اخبار جهان

اپل مجوز آزمایش ۵G برای آیفون‌های آینده را گرفت

چند هفته پیش در خبری گفتیم که شرکت اپل به دنبال کسب مجوز برای آزمایش شبکه‌های ۵G روی آیفون‌های آینده است. امروز اپل این مجوز را از سوی سازمان FCC دریافت کرد. 

اپل می‌خواهد روی امواج میلی‌متری با دامنه کوتاه مانند طیف‌های ۲۸ مگاهرتزی و ۳۹ مگاهرتزی آزمایش‌های نسل آینده شبکه‌های موبایل را انجام بدهد تا فناوری‌های مرتبط با آن‌ها را روی گوشی‌های آینده آیفون به‌کار بگیرد و مدل‌های بعدی این اسمارت‌فون از ۵G پشتیبانی کند. 

سایت DSLReports می‌گوید سازمان FCC که متولی اصلی توسعه ۵G و صدور مجوز برای باندها و طیف‌های امواج میلی‌متری است؛ مجوز آزمایش‌های اپل روی طیف‌های فرکانسی اشاره شده در بالا را صادر کرده است. سازمان FCC از ابتدای تابستان امسال برخی از این طیف‌های فرکانسی را برای آزمایش‌ها و ارزیابی شرکت‌ها باز کرد. 

با شنیدن این خبر می‌توانیم امیدوار باشیم که در آیفون‌های آینده این شرکت از ۵G پشتیبانی شود و سرعت ارتباطات بی‌سیم افزایش چشم‌گیری داشته باشد. البته، منظور ما از آینده قطعا شامل آیفون ۸ نمی‌شود و شاید آیفونی که سال ۲۰۱۸ و سال‌های بعدی منتشر شوند؛ از ارتباطات ۵G پشتیبانی کنند. 

نکته قابل توجه در خبر سایت DSLReports به طیف‌های رادیویی میلی‌متری برمی‌گردد که شرکت اپل برای آزمایش‌های خود انتخاب کرده است. در حالی اپل می‌خواهد آزمایش‌های مهندسی خود را روی طیف‌های  ۲۸ مگاهرتزی و ۳۹ مگاهرتزی انجام بدهد که دو شرکت بزرگ اپراتور موبایل امریکا؛ تی‌موبایل و اسپرینت دارند روی طیف‌های دیگری برای ۵G کار می‌کنند. شرکت تی‌موبایل طیف ۶۰۰ مگاهرتز را انتخاب کرده است و اسپرینت نیز در حال راه‌اندازی شبکه‌های ۵G روی باندهای ۲.۵ گیگاهرتز است. 

این مشکل تا حدودی قابل درک است چون هنوز هیچ استاندارد رسمی برای شبکه‌های ۵G منتشر نشده است و هریک از شرکت‌ها و سازمان‌ها دارند روی برخی از امواج میلی‌متری آزمایش‌های خود را انجام می‌دهند. 

به‌هر‌حال؛ اپل نیز برای ۵G خیز برداشته است و می‌خواهد از هم‌اکنون اطلاعات مهندسی مورد نیاز برای پشتیبانی از این شبکه‌ها را روی نسل‌های بعدی آیفون جمع‌آوری کند. کاربران آیفون در جهان کم نیستند و اپل نیاز دارد از فناوری‌های جدید در اسمارت‌فون خود بهره بگیرد. 

 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا