اخبار ایران

سرویس VoLTE ایرانسل برای شهروندان تهرانی و مشهدی فعال شد

چندی پیش، ایرانسل سرویس VoLTE خود را به صورت آزمایشی رونمایی کرد ولی امروز به طور رسمی در دسترس شهروندان دو شهر تهران و مشهد است. به‌زودی در سراسر کشور امکان استفاده از VoLTE ایرانسل فراهم می‌شود. 

VoLTE یا صورت بر روی بسترهای شبکه موبایل نسل چهارم یکی از سرویس‌های مهم و پیشرفته دنیا روی گوشی‌های تلفن همراه است که امکان استفاده همزمان از صدا و دیتا روی ۴G را فراهم می‌کند. 

تا کنون؛ اگرچه ایرانسل و اپراتورهای دیگری مانند همراه اول؛ سرویس‌های ۴G ارایه داده‌اند ولی امکان استفاده همزمان از صوت و دیتا روی این شبکه‌ها وجود نداشته است. اگر کاربران این اپراتورها دقت کرده باشند؛ در هنگامی که دارند با گوشی موبایل خود مکالمه انجام می‌دهند؛ شبکه دیتا ۴G نیست و به شبکه نسل‌های پایین‌تر مانند ۳G و ۲G سوییچ می‌کند. 

اکنون؛ با سرویس جدید ایرانسل می‌توان همزمان با گوشی تلفن همراه مکالمه داشت و از آن طرف با سرعت‌های ۴G از اینترنت دانلود کرد. ایرانسل می‌گوید به مرور در حال به‌روزرسانی زیرساخت صوت خود روی شبکه‌های موبایل است و کم‌کم شهرهای دیگری هم زیر پوشش VoLTE می‌روند. 

در فناوری VoLTE کیفیت صدا و مکالمه به علاوه سرعت انتقال دیتا بسیار بالاتر از نسل‌های قبلی است. شما با VoLTE می‌توانید مکالمه‌های شفاف‌تر و واضح‌تری انجام بدهید و از سوی دیگر در دانلود فیلم و تصویر هیچ افتی شاهد نباشید. VoLTE ظرفیتی سه برابر ۳G و شش برابر ۲G دارد. 

نکته مهم در استفاده از این سرویس؛ عدم امکان استفاده از آن برای تمام کاربران حتا با وجود ارایه سرویس توسط ایرانسل است. چون غالب گوشی‌های مجهز به ۴G از VoLTE پشتیبانی نمی‌کنند یا موانع و مشکلات دیگری دارند که اجازه نمی‌دهد VoLTE فعال شود. 

گوشی‌های گلکسی سامسونگ مدل‌های اخیر، گوشی‌های اخیر ال‌جی و هواوی پی ۱۰ برخی از گوشی‌هایی هستند که امکان استفاده از VoLTE ایرانسل را دارند. متاسفانه گوشی‌های آیفون اپل نمی‌توانند از VoLTE ایرانسل استفاده کنند؛ حتا اگر از این قابلیت پشتیبانی کرده و فعال باشد. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا