اخبار جهان

به‌زودی فضانوردان می‌توانند از فاصله چهار سال نوری فیلم‌های زنده نت‌فلیکس را تماشا کنند

در آینده‌ای نزدیک؛ وقتی سوار در فضانوردهای غول‌پیکر شدید و مسافر کره مریخ هستید؛ در حالی که دارید از پنجره ستاره‌های کوچک و بزرگ و بسیار زیبا را تماشا می‌کنید و از صحنه‌های شگف‌انگیز آسمان لذت می‌برید؛ اگر حوصله‌تان سر رفت می‌توانید سری به نت‌فلیکس بزنید و چند فیلم هم تماشا کنید؛ البته به طور زنده!

از شنیدن این خبر تعجب نکنید! چون به لطف فیزیکدانی به نام مایکل هیپکه امکان استفاده از ارتباطات وای‌فای در فاصله چهار سال نوری با زمین و همسایگی ستاره‌ای به نام «آلفا قنطروس» فراهم شده است و در آینده‌ای نزدیک برای ستاره‌های دیگر هم فراهم خواهد شد. آلفا قنطروس نزدیک‌ترین ستاره به زمین است و با چشم غیرمسلح نیز دیده می‌شود. 

اینکه آیا افرادی روی این ستاره زندگی می‌کنند که بتوانند به وای‌فای متصل شوند یا خیر را نمی‌دانیم (البته هنوز) ولی از این پس فضانوردان و مسافران گردشگری بین‌ستاره‌ای می‌توانند به اینترنت متصل شوند و حتا به ادعای آقای هیپکه فیلم زنده استریم کنند. 

چگونه ممکن است از فاصله چهار سال نوری بشود از وای‌فای استفاده کرد در حالی که ما در دسترسی به وای‌فای سریع در فاصله صد متری مشکل داریم؟ 

مایکل هیپکه از فناوری بسیار پیچیده‌ای استفاده کرده است که مبتنی بر پدیده شناخته شده «لنزهای گرانشی» است. در این پدیده؛ فضای اطراف یک شی بزرگ فضایی مثلا خورشید همانند ذره‌بین عمل کرده و سیگنال‌ها را تقویت می‌کند. هیپکه می‌گوید با یک تلکسوپ می‌توان نقطه‌هایی در فاصله ۹۰ میلیارد کیلومتری خورشید را تقویت و از نظر سیگنالی رله کرد. هیپکه می‌گوید این فناوری بسیار ساده‌تر از ساخت تلسکوپ فضایی هابل است. 

البته به تلسکوپ بسیار بزرگی شاید به اندازه کل شهر نیویورک نیاز داشته باشیم؛ دقیقا به مساحت ۵۳ کیلومتر. بیشترین مسافتی که یک فضاپیما توانسته است به خورشید نزدیک شود: ۲۰.۸ میلیارد کیلومتری خورشید و به نام Voyager 1 است. بنابراین؛ تلسکوپ هایپکه باید مسافتی چهار برابری را بپیماید. 

به هر حال، فعلا در نزدیکی زمین می‌توان وای‌فای داشت و به نظر می‌رسد در چند سال آینده هم بتوان در سفرهای به کره مریخ؛ گوشی تلفن همراه و تبلت‌مان را همراه‌مان ببریم و مدام شبکه‌های اجتماعی را چک کنیم. 

 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا