اخبار ایران

جدول تعرفه و بسته‌های اینترنت غیرحجمی یا مصرف منصفانه اعلام شد

همان‌طور که در اخبار خواندید؛ دو روز پیش، وزیر ارتباطات از نهایی شدن نرخ قیمت اینترنت غیرحجمی یا اصطلاحا اینترنت «مصرف منصفانه» (Fair Usage Policy) در جلسه تنظیم مقررات خبر دادند.

قرار شده بود نرخ‌های جدید اینترنت ADSL به‌زودی اعلام شوند و اینترنت حجمی متوقف شود.

امروز صبح؛ جدول تعرفه و نوع بسته‌های اینترنت مصرف منصفانه روی سایت‌های مختلف قرار گرفت و اینک می‌توان درباره‌اش نظر داد.

تعرفه‌های جدید اینترنت ایران

محمدجواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید روی این جدول بیش از دو ماه کار شبانه‌روزی انجام شده است و در مراحل مختلف از مردم و کاربران؛ شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت و اپراتورها نظرسنجی صورت گرفته است تا منصفانه‌ترین سرعت و قیمت اینترنت لحاظ شود.

جدول تعرفه‌های جدید اینترنت ADSL غیرحجمی ایران را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

خوش‌بختانه؛ فعلا در این جدول خبری از ستون حجم یا حداکثر حجم دانلود و ترافیک سایت‌های ایرانی و خارجی نیست! اتفاقی در در جدول قبلی اینترنت غیرحجمی اعلام شده در تابستان رخ نداد و باز هم شاهد محدودیت‌های حجمی برای کاربران روی بسته‌های مختلف بودیم!

وزیر ارتباطات، اعلام کرده است که شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت ADSL و فیبرنوری باید این تعرفه‌ها را تا قبل از دهم آذرماه با جزییات کامل در دسترس و اطلاع مشترکان قرار دهند و اجرایی کنند.

البته آذری جهرمی؛ در ایستاگرام خود اذعان کرده است که برای هر سرعت اینترنت یک حجم مصرف عادلانه در نظر گرفته می‌شود تا کاربران از آن عدول نکنند. در غیر این‌ صورت و عدول کاربر؛ ارایه‌دهنده اینترنت باید سرعت ۱۲۸ کیلوبایتی برای کاربران در نظر بگیرد.

قرار است تعیین سقف حجم مصرف عادلانه کاربران میان ۱۸ شرکت سرویس‌دهنده اینترنت ADSL و فیبرنوری به رقابت گذاشته شود. 

قرار است اطلاعات بیشتر و جزییات دقیق‌تر تعرفه‌های اینترنت غیرحجمی از سوی رگولاتوری اعلام شود. وزیر ارتباطات بسیار خوش‌بین است که نرخ‌های جدید اینترنت در ایران به سود مصرف‌کننده نهایی تمام شود و یک فضای رقباتی برای سرویس‌دهی بهتر ایجاد شود.

فعلا هنوز زود است درباره نرخ‌های جدید نظر بدهیم و وضعیت آینده سرویس‌های اینترنت را بررسی کنیم. تا چند روز دیگر؛ اطلاعات بیشتری درباره این طرح منتشر خواهد شد و در آن زمان با دید وسیع‌تر و اطلاعات بیشتر می‌توان تحلیل کرد؛ نرخ‌های جدید اینترنت موسوم به مصرف عادلانه به نفع کاربران هستند یا خیر!

به‌روزرسانی (۲۳ آبان ۹۶ – ساعت ۴ بعدازظهر)

از همان ساعت‌های اولیه اعلام تعرفه‌های جدید؛ کاربران دوباره اعتراض و گلایه خود را به گوش وزیر ارتباطات و دیگر مسئولان رساندند و بابت سقف حجم‌ اینترنت و ترافیک داخل و بین‌الملل سوال داشتند.

وزیر ارتباطات در یک پست اینستاگرامی، کاربران را به صبر و منتظر ماندن تا اعلام بسته‌ها و سرویس‌های اپراتورها دعوت کردند و مجددا روی منصفانه بودن این تعرفه‌ها تاکید داشتند! هما‌ن‌طور که در متن خبر آمده است؛ سرویس‌دهنده‌های اینترنت می‌توانند طرح‌های تشویقی یا حجم‌های رقابتی را برای کاربران در نظر بگیرند. برخی از کاربران اعتقاد دارند هنوز محدودیت حجم در این مدل وجود دارد و اینترنت نامحدود محقق نشده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا