبور پنل مدیریتی روتر را زده و وارد شوید. همان‌طور که گفتیم شما باید این اطلاعات را پیش از شروع کار داشته باشید. 

۳- وقتی وارد پنل مدیریتی روتر شدید؛ چندین منو و گزینه خواهید دید و احتمالا کلی اطلاعات درباره شبکه و وای‌فای جلوی چشم‌تان ظاهر می‌شود. به دنبال برگه یا منوی Wireless یا Network باشید.

۴- در زیر بخش Wireless یا Network به دنبال گزینه‌ای مشابه Wireless Security بگردید. در این بخش می‌توانید تنظیماتی درباره امنیت شبکه وای‌فای و البته رمزعبور و الگوریتم رمزنگاری تنظیم شده پیدا کنید. مثلا، از مود امنیتی WPA2 استفاده شده است.

۵- کافی است در این بخش و Security Mode گزینه Disable را انتخاب کنید. به این ترتیب، هیچ مود و الگوریتم امنیتی برای محافظت از شبکه وای‌فای انتخاب نمی‌شود.

۶- هنگامی که متد رمزنگاری شبکه بی‌سیم را غیرفعال کردید؛ روی کلیدهای Save و بعد Apply بزنید.

روتر بی‌سیم شما از چند ثانیه ریست شده و اکنون برای دسترسی به شبکه وای‌فای نیازی به رمزعبور نیست. اگر دوباره خواستید شبکه وای‌فای خود را امن و خصوصی کنید؛ کافی است وارد بخش تنظیمات امنیتی شبکه بی‌سیم پنل مدیریتی روتر شده و گزینه WPA2 Personal را انتخاب و ذخیره کنید.

توجه کنید هنگامی که رمزعبور وای‌فای خود را برداشتید؛ هر فردی می‌تواند به وای‌فای شما متصل و از اینترنت استفاده کند یا اینکه به منابع و دیگر اطلاعات روی شبکه دسترسی داشته باشد. 

معمولا، کسب‌وکارها و افرادی که می‌خواهید یک شبکه وای‌فای رایگان و عمومی راه‌اندازی کنند؛ هیچ‌گونه اطلاعات و دستگاه‌های خصوصی را روی شبکه به اشتراک نمی‌گذارند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا