اخبار ایران

تا دو هفته دیگر چه اتفاق بزرگی در اینترنت ایران رخ می‌دهد؟

به نظر می‌رسد داستان یک ماهه اخیر پیرامون اینترنت نامحدود دارد به سرانجام می‌رسد. معاون وزیر ارتباطات از اجرایی شدن اینترنت نامحدود تا دو هفته آینده خبر داده است. آیا طرح توقف فروش اینترنت حجمی می‌تواند بزرگ‌ترین اتفاق اینترنتی امسال باشد؟

داستان از آن‌جا شروع شد که محمود واعظی، وزیر ارتباطات دولت یازدهم در ۱۸ تیرماه طی مصاحبه‌ای از طرح توقف فروش اینترنت حجمی و عرضه اینترنت نامحدود از سوی کلیه اپراتورهای همراه و ثابت خبر داد. همان‌طور که انتظار می‌رفت؛ این خبر جنجال‌برانگیز شد و حسابی موافقان و مخالفان را به واکنش وا داشت. چند روز پس از آن، روابط عمومی وزارت ارتباطات گفت منظور وزیر ارایه طرح توقف اینترنت حجمی به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بوده و هنوز این طرح تصویب نشده است. 

یکم مردادماه و در خلال برگزاری نمایشگاه الکامپ؛ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تشکیل جلسه داد و مطابق انتظار همگان و طبق صحبت‌های وزیر ارتباطات؛ طرح توقف فروش اینترنت حجمی و ارایه اینترنت نامحدود تصویب و جزییات آن برای ارسال به اپراتورهای تدوین شد. 

امروز علی اصغر عمیدیان؛ معاون وزیر ارتباطات خبر می‌دهد در هفته جاری مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به اپراتورها ابلاغ و آن‌ها یک هفته وقت دارند سرویس‌ها و بسته‌های اینترنتی خود را مطابق با این مصوبه به‌روز و به مشترکان ارایه دهند. 

سرعت‌ این بسته‌ها تا دو مگابیت بر ثانیه، تا شش مگابیت بر ثانیه و ۱۶ مگابیت بر ثانیه است.

پس از تصویب این طرح، قرار بود یک بازه‌ی چندهفته‌ای برای اجرایی کردن آن در نظر گرفته شود؛ ولی این‌طور به نظر می‌رسد که تا دو هفته‌ی آینده، شیوه‌ی عرضه‌ی اینترنت در کشور تغییر خواهد کرد و طرح جدید جایگزین طرح فروش اینترنت به‌صورت حجمی خواهد شد. بنابراین؛ شاید یکی از بزرگ‌ترین جراحی‌های اینترنت در ایران را طی هفته‌های آینده شاهد باشیم.

اما طرح اینترنت نامحدود دقیقا چیست و چه معنایی دارد؟ آیا واقعا کاربران اینترنت نامحدود استفاده می‌کنند؟ براساس توضیحات مقامات وزارت ارتباطات و اعضای کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در طرح اینترنت نامحدود برای کاربران کم مصرف و پر مصرف براساس سرعت چندین سرویس تعریف می‌شود که می‌توانند با پرداخت یک هزینه ثابت ماهیانه تا هر اندازه که می‌خواهند براساس سرعت انتخابی خود از حجم اینترنت استفاده کنند. در واقع، اینجا حجم حذف می‌شود ولی پارامترهای دیگر مانند زمان استفاده و سقف سرعت وجود خواهند داشت. مدیران وزارت ارتباطات مدعی هستند در کشورهای پیشرفته نیز اینترنت به همین صورت ارایه می‌شود. 

 طبق اعلام مسئولان، بر اساس مدل نهایی‌، هر بسته‌ اینترنتی شامل یک کف و یک سقف سرعت است و برای حفظ کیفیت و سرعت ADSL، سرعت سرویس نباید از کف کمتر باشد و این موضوع در این مدل تضمین شده‌ است. سرعت‌ این بسته‌ها تا دو مگابیت بر ثانیه، تا شش مگابیت بر ثانیه و ۱۶ مگابیت بر ثانیه است.

 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا