اخبار جهان

استاندارد WPA3 برای امنیت بیشتر روترهای بی‌سیم و وای‌فای تصویب شد

موسسه Wi-Fi Alliance استاندارد جدید رمزنگاری و امن‌سازی شبکه‌های وای‌فای به نام WPA3 را تصویب کرد.

موسسه Wi-Fi Alliance متولی استانداردسازی و هماهنگی تولیدکنندگان محصولات مختلف روی وای‌فای است. بیش از دو دهه است که استاندارد رمزنگاری WPA2 به تصویب رسیده و اکنون روی غالب دستگاه‌های بی‌سیم استفاده می‌شود.

اما چند ماه پیش مشخص شد که WPA2 یک باگ اساسی و بزرگ دارد که می‌تواند برای روترهای بی‌سیم و هک شبکه‌های وای‌فای خطرناک باشد.

یکی از مهم‌ترین مزایای WPA3 برای وای‌فای عمومی است. وقتی وارد یک مکانی مانند کافی‌شاپ می‌شویم و می‌خواهیم از وای‌فای آن‌جا استفاده کنیم؛ عموما این وای‌فای‌ها باز و بدون رمزنگاری هستند.

WPA3 می‌توان این شبکه‌ها را نیز رمزنگاری کند و یک لینک رمزشده میان دستگاه‌های کاربران با روتر بسازد که دیگر قابل شنود توسط دیگران نباشد. پروتکل WPA3 باعث ارتقای امنیت وای‌فای عمومی خواهد شد.

همچنین؛ استاندارد WPA3 سعی می‌کند جلوی حدس زدن گذرواژه یا آزمایش و خطای چندین رمزعبور برای ورود به شبکه را بگیرد. در واقع؛ این سیستم از حملات brute-force جلوگیری می‌کند.

همان‌طور که انتظار هم داشتیم، استاندارد WPA3 باگ‌ها و مشکلات امنیتی اخیرا کشف شده WPA2 را نیز برطرف کرده است.

موسسه Wi-Fi Alliance اعلام کرده است که اولین دستگاه‌های مجهز به استاندارد امنیتی WPA3 اواخر سال ۲۰۱۸ وارد بازار می‌شوند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا