اخبار ایران

سریع‌ترین اینترنت ۴G ایران متعلق به کدام اپراتور است؟

هر سه اپراتور موبایل همراه اول، ایرانسل و رایتل در ایران اینترنت ۴G و ۴.۵G ارایه می‌دهند ولی به طور عملی کدام‌یک سریع‌ترین اینترنت ۴G است؟

سایت دیجییاتو یک بررسی دقیق روی وضعیت اینترنت ۴G و ۴.۵G سه اپراتور موبایل کشور انجام داده است و از منظرهای مختلفی مانند مناطق پوشش‌دهی در تهران و شهرستان‌ها، سرعت دانلود، سرعت آپلود، کار با شبکه‌های اجتماعی و باز کردن صفحات وب، پینگ بازی‌های آنلاین، لود شدن ویدیو و استریم موسیقی به مقایسه عملی میان آن‌ها اقدام کرده است. این بررسی مفصل و با اطلاعات جزیی جذابی است که علاقه‌مندان را به خواندن‌اش دعوت می‌کنم. 

اما به طور خلاصه اگر می‌خواهید بدانید وضعیت سرعت اینترنت ۴G اپراتورهای موبایل ایران چگونه است؛ می‌شود نتایج زیر را از این مقاله استخراج کرد:

پوشش شبکه

با بررسی نقشه پوشش شبکه ۴G سه اپراتور در تهران و شهرستان‌های اطراف می‌شود به این نتیجه رسید که همراه اول شبکه پوشش ۴G بهتری نسبت به دو اپراتور دیگر دارد. شهر تهران به شکل کامل و شهرستان های اطراف از جمله اسلام شهر، رباط کریم، شهر ری، رباط کریم، پرند، پردیس و شهر کرج به شکل مناسبی تحت پوشش شبکه ۴G همراه اول قرار دارند. 

ایرانسل شهر تهران را به طور کامل تحت پوشش شبکه ۴G قرار می‌دهد اما در بین شهرستان‌های اطراف تهران گاهی اوقات باید از شبکه ۳G یا ۲G استفاده کنید. 

رایتل تهران و شهرستان‌های اطراف را در شبکه ۳G پوشش کامل داده و شبکه ۴G آن در برخی شهرها پشتیبانی می‌شود. 

ایرانسل شبکه ۴.۵G را به طور کامل برای شهر تهران راه‌اندازی کرده ولی همراه اول اطلاعات دقیق از مناطق پوشش‌دهی شبکه ۴.۵G ارایه نداده است. 

سرعت دانلود

همه کاربران موبایل می‌خواهند بدانند سرعت دانلود کدام اپراتور روی شبکه ۴G بیشتر است. تست‌های انجام شده با ابزار Speed Test نتایج زیر را نشان می‌دهد:

سرعت دانلود سیم کارت رایتل روی حالت +H که نسخه پیشرفته از ۳G به حساب می‌آید بین ۹ تا ۱۳ مگابیت متغیر است. سرعت آپلود در این حالت به ۴.۵ مگابیت در ثانیه می‌رسد و پینگ بین ۱۵۵ تا ۲۵۰ میلی ثانیه قرار دارد که در ایران رقم مرسومی محسوب می‌شود.

ایرانسل در همان منطقه ای که رایتل با آنتن +H متصل می شود، روی حالت ۴G قرار دارد و سرعت دانلود بین ۱۴.۵ تا ۲۶ مگابیت در اختیار کاربر قرار می‌دهد. سرعت آپلود این سرویس‌دهنده حدود ۱۰ مگابیت است و پینگ هم بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ قرار می‌گیرد.

همراه اول در تست سرعت به ارقامی بین ۶۰ تا ۱۰۰ مگابیت دست پیدا کرده است که این سرویس‌دهنده را تا اینجای کار در صدر جدول قرار می‌دهد. سرعت آپلود حدود ۳۰ مگابیت و پینگ بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ که این بار هم تا حدی قابل قبول است.

دیگر آزمون‌ها

در سایر تست‌ها مانند سرعت آپلود، لود ویدیو، کار با شبکه‌های اجتماعی، استریم موسیقی و غیره نیز همراه اول با اندکی اختلاف اول است یا ایرانسل با اندکی جزیی اختلاف از همراه اول پیشی می‌گیرد. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫11 دیدگاه ها

  1. عزیز من حالت خوبه؟ سرعت آپلود همراه اول ۳۰ مگابیته؟ نمی دونم چطور حساب می کنین اما در بهترین حالت سرعتش ۴ مگابیت بر ثانیه است. و سرعت دانلود هم اینطور تخیلی نیست، که لابد بای تقسیم بر ۸ کنیم! نمیدونم چرا همه از گفتن سرعت واقعی سر باز میزنن و همش دوست دارن مثل سرویس دهندگان اینترنتی سرعت نام سرویس رو مثلاً ۱۶ معرفی کنن اما نهاتیاً شما به چهار هم به زور دسترسی داری! بعد از واحد فنی می پرسی میگن : نه شما باید تقسیم بر ۸ کنی تا سرعت دانلود در بیاد! بعد خودت رو بکی هم بهت نمی گن سرعت آپلود رو چطور محاسبه می کنین! … آدم یاد مسئولین میوفته که میگن از تورم عبور کردیم بعد بهش میگی نه عبور نکردیم که … دوباره میاد میگه : نه من درست گفتم اون تورم نقطه ای بود!!! — البته درست گفته ها منتها چیزی که ما می بینیم اونیه که توی دستمونه نه اونی که به نوعی محاسبات خاصی خودش رو داره. — اونی که توی دست ماست سرعتش چیه؟ یعنی تست سرعت دانلود و اپلود گرفته شده. نتیجه اون چیه؟ دانلود کردی یه فیلم یک میگی رو و ۲۰ دقیقه طول کشیده با یه حساب ساده سرعت دانلود واقعی در میاد. … و تمام. — خخخخ دلم پر بود اینجا خالی کردم،

    1. دو ساعت اومدی رمان نوشتی که چی بگی تهش؟
      اونی که تو دنبالشی بایته اینی که ایشون و سرویس دهنده ها میگن بیت! هر بایت هم ۸ بیته واسه همینه که باید تقسیم بر ۸ کنی
      درواقع این وسط هیچکس دروغ نگفته نه اپراتور نه کس دیگه ای مثل ریال و تومن میمونه
      اینکه بانک میگه موجودی حسابت ده ریاله ولی تو یه تومن داری ینی بانک دروغ گفته آیا؟😐
      ۳۰مگابیتی هم که ایشون میگن میشه حدودای ۳.۷۵ مگابایت که عادیه!
      حالا شما چه دروغی کشف فرمودین خدا میدونه

      1. ایرانسل وهمراه اول هیچکدام بردیگری برتری ندارندمثال ریال وتومان شما مثل سوال اینکه پدرت رابیشتردوست داری یامادرت رامیماند حرف اخربرای تصمیم گیریی خودتونین نوع گوشی و ادرس شماست که سرعت وبقیه رومشخص میکنه درمحلی که بیشترین ساعات ازنت استفاده میکنین هردواپراتورراامتحان کنین اینجابرای اطلاعات بقیه پست میزاریم نه خالی کردن عقایدمون به یکدیگر احترام بگذاریدنقطه سرخط تامام…

        1. ببینید من تست تجارب بسیاری که داشتم شبکه ها وسایت های ایرانسل سرعتشون کلاک شده وبسته هست سرعت هم بین چهل تا یک مگ وپایین تر هست البته فاصله تا سایت و وجود دیوار های متعدد دخیل هست ولی درلینور همراه اول اکثرا سرعتش بین سی تا هفتاد مگه البته من جاهایی سرعت صدو پنجاه مگ رو از همراه دریافت کردم که باغ بود وکاربر متصل خیلی کم بود و با دکل سه کیلومتر فاصله داشتم شاید نزدیک دکل میرفتم دویست مگو پر میکرد سرعت اپلود هم اکثرا حدود سی هست من بیشتر از این خیلی کم دیدم انگار همه اپراتورا رو سی مگ قفل کردن من اصلا قصد طرفداری ندارم ولی طبق تجربه که تاحالا همه جا تست زدم خیلی جاها دیدم ایرانسل محدود کرده حتی کنار دکل هم سرعت زیاد نمیشه ولی همراه سرعت بالا راحت میشه دریافت کرد در کل باید از دو اپراتور سیم کارت داشته باشین رایتل هم تو اکثر کشور از سایتای ایرانسل یا همراه استفاده نیکنه ودکل اختصاصیش کمه یه خوبی که داره هم به ایرانسل میتونه وصل شه هم همراه

  2. کجا همراه اول پوشش سراسری ۴g تو تهران داره. ما خونمون تهران نو اصلا موبایل من با ۴g همراه اول اشناییتی نداره

  3. ما خونمون روبروی کوروش هست در پیامبر غربی …همراه اول من تست گرفتم سرعتشو با نرم افزار اسپید تست در ساعت ۹ صبح عقربه رفت چسبید به آخر….ولی ایرانسل تا نصف هم نیومد…البته بستگی به مدل گوشی هم داره هر چی گوشی مدل پایینتر باشه اینترنت هم مسلما ضعیفتره از نظر پوشش شبکه هم همراه اول بهتره من خودم راننده اسنپ هستم با هر دو اپراتور کار کردم ایرانسل در بعضی مناطق H+ یا E میشد ولی همراه اول در بیشتر مناطق ۴G بود.

  4. من ساکن مهرشهرکرج هستم چندبازتست کردم سرعت دانلودایرانسل ساعت ۴صبح بین۷۰تا۸۰مگابیته ودرطول روز بین۱۶تا۲۴مگابیته واقعا عالیه

  5. با سلام خدمت همه ی شما دوستان عزیز.
    دیگه گول خودمون که نمیتونیم بزنیم…شما تو تهرانید نمیفهمید من شهر بوشهرم اینجا تست سرعت از هر سه اپراتور گرفتم..
    با سه گوشی مثل هم!!!
    ایرانسل فوقالعاده بود و بی نقص
    رایتل هم بد نبود متوسط ولی همراه اول اصلا حتی اپ های آنلاین هم نمیاورد بالا..
    افتضاح!!
    بابا شما فقد میگید فورجی بود و E بود یا H بود….شما کار علامت بالای گوشی نداشته باشید سرعت دانلود رو دقت کنید..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا