اخبار جهان

در خیابان‌های لندن قدم بزنید و اینترنت رایگان گیگابیتی استفاده کنید

چه حسی دارید وقتی در پیاده‌روهای خیابان‌ها قدم می‌زنید یا پشت ترافیک گیر کردید؛ آهنگ‌های جدید گوش کنید و اپیزودهای تازه سریال محبوب‌تان را زنده و آنلاین تماشا کنید؟

شرکت Intersection در راه‌اندازی اینترنت‌های عمومی با سرعت‌های گیگابیتی تجربه دارد. این شرکت چند سال پیش در شهر نیویورک دسترسی به اینترنت گیگابیتی را برای شهروندان این شهر فراهم کرد و اکنون به سراغ شهر لندن آمده است. این شرکت کیوسک‌های اینترنت گیگابیتی را در خیابان‌های شهر لندن نصب و شبکه‌ای به نام «InLinkUK» راه‌اندازی کرده است. کیوسک‌هایی که امکان اتصال به اینترنت گیگابیتی را فراهم می‌کنند نیز به نام « InLinks» شناخته می‌شوند. در نیویورک این کیوسک‌ها با نام «LinkNYC» شناخته می‌شدند. 

برتیش تلکام (BT) اپراتور مخابراتی همکار شرکت Intersection در این پروژه است و یک شرکت تبلیغاتی فضای باز به نام Primesight نیز نصب هزار کیوسک جدید اینترنت گیگابیتی به جای کیوسک‌های تلفن قدیمی در شهرهای مختلف و معروف انگلیس را آغاز کرده است. 

کیوسک‌های نصب شده در لندن همانند کیوسک‌های شهر نیویورک در اصل یک هات‌اسپات وای‌فای هستند. هریک از این کیوسک‌ها یک صفحه‌نمایش لمسی توکار دارد که نقشه دیگر کیوسک‌های نزدیک به آن یا سرویس‌های دیگر در این شهر و شهرهای دیگر را نشان می‌دهد. به علاوه، سایر خدمات شهری نیز روی این صفحه‌نمایش قابل مشاهده هستند. این دستگاه‌های برای تماس تلفنی نیز استفاده می‌شوند. دارای درگاه‌های USB برای شارژ سریع در صورت نیاز ضروری و کلید امداد و نجات فوری هستند. 

کیوسک‌های نصب شده در نیویورک امکان وب‌گردی و جست‌وجوی در اینترنت را نیز فراهم می‌کردند اما کیوسک‌های جدید نصب شده در لندن با تبلیغات در دو طرف صفحه‌نمایش پر شده‌اند. وضعیت آب‌وهوا یا اطلاعات مربوط به مترو لندن دیگر خدماتی است که کیوسک‌های اینترنت گیگابیتی عرضه می‌کنند. اما یک تفاوت عمده اینجا است که کیوسک‌های لندن می‌توانند تاریخچه وب‌گردی کاربران را ذخیره و ثبت کنند. در انگلیس، به تمامی شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت این اختیار داده شده است تا فعالیت‌های کاربران را ردگیری و ذخیره کنند. در امریکا، شرکت‌های بزرگ فناوری مانند اپل و فیسبوک به شدت با این قانون مخالفت کردند اما در نهایت در سال ۲۰۱۶ به تصویب رسید. 

لندن سرویس‌های فراگیر وای‌فای عمومی دیگری مانند Cloud دارد که برای آن‌ها بالغ بر ۲۰ هزار هات‌اسپات توسط شرکت SKY پشتیبانی و نصب شده است اما شبکه InLinkUK وعده محدودیت‌های کمتر در وب‌گردی و سرعت بسیار بالاتر را داده است. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا