اخبار جهان

بزرگ‌ترین به‌روزرسانی امنیتی روترها و وای‌فای در یک دهه اخیر آغاز شد

امروز، روز بزرگ و تاریخی برای دستگاه‌های وای‌فای است. چون پس از یک دهه، می‌توانند از استاندارد WPA3 برای بهبود امنیت وای‌فای و دستگاه‌های بی‌سیم استفاده کنند.

موسسه Wi-Fi Alliance که مسئول تصویب و کوچ به سوی استانداردهای جدید وای‌فای است؛ تاییدیه محصولات پشتیبانی‌کننده از رمزنگاری جدید WPA3 را آغاز کرد. 

استاندارد رمزنگاری WPA2 در سال ۲۰۰۴ به تصویب رسیده و تا کنون بالاترین سطح امنیتی برای استفاده در روترها و دستگاه‌های وای‌فای بوده است. ولی در سال‌ها اخیر، پروتکل WPA و WPA2 به شدت ضعیف و آسیب‌پذیر نشان داده و امنیت کاربران را به خطر انداخت.

 

پروتکل جدید WPA3 تعداد جدید مکانیزم و سیستم حفاظتی اضافه برای دستگاه‌های متصل به شبکه کاربران فراهم می‌کند تا امنیت وای‌فای و امنیت روترها افزایش پیدا کند.

مهم‌ترین بهبود، سخت‌تر شدن هک روترها یا هک وای‌فای و کرک رمزعبور کاربران به وسیله دستگاه های میهمان در یک شبکه نسبت به گذشته است. روی WPA3 به هکرها اجازه داده نمی‌شود به طور مرتب گذرواژه‌های مختلف را برای ورود به وای‌فای آزمایش کنند.

چگونه برای WPA3 آماده شویم؟

کاربران توجه داشته باشند که با استفاده از WPA3 هیچ‌چیزی تغییر نخواهد کرد و اصلا کاربران وای‌فای متوجه نمی‌شود که یک شبکه یا روتر از WPA2 یا WPA3 استفاده می‌کند.

کاربران مانند گذشته، رمزعبور وای‌فای را وارد کرده و به شبکه و روتر بی‌سیم متصل می‌شوند. 

به علاوه، کاربران بدانند که قرار نیست WPA3 یک شبه اتفاق بیفتد و در دستگاه‌های جدید استفاده شود. روند کوچ دستگاه‌ها و شبکه‌های وای‌فای از WPA2 به WPA3 چندین سال طول می‌کشد.

شما ابتدا باید یک روتر جدید با پشتیبانی از WPA3 خریداری کنید. شاید هم برخی روترها با ارایه بسته به‌روزرسانی فریم‌ور به WPA3 مجهز شوند. در مرحله بعدی، باید تمام دستگاه‌های شما که به وای‌فای متصل می‌شوند، از استاندارد WPA3 پشتیبانی کنند.

البته، خوش‌بختانه دستگاه‌هایی که از WPA3 استفاده می‌کنند؛ می‌توانند هنوز هم از دستگاه‌های مبتنی بر WPA2 پشتیبانی کنند. بنابراین؛ نباید نگران از کار افتادن ناگهانی یک دستگاه باشید.

احتمالا، روترهای بی‌سیم و دستگاه‌های وای‌فای که از سال آینده وارد بازار می‌شوند؛ به استاندارد WPA3 مجهز شدند. پیش‌بینی می‌کنیم روترهای بی‌سیم سری ۸۰۲.۱۱ax به این سیستم رمزنگاری و محافظت از اطلاعات مجهز شده باشند. روترهای AX از اواخر سال ۲۰۱۹ وارد بازار می‌شوند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا