اخبار جهان

سرعت واقعی شبکه‌های ۵G کنونی چند برابر ۴G است؟

قرار است سرعت شبکه‌های ۵G صد برابر بیشتر از شبکه‌های ۴G باشد. این موضع در مستندات پیش‌نویس استاندارد ۵G به عنوان یک هدف بالادستی و نهایی دیده می‌شود.

اما در عمل، شبکه‌های ۵G که این روزها به طور آزمایشی اجرا شده و قرار است از سال ۲۰۱۹ به طور رسمی به بهره‌برداری برسند و کاربران ازشان استفاده کنند؛ سرعتی چند برابر یک شبکه ۴G دارند؟

شرکت فنلاندی Kauppalehti و  اپراتور بی‌سیم Elisa با همکاری یکدیگر، آزمایش واقعی از سرعت یک شبکه ۵G در محیط واقعی و غیر آزمایشگاهی به عمل آوردند تا قدرت و سرعت این شبکه‌ها را در مقایسه با ۴G ارزیابی کنند.

آن‌ها سرعتی که به طور پایدار و قابل استناد به دست آوردند حدود ۷۰۰ مگابیت است که می‌توان گفت تنها ۱۴ برابر سرعت یک شبکه ۴G LTE است.

در این آزمایش، تجهیزات ساخت هواوی که با استانداردهای سازمان ۳GPP سازگار است، انجام شد و طی آن مصرف عادی و معمول ۵G در شرایط واقعی مورد ارزیابی قرار گرفت. الیته، می‌توان با استفاده از چندین فرستنده و برخی تکنیک‌های دیگر به سرعت‌های بالاتری دست پیدا کرد ولی شرکت‌های ارزیاب می‌خواستند سرعت یک شبکه ۵G واقعی را بسنجند و با ۴G مقایسه کنند.

در این آزمون‌ها، فرستنده‌ تقریبا ۵۰۰ متر با گیرنده فاصله داشت و تست ۵G روی باند ۳.۵ گیگاهرتز انجام گرفت. استفاده از پهنای‌باند بیشتر یا دیگر باندهای فرکانسی بالاتر می‌تواند سرعت ۵G را افزایش دهد.

روی کاغذ، باید این شبکه سرعتی هزار مگابیتی می‌داد که در شرایط واقعی حدود ۳۰۰ مگابیت کمتر داده است.

اولین شبکه‌های ۵G در اواسط سال‌ ۲۰۱۸ و اوایل سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی می‌شوند. چنین اپراتور بزرگ مخابراتی و شرکت‌هایی مانند هواوی، سامسونگ، نوکیا، اریکسون و غیره روی شبکه‌های ۵G سرمایه‌گذاری کردند و امیدوارند که هرچه‌زودتر به بهره‌برداری برسند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. یک سوال فنی :
    چرا کشورهای دیگه دارن از سرعت واقعی ۴G که تا ۱۰۰مگابیت میرسه استفاده می کنند اما در ایران بهترین حالت تا ۳۰مگابیت هم نمیرسه؟!🤔

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا