اخبار ایران

گوگل تلگرام طلایی را اپلیکیشنی ناامن تشخیص داده و به طور خودکار از روی گوشی کاربران حذف می‌کند

چند روز پیش گوگل پیام‌رسان «تلگرام طلایی» را ناامن تشخیص داد و طی پیامی از کاربران خواست هرچه‌سریع‌تر آن را پاک کنند. گوگل با استفاده از ابزار Play Protect تلگرام طلایی را مسدود و فعالیت آن را متوقف کرد.

از دیروز و به‌خصوص دیشب، تلگرام طلایی برخی از کاربران به طور ناگهانی محو شده و هیچ دسترسی به آن روی گوشی ندارند. اگر برای نصب مجدد آن هم اقدام شود؛ با پیامی مبنی بر ناامن بودن این نرم‌افزار و عدم امکان نصب مواجه می‌شوند.

کاربران ایرانی زیادی در توییتر این موضوع را گزارش کردند و از حذف ناگهانی تلگرام طلایی روی اسمارت‌فون خود خبر دادند. 

گوگل Play Protect این قابلیت را دارد که در چند دقیقه یک اپلیکیشن را به صورت خودکار از روی گوشی کل کاربران حذف کند. بنابراین، کاربرانی که تلگرام طلایی آن‌ها پاک شده است؛ نباید تعجب کرده و دنبال دلیل یا خرابی گوشی خود باشند.

شایعه‌ای که سریعا تکذیب شد

به موازات این اتفاق‌ها، شایعه‌ای در فضای مجازی مبنی بر جاسوس‌افزار بودن طلگرام طلایی منتشر شد. این شایعه روز چهارشنبه به نقل از رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پلیس فتای کیش منتشر شد که امروز رد شده و سرهنگ دوم محمدرضا رضایی صحت آن را انکار کرد.

تلگرام طلایی و هاتلگرام نرم‌افزارهایی بودند که پس از فیلتر شدن تلگرام در ایران مورد استقبال قرار گرفته و یک CDN یا گیت‌وی به تلگرام هستند. بارها درباره امنیت و مورد اعتماد بودن این اپلیکیشن‌ها صحبت شده است.

حدود یک ماه پیش هم خود نرم‌افزار تلگرام با ارسال پیامی به کاربران تلگرام طلایی و هاتگرام، به آن‌ها هشدار داد که این نرم‌افزار یک نسخه امن و رمزنگاری شده از تلگرام اصلی نیست و بهتر است هرچه سریع‌تر پاک شود.

گفتنی است فعلا نصب تلگرام طلایی از روی فروشگاه‌های اپلیکیشن ایرانی هم میسر نبوده و حتی دریافت فایل apk آن و نصب محلی هم امکان‌پذیر نیست.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا