اخبار ایران

همکاری و سرمایه‌گذاری ام‌تی‌ان آفریقای جنوبی در پروژه فیبرنوری ایران

شرکت MTN آفریقای جنوبی در پروژه فیبرنوری ایران هم سرمایه‌گذاری و هم در اجرا همکاری خواهد کرد. این شرکت حدود ۷۵۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند. 

محمود واعظی؛ وزیر ارتباطات ایران با اعلام این خبر؛ توضیح داد موافقت‌نامه این همکاری طی یک یا دو هفته آینده جمع‌بندی شده و سند نهایی آن نیز کامل می‌شود. وزارت ارتباطات می‌خواهد پروژه فیبرنوری را در هشت کلانشهر ایران راه‌اندازی و اجرا کند. این وزارتخانه در کنار شرکت‌های داخلی نیاز به همکار و سرمایه‌گذار خارجی دارد. به همین دلیل؛ وزارت ارتباطات با شرکت مخابراتی و زیرساختی MTN آفریقای جنوبی مذاکر کرده و توافق شفاهی آن‌ها را گرفته است. 

به گفته وزیر ارتباطات؛ قرار است ام‌تی‌ان حدود ۷۵۰ میلیون دلار در پروژه فیبرنوری ایران سرمایه‌گذاری کند که از این مقدار، ۳۰۰ میلیون دلار به طور مستقیم و ۴۵۰ میلیون دلار به طور غیرمستقیم سرمایه‌گذاری خواهد شد. 

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به عدم موفقیت پروژه قبلی (که در اختیار یک اپراتور ایرانی بود) اظهار داشت که پیمانکار پروژه، در برآورد هزینه‌ها اشتباه کرد و این امر موجب تأخیر در اجرای برنامه‌ها شد. اما حالا مذاکرات با شرکت خارجی ۹۰ درصد پیشرفت داشته و پس از انعقاد قرارداد، فاز عملیاتی پروژه آغاز خواهد شد.

ام‌تی‌ان سابقه سرمایه‌گذاری در ایران را دارد. این شرکت صاحب ۴۹ درصد سهام شرکت ایرانسل است و در قالب شرکت گسترش الکترونیک ایران در چندین شرکت استارتاپی دیگر مانند اسنپ نیز سرمایه‌گذاری‌های کلانی را انجام داده است. گروه MTN در ۲۱ کشور آفریقایی و خاورمیانه فعالیت و سرمایه‌گذاری دارد. 

فیبرنوری یکی از روش‌های تاثیرگذار افزایش سرعت اینترنت و دسترسی کاربران به پهنای‌باند بالا است و در تمامی کشورهای دارای ضریب نفوذ اینترنت باندپهن؛ به عنوان یک ضرورت و نیاز اساسی شناخته شده و روی آن سرمایه‌گذاری‌های بسیار کلانی می‌شود.

در ایران؛ یکی از گام‌های اساسی برای دسترسی کاربران به اینترنت پرسرعت همین توسعه زیرساخت‌های فیبرنوری و ارایه اینترنت روی بسترهای فیبرنوری برای کاربران خانگی و اداری است. چندین بار تلاش‌هایی برای راه‌اندازی پروژه فیبرنوری صورت گرفته است که مطابق سخنان وزیر ارتباطات؛ با شکست یا تاخیر در اجرا مواجه شده و به فاز عملیاتی نرسیده است. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا